Førstehjelp for blodblemmer og vannblemmer

Føttene til ultraløpere får naturlig nok mye juling, blå tånegler, manglende tånegler, vannblemmer og blodblemmer er en del av hverdagen. Jeg får ofte små blodutredelser under huden, men som oftest er de så små at de knapt er merkbare, eller ligger beskyttet under områder med hard hud. For noen uker siden jobbet jeg ute på Klepp, og løp de 28 kilometrene hjem til Storhaug i Stavanger. Underveis oppstod en litt plagsom blemme på den ene foten, når jeg tok av meg sko og sokker etter løpeturen var dette synet som møtte meg:

blodblemme1Siden blemmen satt der foten er bredest, på utsiden av bruskdannelsen under stortåen, var den ganske merkbar. Når jeg skulle løpe intervaller neste dag lurte jeg derfor på hva jeg skulle gjøre – ta hull på blemmen eller la den være i fred? Jeg valgte å følge rådet fra Norsk Helseinformatikk, som skriver at ubrutt hud gir en naturlig beskyttelse mot bakerier og infeksjon, og at blemmer derfor bør holdes intakte. Det virket å fungere bra, under økten merket jeg overraskende lite til blemmen. Etter økten oppdaget jeg hvorfor:

IMG_20150214_141051Jeg hadde ikke blodblemme på foten mer, for å si det sånn. Jeg skulle nok heller konsultert Hal Koerners «Field Guide to Ultrarunning» og gjort slik han pleier å gjøre, nemlig å stikke hull på alle blemmer umiddelbart. Han skriver at hvis han får vannblemmer under et løp stikker han som regel hull på dem med en av sikkerhetsnålene som startnummeret er festet med. Han advarer umidlertid mot å bruke usteriliserte instrumenter for å ta hull på blodblemmer, da risikoen for infeksjon er større med denne typen blemmer. Når du har stukket hull på blemmen bør du klemme ut all væsken. Så tar du rett og slett på sokkene igjen og løper videre. Plaster er det lite vits i, pga fuktigheten vil det bare falle av igjen (eller krølle seg sammen og forårsake et nytt gnagsår).

Metoden jeg brukte fungerte forsåvidt den også – det gikk åpenbart hull på blemmen pga trykket fra skoen mens jeg løp. Hullet var imidlertid så lite at jeg ikke kunne se det, og det virket som om det lukket seg igjen når væsken var klemt ut. Jeg har ikke merket noe som helst til blemmen etterpå. Det er bare litt ergerlig (og grotesk) med en stor blodflekk på den kritthvite skoen.

One thought on “Førstehjelp for blodblemmer og vannblemmer

Legg igjen en kommentar

