Planlagte løp i 2015

lysefjordeninn_lysebotnmedpremier_raceday

Jeg tror listen over de planlagte løpene mine i 2015 kan oppsummeres med setningen «oops, I did it again». Jepp, 2015 blir nok et år med ultraløp som en rød tråd, stadige turer over Nordsjøen, og nok et forsøk på en 100-miler august.

Foreløpig liste over planlagte løp:

Januar

Spirit Halvamaraton, Sola: Hvorfor jeg stiller opp for å løpe halvmaraton i sprengkulde/liten storm/sandstorm midtvinters på Sola år etter år er jeg egentlig ikke helt sikker på. Kanskje jeg bare er veldig masochistisk og faktisk synes det er gøy, kanskje det nå bare har blitt en vane. Værmeldingen for i år er ikke så verst, og løypa ser ut til å være de samme som i fjor (forhåpentligvis pluss de meterne som manglet fra halvmaratondistansen).

Pilgrim Challenge 2015: Dette løpet foregår i den samme løypa som 100-mileløpet jeg skal være med på i august, med andre ord er dette en rekognoseringstur. Når jeg først ble tipset om løpet var jeg ganske skeptisk, Thames Trot i fjor lærte meg at lange løp på vinterstid kan være utfordrende. Etter å ha lest mer om løpet begynte jeg å føle meg mer fristet. Man løper 66 miles fordelt på to dager. Natten tilbringes i gymsalen på en lokal skole, og søndag morgen kryper man ut av soveposen, tar på seg halvvått og stinkende tøy og sko, og løper tilbake til startstedet. En blogg som beskrev bratte bakker og dyp gjørme gjorde utslaget. Jeg benyttet meg imidlertid av muligheten til å være med på kun den første dagen.

Februar

Brighton pier. London to Brighton har målgang på stranda like i nærheten. (foto: Sara)
Brighton pier. London to Brighton har målgang på stranda like i nærheten. (foto: Sara)

Brighton Half Marathon, 22.02. Her kommer det til å kry av løpere i svarte og grønne trøyer. Det å møte nye og gamle venner fra Vegan Runners, fråtse på de mange vegetarspisestedene, og shoppingmulighetene gjorde dette løpet ekstra attraktivt.

Mars

Ogna_kvassheim

Egersund halvmaraton, 7.3.?

På treningsplanen in står det at jeg skal løpe en terrengmaraton i løpet av mars. Det arrangeres ikke så mange maratonløp her i mars, så i stedet blir det nok den årlige ta-toget-til-Egersund-og-løpe-tilbake-mot-Stavanger-turen.

April

The Oner går forbi Durdle Door
The Oner går forbi Durdle Door
Men hvis du løper om natten er utsikten slik..
Men hvis du løper om natten er utsikten slik..

Her står valget mellom to løp. The Oner går over 80 eller 40 miles mellom Weymouth og Poole i Storbritannia, i samme området som Endurancelife CTS Dorset. Jeg vurderer å være med på siste halvdelen, med start fra Portland ved midnatt. Terrenget ligner på det jeg møter på 100-mileren i august, og det gir trening i å løpe og navigere om natten. Å bruke vakker natur som argument for deltakele har kanskje ikke så stor gyldighet siden jeg ikke får sett stort av omgivelsene.  Alternativet er NM 100 km i Kristansand, som antakeligvis er en relativt flat strekning på asfalt som skal løpes x antall ganger. Den eneste grunnen til å velge dette løpet er håpet om et annet utfall enn i fjor, men samtidig er risikoen tilstede for at det samme skjer igjen.

Mai

Ecotrail Oslo. Et 80 km langt terrengløp midt i Oslo? Når Kondis.no kom med denne nyheten 1. april  i fjor trodde de fleste at det var en aprilspøk. Det var det ikke. Ecotrail har tidligere blitt arrangert i Paris og Brussel, og målet er å gjøre ultra- og terrengløping tilgjengelig for massene ved å bringe terrengløping til byene. Ecotrail Oslo  er CO2-nøytralt, som forhåpentligvis betyr det at det er helt selvsagt å ha vegansk mat tilgjengelig på matstasjonene. Jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan det er mulig å arrangere et så langt terrengløp i Oslo. Blogginnleggene fra Henning Lauridsens prøveløping av løypa i fjor ga meg inntrykk av en idyllisk løype som følger Akerselva, litt a la Thames Path. Påmeldingen har vært god, så dette løpet kan både bli en sosial happening og naturopplevelse.

Juni

lysefjordeninn_hengjande_raceday

Lysefjorden Inn. Dette er det løpet jeg synes var mest minneverdig i fjor, til tross for knesmerter som ødela noe av opplevelsen. Dette løpet var en snakkis i ultramiljøet i hele fjor sommer, så det var ikke overraskende at årets løp til tross for økt kapasitet og innføring av startgebyr ble fulltegnet på under et døgn. Heldigvis var jeg en av dem som satt klar ved pc-en idet påmeldingen åpnet. Forhåpentligvis stiller jeg i år skadefri til start og klarer kanskje å forbedre tiden min fra i fjor?

French Pyréné Patou Trail:  Ikke påmeldt -ennå. Et fem dagers etappeløp i de franske Pyreneene med samme arrangør som Run Iceland, som søsteren min har gjesteblogget om. Hundre kilometer i terreng fordelt på fem dager med varierende distanser. Det blir som en krysning av et løp, treningsleir og charterferie.

Jeg erfarte i fjor at det er vanskelig å motivere seg til å gå ut og løpe 50-80km alene som en treningstur, så strategien i år er å bruke flest mulig ultraløp denne våren og sommeren som trening til august. Problemet blir kanskje å begrense seg: Suleskar maraton arrangeres helgen etter Ecotrail, deretter følger Lysefjorden, Classic Quarter og mange andre av mine favoritt-/bucketlisteløp. Det er fullt mulig å løpe en maraton eller ultraløp hver helg disse to månedene, men antakeligvis ikke så veldig lurt.

Juli

Mine planer for juli er kun trenings- og fjellturer, og treningsplanen min sier at siste treningstur på ultradistanse er ca en måned før 100-mileren.

August

Mitt goal race i år er North Downs Way 100, og arrangeres av Centurion Running. Det starter i Farnham, Surrey, og ender i Wye, Kent (i nærheten av Dover). Ryktet sier at dette tøffeste av de fire 100-milerene Centurion arrangerer. Løypa er svært kupert, men dette ser jeg på som en fordel fordi belastningen blir mindre ensformig enn i en flat løype som Thames Path. Jeg var blogget entusiastisk om dette løpet i fjor sommer. Nå kjenner jeg at jeg har litt mer vondt i viljen, men jeg håper det bare skyldes mørketid og uvær. Det hjelper å se på videoen over og visualisere at det er meg som krysser målstreken.

Høsten 2014

Kun vage planer om deltakelse i de lokale halvmaratonene, inkludert Arena til Arena-løpet som jeg var med å arrangere i fjor, og et nytt løp med Endurancelife.

2 thoughts on “Planlagte løp i 2015

  1. Spennende planer – skal prøve meg på North Downs Way selv ila et par år. Vi ses på Ecotrail! Henning

Legg igjen en kommentar

