New Balance Fresh Foam 980 Trail – en oppdatering

New Balance Fresh Foam 980 i aksjon
New Balance Fresh Foam 980 i aksjon

Ulempen med å forelske seg i en sko er at risikoen for å bli rammet av kjærlighetssorg er svært stor.

I mitt tidligere innlegg om New Balance Fresh Foam 980 skrev jeg at jeg vurderer å bruke disse skoene på Lysefjorden Inn i juni. Når jeg i går skulle på en treningstur i området rundt Prekestolhytta valgte jeg derfor å bruke disse skoene. I nevnte innlegg skrev jeg også at mange som har brukt disse skoene har klaget på at overdelen er svak og revner lett, men at mine sko ikke viste noen tegn til slitasje. Famous last words…

I det jeg tok dem på la jeg merke til en liten rift i overdelen på venstre sko, ved stortåen. Mens jeg løp tenkte jeg ikke så mye over denne lille riften, jeg bare frydet meg over at skoene så ut til å gi godt grep i vått terreng. Vi tok en avstikker til Prekestolen, og det føltes trygt å løpe selv nedover på blankskurt fjell hvor det rant smeltevann fra snøflekker. Ved retur til Prekestolhytta etter fem timer ute i terrenget var imidlertid den lille riften blitt til et stort hull, og på samme punkt på høyre sko har mesh-overdelen også begynt å revne. De kan nok overleve Lysefjorden Inn hvis jeg ikke bruker dem på flere treningsturer løpet, men skal jeg bruke dem på North Downs Way 100 i august må jeg nok kjøpe et nytt par.

Når jeg kom hjem sjekket jeg derfor om Løpeshop.no hadde min størrelse på lager. Det hadde de ikke, kun en halv størrelse mindre enn det paret jeg har nå. Det neste jeg gjorde var derfor å sjekke New Balances hjemmeside, for å prøve å finne ut nøyaktig hvor stor forskjell denne halve størrelsen utgjorde. Jeg fant ingen størrelsesguide, og FF980 Trail var heller ikke å finne i Fresh Foam eller terrengkolleksjonen, kun i kategorien «recently reduced shoes». Dermed virker det som om det kun er asfaltmodellen av denne skoen som videreføres (med et nytt navn; Boracay). Sweatshop.co.uk har fremdeles skoen inne i flere farger og størrelser, inkludert min, så jeg vurderer å hamstre slik at jeg kan fortsette å løpe med denne skoen fram til jeg finner en ny terrengsko å forelske meg i. Tips til en ny slik sko som har god demping, godt grep, 4-6 mm drop og vid tåboks  ønskes. På forhånd takk🙂

5 thoughts on “New Balance Fresh Foam 980 Trail – en oppdatering

  1. Satser du på å løpe Lysefjorden Inn uten skobytte? Ser at de nå har skiftet fra oppmuntring til sterk anbefaling/nødvendighet med skobytte pga snø og/eller veldig våt myr. Hvis det blir så vått at du synker nedi vil vel en gore-tex sko bare holde på vannet og gjør at skoene tørker saktere? Jeg har virkelig ikke lyst å bære på et ekstra par sko, men vil heller ikke være den eneste som møter til start uten, prøver å unngå for mange nybegynnerfeil…🙂

    1. Hei Ingrid. Jeg løp uten skobytte i fjor, og planlegger å gjøre det samme i år. Hvis man skal bytte sko hver gang man blir våt på beina vil man måtte ha med seg veeeeldig mange par med sko. Bruker konsekvent ikke gore tex, plumper du uti en myr eller bekk holder gore tex på vannet, mens vanlige terrengsko slipper fuktigheten ut igjen. Har man gode sokker går det stort sett bra selv om man er våt på beina. Har aldri opplevd at en arrangør har tilrådet skobytte pga våt løype, og jeg har deltatt i løp som har foregått med vann til livet i deler av løypa.
      Du blir ikke den eneste som stiller med kun ett par sko – det gjør jeg og søsteren min også. Skal man bytte sko synes jeg det er mer logisk å bytte fra terrengsko til en god asfaltsko i siste del av løypa, men jeg satser altså på terrengsko med god demping.

      Vi sees om noen uker🙂

  2. Hei, og tusen takk for svar! Det var godt å vite, da går jeg for ett par sko og ekstra sokker i sekken som planlagt:-)

    1. Jeg har allerede bestilt et nytt par fra Sportsshoes.com. Foretrekker å kjøpe fra norske butikker/nettsteder, det blir som regel samme pris eller billigere enn å kjøpe fra utlandet etter at man har lagt til porto, moms og fortolling.

Legg igjen en kommentar

