Produkttest: proteinbarer fra Europris!

IMG_20150406_202253

Kan sporty veganere nå slutte å handle sportsernæringsprodukter på iHerb og i stedet bare stikke innom sin lokale Europris? I vinter dukket sportsernæringsprodukter opp i kundeavisen til Europris, og ryktene i veganmiljøet sa at noen av disse kanskje er veganske. For en uke siden var jeg innom Europris på Storhaug, og snublet tilfeldigvis over en palle med disse produktene (kanskje ikke så tilfeldig, siden den stod midt i snopeavdelingen). Det er fire produkter i serien, energibarer og energigels til bruk under aktivitet, og proteinbarer og proteinshaker til bruk etter aktivitet. Etter å ha finstudert ingredienslistene var min konklusjon at energibarene, energigelsene og proteinbarene er veganske, mens shakene inneholder kumelk.

De tre veganske produktene kommer i to smaksvarianter hver, og selges i 10-pakninger til 149 kr. Jeg hadde ikke lyst til å kjøpe 10 av hvert produkt i tilfelle det viser seg at de smaker pyton, men siden jeg var nesten tom for proteinbarer tok jeg med en eske med disse. Til nå har jeg spist 3 stk, og her er min subjektive produkttest med litt forskning attåt.

Produkt: Elitenutrition Nordic Proteinbar med peanøtt-/sjokoladesmak

Pris og forhandler: 149 kr for 10 stk på Eurorpis

Smaker: Peanøtt/sjokolade og banan

Ingredienser (gjelder baren med peanøttsmak): soyaprotein, glukosesirup, glukosefruktosesirup, peanøtter, mørk sjokolade (uten melk), palmefett, maltodekstrin, sorbitol, salt, peanøttaroma. En bar à 60g gir 235 kcal, 8,4g fett, 41 g karbohydrater, hvorav 38g sukker, og 21g protein.

Førsteinntrykk: Overraskelse over at dette produktet er vegansk. Når man åpner emballasjen ser baren ganske tørr ut.

Bruksvennlighet og smak: Dette produktet er et restitusjonsprodukt, til bruk etter aktivitet. Konsistensen er tørr og smulete, og det er derfor best å innta den sammen med væske. Jeg har kun smakt varianten med peanøtt/sjokolade. Hadde det vært en blindtest ville jeg nok gjettet at smaken var kaffe eller mocha. Dette er ikke kritikk, jeg liker kaffesmak. Dette er ikke et produkt som gir en følelsen av å spise godteri, men er man sulten er den helt ok.

Egnethet som sportsernæring: Denne baren egner seg godt etter en hard treningsøkt. Proteinmengden og kalorimengden er god, og mengden karbohydrater og fett er ok.

Det at proteinkilden er soyaprotein gjør at denne baren er spesielt velegnet i forbindelse med utholdenhetsøkter. Under utholdenhetsidrett vil 5-15 % av energien komme fra protein. Dette proteinet kommer fra nedbrytning av muskelmasse, men ved å tilføre protein gjennom mat og drikke kan man redusere muskelnedbrytningen. Redusert muskelnedbrytning er gunstig med tanke på restitusjon, og antakeligvis også med tanke på å redusere risikoen for nyreproblemer i forbindelse med ultra-utholdenhetsaktiviteter. Hammer Nutrition, som lager sportsernæringsprodukter, tilsetter soyaprotein i flere av sine produkter for utholdenhetsidrett fordi soyaprotein har en bedre effekt enn andre proteinkilder. Nedbrytningen av soyaprotein gir lavere produksjon av ammoniakk enn f.eks. nedbrytningen av myseprotein, og høyere nivå av urinsyre. Det førsteevnte er gunstig fordi ammoniakk er en av faktorene som fører til utmattelse (fatigue). Det sistenevnet høres kanskje ugunstig ut, men urinsyre fungerer faktisk som en antioksidant i forbindelse med fysisk ativitet (Born).

I et randomisert klinisk forsøk utført ved universitetet i Freiburg gjennomførte to grupper 60 min utholdenhetstrening 6 dager i uken i seks uker. Den ene gruppen (S) tok et soyaproteintilskudd daglig, den andre gruppen fungerte som en kontrollgruppe (K). Etter de seks ukene løp kunne begge gruppene løpe på en høyere hastighet før de nådde anaerob terskel, men økningen var bare statistisk signifikant for gruppe S (p<0,01). Gruppe S hadde også signifikant lavere totalt laktatnivå i blodet etter de fysiske testene, samt lavere nivå av ammoniakk og høyere nivå av urea sammenlignet med gruppe K (Berg et al, 2012). Dette studiet støtter dermed tilsynelatende produktinformasjonen til Hammer Nutrition. Jeg skriver tilsynelatende fordi jeg har noen metodologiske innvendinger mot dette studiet, som jeg vil komme tilbake til i et planlagt innlegg om soya og trening.

Konklusjon: Denne proteinbaren vil sannsynligvis kunne fungere godt som et restitusjonsprodukt etter langvarig utholdehetsidrett. I teorien kunne den også hatt en verdi ved inntak under langvarig aktivitet, men i praksis vil den tørre konsistensen gjøre den vanskelig å innta i denne situasjonen. Hovedinnvendingen min mot dette produktet er imidlertid ikke konsistensen/bruksvennligheten, men det at det inneholder palmeolje. Palmeolje er problematisk både etisk, som de feste nå sikkert har fått med seg, og ernæringsmessig. Palmelje er en kilde til mettet fett, som er forbundet med hjerte- og karsykdommer. Veganere har riktignok få kilder til mettet fett i kosten generelt, men palmeolje er ikke noe vi trenger i kostholdet.

Kommer jeg til å kjøpe dette produktet igjen? Kanskje hvis jeg er tom for Builders Bars, og trenger noe jeg kan ha i sekken for å få i meg næring kjapt etter en lang løpetur i terrenget. Det er imidlertid mer sannsynlig at jeg i en slik situasjon kjøper en Complete Cookie på Deli de Luca.

Til informasjon: jeg betalte for produktet jeg omtaler selv, og har ikke mottatt noen form for godtgjørelse hverken fra produsenten eller forhandler for å skrive om dette produktet.

Kilder:

Born, Steve: Caloric intake – proper amounts during endurance exercise. http://www.hammernutrition.com/hnt/1275/

Berg, A, Schaffner, D, Pohlmann, Y, Baumstark, MW, Deibert, P, König,D og Gollhofer, A (2012): Influence of a soy-based supplement on energy metabolism. EIR 18, 2012, s 128-141

One thought on “Produkttest: proteinbarer fra Europris!

Legg igjen en kommentar

