Sko på hjernen!

Hagløf_pink

I fjor brukte jeg hovedsaklig Haglöf Gram Comp med Asics såle (bilde over). Den gode dempingen gjorde at de fungerer godt i løyper som veksler mellom terreng og asfalt, og i tørt terreng. På glatt og sleipt underlag på North Dows Way var de ikke like gode.

Veterangruppa i Vegan Runners med matchende sko
Veterangruppa i Vegan Runners med matchende sko

Det andre paret med terrengsko jeg har stående, Inov-8 x-talons, gir et suverent grep. Jeg har brukt dem på 60 kilometers ultraløp (CTS Northumberland og Ultrabirken),  med de har for lite beskyttelse og demping til lengre løp enn dette. Faktisk har jeg ikke brukt dem i det hele tatt etter at jeg fikk problemer med metatarsene for halvannet år siden. Konklusjonen etter Pilgrim Challenge forrige helg ble dermed at jeg trenger å utvide skogarderoben min med tanke på North Downs Way 100.

Steg 1 i prosessen var en behovsanalyse, som endte med følgende liste:

  • godt grep på sleipt underlag
  • vid tåboks
  • god demping

Steg 2 var å identifisere hvilke sko som oppfyller disse kravene og kan være mulige kandidater. Hele den siste uke har jeg derfor brukt all fritid, inkludert en god del av den tiden jeg egentlig burde sovet, til å lese skotester i gamle nummer av Trail Running Magazine, blogger og diverse andre nettsteder. Følgende shortlist ble satt opp:

  • Saucony Peregrine 5: Kåret til beste terrengsko av outdoorgearlab, best value i Trail Running Magazine (des 14/jan 15), og blir beskrevet som en sko som både gir godt grep, god beskyttelse, og som kan håndtere noen kilometer med asfalt innimellom. Fin design og glorete farger gir økt attraktivitet (for meg), men det som har fått meg til å sette den øverst på lista er et blogginnlegg av en ultraløper som brukte disse skoene for aller første gang på NDW100, med stor suksess.
  • Nike Zoom Terra Kiger 2: blir beskrevet som terrengutgaven av Nike Free (men uten den irriterende evnen til å suge til seg grus). Det ser ut som om det er litt delte meninger om hvorvidt den gir godt grep på våte underlag. Det alle er enige om er at dette er en superkomfortabel og rask sko med god støtdemping. Både Peregrine og Terra Kiger har 4 mm dropp, som er det jeg er vant til å bruke på asfalt og tredemølle.
  • Inov-8 trailrock 255?:  Jeg føler at jeg i hvert fall må ha ett par med Inov-8 på kandidatlista. Denne modellen blir av Inov-8 beskrevet som egnet for lange distanser og konkurranser, og de skal fungere på både hardt og løst underlag. Inov-8 ser ut til å ha problemer med å bestemme seg for om de skal ha kul og fargesprakende design eller være grå og kjedelige, denne modellen tilhører definitivt de sistenevnte. 6mm drop, som er det jeg er vant med fra Haglöfsene.
  • Salomon Fellraiser: Kåret til årets beste sko i Trail Running des14/jan15, og beskrevet som en sko som både er rask og gir godt grep. Den er også veldig rimelig, xxl har den til 599 kr. Trail Running ser imidlertid ut til å værelitt uenig med seg selv, i des 14/jan 15 beskriver de støtdempingen som god, mens de i jun/jul 14 skriver at man ikke bør forvente seg noe særlig demping.

Strategien min på NDW blir antakeligvis å ha med seg minst to par sko. Jeg ser for meg at jeg starter med et par mer minimalistiske, lette, raske sko, og bytter til et par sko med mer demping og støtte halvveis. Kandidater til sko for siste halvdel av løpet inkluderer

  • New Balance Freshfoam 980 Trail: Antakeligvis den skoen jeg er mest nysgjerrig på. Den har myye støtdemping, og blir også beskrevet som en sko med godt grep som egner seg for ultraløp og restitusjonsturer, og som tåler litt asfalt. Rundt omkring i kommentarfeltene på internett er det for det meste positive tilbakemeldinger, men mange nevner dårlig slitestyrke (overdel revner). 5,5 mm dropp, som er nær det jeg er vant til, og det å skifte til sko med litt større drop i siste del av løpet kan gi akilles og leggmuskler noe avlastning.
Det var mange Hokas å se i dokøen før Thames Path 100 i fjor
Det var mange Hokas å se i dokøen før Thames Path 100 i fjor
  • Altra/Hoka: Maksimalistiske 0-droppsko som man ofte ser i ultraløp, særlig Hoka. Selv om mange av modellene er laget spesifikt for terreng er jeg noe skeptisk til grepet. Sålene ser ikke veldig aggressive ut, men jeg har blitt informert av en hoka-fan at sålen er så myk at den former seg rundt ujevnheter. Den brede sålen betyr også større støtteflate, og dermed økt stabilitet. Det er kanskje 0-droppen som er min fremste innvending, med tanke på at det vil øke belastningen på akilles, forfot og legg når man i utgangspunktet allerede er sliten.
  • Inov-8 Ultra 270: Inov-8 lanserte nylig Ultra 290. Ultra 270 er slik navnet sier lettere, og har lavere dropp. Mitt inntrykk er at disse skoene er middels gode til alt, og dermed ikke særlig gode hvis man trenger grep på løse eller glatte underlag. En venn av meg har nettopp kjøpt sitt første par, og jeg venter spent på hans konklusjoner.

Etter å ha identifisert behov og satt opp en shortlist burde moroa begynne- shoppingen. Det er imidlertid dårlig utvalg a terrengsko i butikker her i Norge. Skal man da kjøpe på nettet, uten å prøve? Eller kjøpe det som er tilgjengelig i butikk, selv om andre merker og modeller kanskje er bedre? Butikken med størst utvalg (Oslo Sportslager) også dyrest, skal man likevel shoppe der for å støtte de som velger å ha bredt utvalg?

Ettersom jeg skal til Brighton om to uker kommer jeg til å utsette shoppingen til da, og sette min lit til Sweatshop på Queens Road. Flere innlegg om sko kan forventes i tiden fremover.

Advertisements

2 thoughts on “Sko på hjernen!

  1. Går du opp i størrelsen på terreng/ultrasko i forhold til vanlige løpesko? Jeg pleier å kjøpe løpeskoene mine en halv størrelse større enn hverdagsskoene mine, men har lest flere steder at du gjerne bør kjøpe en hel størrelse større i sko til ultraløp pga av hovne og ømme føtter. Har funnet sko jeg vil ha på nettet, og er veldig i tvil. What to do? Takk for kjekk og lærerik blog, forresten:-)

    1. Mine løpesko varierer i størrelse fra 39,5 til 41,5. Jeg går vanligvis ikke opp i størrelse på ultraløp i forhold til f.eks. en halvmaraton, men min erfaring er at etter og imellom ultraløp er føttene mine større enn normalt, og jeg må da opp 1-1,5 størrelser i alle sko. På veldig lange ultraløp (100 miles) er det vanlig å bytte sko halvveis, gjerne til et identisk par med sko en størrelse større enn det man har løpt første halvdel med. Det viktigste er at skoen kjennes behagelig ut når du tar den på, størrelsene kan variere fra merke til merke, så tallet som står inni skoen bør man ikke henge seg for mye opp i.
      Hvis du er i tvil, kjøp en større sko. Du kan alltids legge i en ekstra såle for å gjøre den mindre, det å utvide en litt for liten sko er langt mer smerte- og risikofylt.

      Lykke til med både skokjøp og løping 🙂

      Mari

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s