Produktetst/kjærlighetserklæring: New Balance Fresh Foam 980 Trail

New Balance Fresh Foam 980 i aksjon
New Balance Fresh Foam 980 i aksjon

En viktig del av forberedelsene til North Downs Way 100 i august er å finne de perfekte skoene. Min planlagte strategi er å ha med meg tre par, en lett og rask sko til første halvdel, en Hoka-lignende sko som gir komfort og beskyttelse i siste halvdel av løpet, og en aggressiv sko som kan takle dyp gjørme i tilfelle det kommer mye nedbør i forkant av løpet. Etter å ha brukt mange kvelds- og nattetimer i vinter på å lese skoomtaler og tester på diverse blogger og nettsteder kom jeg fram til at New Balance Fresh Foam 980 Trail (heretter kalt FF980t) kunne være det Hoka-lignende paret jeg trengte. Såvidt jeg vet selges ikke denne modellen i Norge (MX-Sport og XXL har asfaltvarianten), jeg benyttet anledningen til å få tak i denne skoen i forbindelse med Brighton halvmaraton i februar.

Veganske pensko fra Vegetarian Shoes i bagrunnen, Fresh Foam 980 Trai i forgrunnen.
Veganske pensko fra Vegetarian Shoes i bagrunnen, Fresh Foam 980 Trail i forgrunnen.

FF980t ligner ved første øyekast på en tradisjonell joggesko, bare i mye finere farger. Jeg valgte å kjøpe dem i blått, etter råd fra min søster som har et motegen som jeg selv ikke er født med. Sålen er ganske oppbygget, men droppen fra hæl til tå er bare 4 mm, og den er overraskende lett (228g i følge produsentens nettside, det står imidlertid ikke hvilken størrelse denne vekten gjelder). Man kan kanskje kalle den en lightversjon av en Hoka sko, eller som Runners’ World beskrev den: kjærlighetsbarnet av NB Minimus og et par Hokas. Selv om produsenten kaller det skjellformede mønsteret under for «aggressivt» er det ikke veldig mye kraftigere enn det man finner på en asfaltsko, men designet er gjennomtenkt. Hvert skjell er høyere foran enn bak, og vil dermed hjelpe deg i fraskyvet og hindre at du sklir bakover.

Når jeg prøvde dem på i butikken ble mine forventninger om en komfortabel sko oppfylt. Overdelen er sømløs, og tåboksen er videre enn på tradisjonelle løpesko. For de som i likhet med meg har hallux valgus og en stor bruskklump på utsiden av stortåen er dette gode nyheter, det er ikke noe som klemmer eller gnager. At tærne har bedre plass betyr også at musklene i føttene kan utfolde seg, som tilrettelegger for en mer naturlig løpeteknikk. Det eneste som trakk inntrykket litt ned var at jeg kjente skoen trykke lett på hver  siden av akillessenen, noe jeg også har lagt merke til med andre New Balance-modeller jeg har hatt. Jeg har imidlertid ikke merket noe ubehag eller friksjon i dette området under eller etter løpeturer, så bekymringen synes å være ubegrunnet.

Skoene er ganske små i størrelsen, jeg endte med å gå en størrelse opp i forhold til størrelsen jeg normalt bruker. I butikken føltes skoene da romslige ut, men på lange turer har de vist seg å være akkurat passe.

Første gang jeg skulle teste skoene i felten gjorde jeg det enhver fornuftig person ikke ville gjort: tok dem på og løp 47 kilometer, hvorav flesteparten var på asfalt og grus. Jeg har nå løpt 100km + med dem i variert terreng, og begynner å danne meg et inntrykk av hvordan skoen fungerer på ulike underlag.

Asfalt/grus: Som nevnt over, de første 18 kilometrene jeg løp med denne skoen var på asfalt og grus, men det var overhodet ikke merkbart at jeg løp på feil underlag. Ikke nok med at det kjentes ut som om jeg løp med en asfaltsko, jeg hadde også følelsen av at jeg kunne brukt dem til en tempo- eller intervalløkt.

Gress: Fungerer utmerket, også på vått gress og myr/mose kamuflert som en gresskledd bakke. (Jepp, jeg tok Fresh Foamene på tur til Rennesøy også.)

Løse underlag (sand): Grepet er helt greit i løs sand, som nok er det maksimale man kan forvente på dette underlaget. Etter turen var det heller ikke veldig mye sand i skoene, så enten slapp sanden ut igjen eller så var det lite sand som fant veien inn i skoen i utgangspunktet.

Gjørme: Jeg har hatt et par sladder på gjørmete underlag med denne skoen, men dette ville nok skjedd uansett hva slags sko jeg hadde på meg.

Stein/svaberg: De første metrene med på steinete underlag var jeg svært forsiktig, jeg stolte ikke på grepet. Etter en kort stund glemte jeg imidlertid å bekymre meg, og tempoet økte betraktelig. På bratt og vått svaberg har jeg sklidd et par ganger, men sammenlignet med et annet par jeg holder på å teste skled jeg 66 % færre ganger på vei ned fra Hommersåkfjellet med disse skoene.

FF980 trail mens de fortsatt var blå (de er nå ensfarget brune)
FF980t mens de fortsatt var blå. 3-4 turer senere er de gjørmefargede.

Jeg hadde tenkt at FF980t ville være en sko som jeg først og fremst kom til å bruke til restitusjonstrening på ikke alt for teknisk underlag. I stedet har de blitt mine foretrukne sko, har jeg hastverk når jeg skal ut på tur og autopiloten er slått på er det disse skoene som ender opp på føttene mine. De er svært behagelige, og fungerer overraskende bra selv i krevende terreng. Skoen kombinerer også løpsfølelse med god støtte og beskyttelse. Til tross for at jeg flere ganger har glemt innleggsålene jeg bruker pga at jeg er tverrplattfot har jeg ikke opplevd noe smerter eller ubehag i forfoten. De virker også mer slitesterke enn forventet, ryktene sier at overdelen er et svakt punkt. Jeg har sparket borti steiner og satt foten fast under nettinggjerder uten at dette har gitt synlig slitasje. Det eneste jeg irriterer meg litt over er at lissene er veldig lange, men dette problemet løses enkelt ved å bytte til f.eks. Nathan Lock Laces.

Det at denne skoen fungerer så bra på asfalt og grus gjør at den egner seg svært godt hvis man har noen kilometer på asfalt hjemmefra til stien, eller hvis man deltar i løp hvor løypen veksler mellom terreng og asfalt. Av denne grunn er det denne skoen jeg planlegger å bruke på årets Lysefjorden Inn, og jeg gleder meg rett og slett til de siste 15 kilometrene i nedoverbakke på asfalt.

Notabene: Jeg har ikke mottatt noen form for kompensasjon for å omtale disse skoene. Skoene ble kjøpt og betalt hos Sweatshop i Brighton. Riktignok til nedsatt pris, men dette var fordi skoene tilfeldigvis var på salg.

Veiledende pris for New Balance Fresh Foam 980 Trail er £95, og den kan kjøpes hos:

Sweatshop UK

Northern Runner

Oppdatering: denne skoen kan også kjøpes hos Løpeshop.no til 769 kr.

One thought on “Produktetst/kjærlighetserklæring: New Balance Fresh Foam 980 Trail

Legg igjen en kommentar

