Introduksjonskurs til Veganmat i Stavanger

IMG_20150124_140001

Når du blir veganer er det mye nytt å sette seg inn i:  hva man kan og ikke kan spise/bruke, e-stoffer og ingredienslister, hvordan sette sammen balanserte måltider, hvilke tilskudd man trenger å ta, nye oppskrifter… Jeg husker at jeg ønsket at det var et kurs det gikk an å melde seg på, noe a la «veganisme for nybegynnere». Seks og et halvt år senere gikk ønsket mitt i oppfyllelse.

Kurset ble holdt av Thomas, aka Veganmannen, og Jane, som har bloggen Veganmisjonen. De har holdt mange kurs i Oslo og rundt omkring i landet før, dette var første gang de holdt kurs i Stavanger. Moren min hadde lyst til å være med etter å ha sett Thomas hos kokke-Wenche på TV2, så jeg ga henne kurset i gave.

Litt over kl 11 en lørdag formiddag ønsket Jane og Thomas 18 veganere, vegetarianere og vegan-nysgjerrige velkommen til kurs på det kalde skolekjøkkenet på Kampen skole. Hipsterfaktoren var lav, og gjennomsnittsalderen noe høyere enn forventet – som admin for gruppa Veganere i Rogaland har jeg inntrykk av at de fleste nye medlemmer i det siste har vært svært unge. Det var gledelig å se et par tenåringer med foreldre på slep. God blanding, med andre ord.

Kurset gikk i et forrykende tempo, som i en sprintstafett på ski vekslet Jane og Thomas på å lage diverse retter og forklare hvordan man bruker ulike råvarer. Til tross for det høye tempoet de jobbet ut virket de avslappet, og fikk alt til å se kjempelett ut.

Første halvdel av kurset var det fokus på pålegg og frokost. Jane demonstrerte hvordan man lager pålegg av bønner og hjemmelaget nøttesmør, Thomas demonstrerte tofu scramble, facon og hjemmelaget nøttemelk. Det ble selvsagt en del spørsmål om hvor man får tak i ingrediensene som ble brukt. Siden kursholderne ikke var lokale hadde de tatt med seg det meste fra Oslo, men den kollektive kunnskapen i gruppa var tilstrekkelig til å finne svaret på de fleste spørsmålene.

Mandelsmør, tofu scrambe med salsa, to typer bønnepostei og facon. Mmmmm
Mandelsmør, tofu scrambe med salsa, to typer bønnepostei og facon. Mmmmm

Etter første halvdel av kurset fikk vi spise opp det som hadde blitt laget mens vi minglet. Alt smakte like godt som det luktet og så ut. Forhåpentligvis kommer jeg også til å praktisere det vi lærte på denne delen av kurset, for alt for ofte består frokosten min av en clif bar, banan, eller en kjedelig skål musli med plantemelk. Jeg var mye flinkere når jeg nettopp hadde blitt veganer, jeg får skylde på at ultraløping har tatt over livet mitt (dette er er selvsagt selvsagt grunnen til at det er rotete og halvskittent i leiligheten min).

Jane forklarer hva quinoa er og hvordan denne ingrediensen brukes.
Jane forklarer hva quinoa er og hvordan denne ingrediensen brukes.

Andre halvdel av kurset hadde fokus på middagsretter, og ble avsluttet med at vi satt i grupper og spiste. Dette var en hyggelig måte å avslutte kurset på, man fikk pratet og bli kjent med de andre kursdeltakerne. Det var i grunnen akkurat slik jeg  for fem år siden så for meg  at det idelle «Vegan 101» kurset skulle være: demonstrasjon av nye oppskrifter og matlagingsteknikker, kombinert med orientering om ingredienser og hvor man får tak i dem, og nettverksbygging med andre veggiser.

Søtpotetchips, burger med karri, quinoasalat, bakte cherrytomater, og himmelsk god aioli.
Søtpotetchips, burger med karri, quinoasalat, bakte cherrytomater, og himmelsk god aioli.

Thomas og Jane lovet å komme tilbake til Stavanger, kanskje blir det julemat neste gang? Man trenger imidlertid ikke å vente helt til jul hvis man vil være med på veganmaturs i Stavanger. Allerede 2. februar skal socialcooking.no ha kurs med Mari Hult fra Vegetarbloggen, med søtpotet som tema. Hvis du bare vil møte andre veganere, eller ønsker et sted du kan spørre om hvor du får kjøpt ulike ingredienser, hvilke kaféer og utesteder som er veganvennlige e.l. så anbefales facebookgruppene Veganere i Rogaland og Veganprat. Eller bruk kommentarfeltet under, så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å svare 🙂

 

One thought on “Introduksjonskurs til Veganmat i Stavanger

  1. Jeg hadde egentlig kjempelyst til å være med på dette kurset, men det krasjet med jobb. 😦 Håper de kommer tilbake snart, gjerne med et «viderekommende»-kurs. (Og at det ikke krasjer med jobb…)

Legg igjen en kommentar

