Løpsrapport fra Spirit Halvmaraton 17.01.2015

IMG_20150117_140510

En skulle tro at det bare er den harde kjernen i løpemiljøet som stiller til start på løp midtvinters. Spirit Halvmaraton og 10km på Sola vokser imidlertid år for år, og den imponerende mengden løpere på startstreken inkluderte også flere løpsdebutanter. De som velger dette løpet som sitt aller første er virkelig tøffe. Selv om løypa er flat og i teorien rask, så er man ytterst på vestlandskysten og dermed nærmest garantert motvind på et eller annet punkt i løypa. Sted og klima innebærer også en høy risiko for nedbør, gjerne alle varianter nærmest på en gang.

Lørdag formiddag tok jeg flybussen ut til flyplassen, og jogget den ca halvannen km lange strekningen til Sola Strandhotell for å få startnummer. Yr.no varslet 11 m/s vind og opphold (de fikk nesten rett…). Hvor sterk denne vindstyrken er når du får den rett imot fikk jeg erfare allerede på denne oppvarmingsturen. Den fungerte også som et frampek om hvor tungt løpet kom til å bli – denne strekningen skulle løpes to ganger i løpet av halvmaratonen.

For første gang ble det Spirit-trøya i et lokalt løp (slapp dermed å betale startkontingent)
For første gang ble det Spirit-trøya i et lokalt løp (slapp dermed å betale startkontingent)

På startstreken fortalte jeg meg selv, og andre som spurte om hvilken tid jeg skulle løpe på, at dette bare var en trening. Jeg har vært forkjølet fram til for et par dager siden, og jeg hadde heller ingen hvileperiode før løpet. Halvannet døgn før kjørte jeg en tøff 6×1 mile intervalløkt som jeg fortsatt jente godt i hamstringene. Når startskuddet gikk glemte jeg selvsagt alt om å ta det rolig og løp som om jeg skulle sette ny pers på distansen. I motvinden etter et par kilometer angret jeg på det. Vanligvis tar jeg igjen andre løpere underveis, denne gangen var det jeg som ble passert og fraløpt. Et par andre kvinner passerte og jeg lurte på om jeg skulle henge meg på for å sikre en pallplass, men en rask kikk på pulsklokka fortalte at det ikke var lurt. Taktikken ble å løpe i mitt eget tempo, og så håpe at jeg hadde mer krefter igjen på slutten enn de foran.

På treningsturer bruker jeg ofte brøkregning og omregning fra kilometer til miles for å distrahere meg selv fra ubehag, sult og lignende. Under denne halvmaratonen gjorde det å prøve å huske den noe kompliserte løypa delvis samme nytten:

Fra ruinkirken langs veien ned til det gamle flyplasshotellet, sykkelstien lags Sømmevågen, så til høyre og forbi drivhusene hvor man vendte. På første sløyfe var det innlagt en avstikker til Flymuseet, deretter skulle sykkelstien langs rullebanen følges nesten fram selve flyplassen. Her tok man til høyre og løp innom strandhotellet, deretter langs Solastranden til Ræge, tilbake til flyplassen og drivhusene, og så Sola Strandhotell-Ræge-Sola Strandhotell nok en gang.

Strekningen mellom flyplassen og hotellet var den mest vindutsatte, her ville ikke engang tredjegrads ligninger få deg til å glemme hvor sliten du var. Strekningen mellom strandhotellet og Ræge var en god nummer to. Dette er den mest (eneste?) naturskjønne delen av løypa, men samtidig er det så åpent og forblåst at jeg tror de færreste klarer å nyte utsikten. Det å snu hodet og skue utover stranda og havet innebærer også at man får vinden rett i fjeset. Heldigvis var det en nedbørsrik periode før løpet slik at sanden ble liggende på stranden, i notsetning til i fjor.

Hvis du vil nyte utsynet fra Solastranden er nok den beste taktikken å ta seg en tur nedom før eller etter løpet.
Hvis du vil nyte utsynet fra Solastranden er nok den beste taktikken å ta seg en tur nedom før eller etter løpet.
Kite-surfere og løpere var visst de eneste som hadde tatt en strandtur denne dagen.
Kite-surfere og løpere var visst de eneste som hadde tatt en strandtur denne dagen.
Dessverre løp vi ikke her
Dessverre løp vi ikke her

På siste halvdel av andre runde endte jeg opp med å løpe sammen med to andre. De tok meg egentlig igjen, men klarte ikke å dra noe særlig i fra. Når motvinden traff oss ble vi enten like slitne alle tre, eller så fikk alle samme ideen om å bruke de andre som vindfang. Like før siste vending ved Ræge kom en gjeng som var i gang med innspurten imot, og jeg telte tre kvinner foran oss. Avstanden opp anslo jeg som for stor til å ta igjen, men jeg følte meg piggere og bestemte meg for i hvert fall i løpe i fra de to jeg holdt følge med. Godt hjulpet av medvinden de siste to kilometrene holdt jeg dem bak meg, og ble 4. kvinne og nr 40 totalt.

Ca to timer etter startskuddet var det flere funksjonærer enn løpere igjen i løyp og målområdet.
Ca to timer etter startskuddet var det flere funksjonærer enn løpere igjen i løyp og målområdet.

Einar Søndeland annonserte i det jeg krysset målstreken at jeg vanligvis løper halvmaraton på rundt 1.30, men i dag ble det 1.36 (og det var utrolig hvor mange som fikk med seg den kommentaren). Med andre ord nok en ny personverste, denne gangen på halvmaraton gateløp. Det var også første gang utenfor pallen på dette løpet, men det var allikevel kjekt. Jeg hang i målområdet unødvendig lenge etter løpet. Både de andre i Vegan Runners Stavanger og kollegaene mine på Arena sviktet i år, så jeg hadde ikke noen å vente/heie på. Dermed endte jeg med å heie på og prate med tilfeldige forbipasserende.

I følge Suuntoen var det en tøff treningsøkt, med 160 i snitt i puls, 800+ kalorier forbrent, og en anbefalt restitusjonsperiode på 68 timer. Treningsplanen min sa 30km i terreng i dag (søndag), men den sa også at jeg skulle hatt en rolig 45 min økt lørdag. Dermed ble det et kompromiss med 15 km tur-retur Vikevåg Rennesøyhodnet som nedjogg etter Spirit Halvmaraton.

Resultatliste her.

Legg igjen en kommentar

