Egersund halvmaraton 7.3.2015

Foto: Einar Søndeland/Spirit Stavanger Friidrett
Foto: Einar Søndeland/Spirit Stavanger Friidrett. Meg til venstre, vinneren av dameklassen i midten.

De siste to persene mine på halvmaraton har blitt satt under trening til ultraløp og uten spesielle forberedelser, dermed så jeg ingen grunn til å trappe ned på treningsmengden eller la være å trene styrke dagen før Egersund halvmaraton i dag. Jeg la dagens løp inn i treningsplanen som en tempoøkt, men jeg håpet jo at jeg fremdeles var i like god form som for to uker siden når jeg satte ny pers. Taktikken var å kjøre på med to mulige resultat: ny pers eller helsprekk.

Saras treningsplan sa 20 km i dag, dermed ble hun også med til Egersund. Siden arrangøren insisterer på at de som ikke er forhåndspåmeldt må møte minst en time før, og siden vi tok toget, ankom vi halvannen time før løpet. Plenty av tid til å varme opp, så når startskuddet plutselig gikk kl 13 var jeg allerede ganske svett.

Løypa var den samme som i fjor; nedoverbakke fra Lagård Ungdomsskole til Krossmoveien, som vi fulgte til Krossmoen hvor vi snudde og løp tilbake. Værmeldingen sa kraftig regn og lett bris når starten skulle gå, heldigvis ble regnet noe forsinket slik at jeg rakk å bli gjennomvarm før jeg ble gjennomvåt. Som i fjor fulgte jeg ikke helt med og ble stående litt for langt bak i feltet i det starten gikk, og havnet bak noen løpere som tok det mye roligere enn det jeg hadde tenkt. Til tross for at jeg følte det gikk treigt i starten løp jeg de første to kilometrene på under 4 min/km. Det var fellesstart for både 10 km og halvmaraton, og alle hadde lik farge på startnummeret. Ved 5 km, hvor de som løp 10 km vendte og løp tilbake, oppdaget jeg at jeg hadde vært hare for en gjeng mannlige 10km-løpere. Når alle rundt meg plutselig forsvant bestemte jeg meg for å prøve å ta igjen Gunnar fra Spirit som lå noen hundre meter foran, han pleier å løpe på raske tider. I dag var han imidlertid skadet og regnet med å bruke 1.35, så planen min om å bruke ham som hare ble raskt revidert. Når jeg løp i fra ham hørte jeg tung pusting bak meg, et par andre løpere hadde tydeligvis bestemt seg for å bruke meg som fartsholder (og sekundant, løperen som lå nærmest meg hadde glemt å starte klokken sin).

Første halvdel av løpet syntes jeg var ekstremt tungt, men tempoet var bra. Ti kilometer ble passert på ca 41.45, litt raskere enn i Brighton for to uker siden. Jeg minnet meg selv på at hele Brighton halvmaraton også var et slit, men at det endte med personbeste. Første halvdel av Egersund halvmaraton har mange slake motbakker. Med et tilsvarende antall nedoverbakker i andre halvdel burde man dermed ha en  god sjanse til en negativ splitt i denne løypen. Med mindre man får motvind… Med andre ord, vi fikk motvind, men heldigvis ikke like mye som i fjor. Han som lå bak meg (som vanlig fikk jeg ikke med meg navnet) erklærte at nå var det hans tur til å dra, og la seg på skrå foran meg for å skjerme meg for vinden. Resten av løpet byttet vi på å dra, og hvis jeg lå bak og sakket etter ble tempoet satt ned eller jeg fikk et oppmuntrende tilrop. Uten denne hjelpen tror jeg ikke jeg hadde klart å holde tempoet oppe helt til mål.

Ved vending halvveis kunne jeg konstatere at jeg lå på andre plass blant kvinnene. Spirit-Gunnar var ikke langt bak meg, og jeg ropte til ham at han kom til å løpe langt under 1.35. Rett etter vending følte jeg meg skikkelig opplagt i ca en kilometer, men så fikk jeg sting (som heldigvis gikk over raskt), og resten av løpet var alt tungt igjen.

Når det var ca fem kilometer igjen begynte vi å nærme oss lederkvinnen, og jeg lurte på om jeg skulle be mannfolkene rundt meg om å hjelpe meg med å ta henne igjen. Jeg begynte imidlertid å stivne litt, muligens på grunn av effekten av vind og våte klær, så jeg bestemte meg for å bare prøve å holde jevnt tempo inn til mål. Klarte jeg det hadde jeg en sjanse på å sette ny pers, eller i hvert fall komme i nærheten.

Med tre kilometer igjen begynte jeg virkelig å slite, og i den siste motbakken noen hundre meter før mål måtte jeg slippe han jeg hadde følge med. Med en skikkelig innspurt på de siste flate metrene ga en pulsklokketid på 1.27.11, på resultatlistene senere stod det 1.27.10, ny pers med 20 sekunder.

Vinneren av dameklassen, Inger Saanum, løp på 1.26.43, med andre ord var jeg nærmere vinneren enn i fjor. Inger løp i klassen for 50-54 år, og i grunnen liker jeg å bli slått av eldre løpere. Det gir håp om at jeg også kan fortsette å løpe på ganske raske tider til tross for at veteranklassen nærmer seg. Tredje raskeste kvinne ble Kirsti Skåtøy på 1.29.09. De raskeste herrene løp på 1.13, med andre ord var det noe dårligere tider i herreklassen enn i fjor, og bedre tider i dameklassen. Anders fra løpegruppen min på Arena løp på 1.32, så jeg fikk revansje for at han slo meg på Sola i januar. Sara løp på 1.47, to minutter raskere enn i Brighton, så det går rette veien med hennes resultater.

Siden vi tok toget ble dette løpet en heldagstur, jeg dro hjemmefra før klokka ti og var hjemme rett før seks, men med ny pers synes jeg ekskursjonen var verdt det. Med mange lange, ensomme treningsturer både bak og foran meg denne våren var det også kjekt å løpe sammen med andre for en gangs skyld. Nå begynner mengetreningen frem mot NDW100 for alvor, så dette var antakeligvis den siste halvmaratonen på en stund. Jeg har en teori om at når jeg har klart å fullføre en 100-miler vil jeg føle behov for å løpe kortere distanser en periode, så neste år blir det kanskje 10km? Da er jeg i hvert fall garantert pers, siden jeg aldri har løpt denne distansen i et løp før.

Spirits rapport med resultatliste fra løpet ligger nå ute på Spirits nettside

Reportasje i Dalane Tidene (som bare nevner første og tredje kvinne, jeg er litt småfornærmet😉 ).

Rapport fra Kondis (med bilde av min gode hjelper og meg)

Legg igjen en kommentar

