Men hva spiser du egentlig (når du løper)?

IMG_20150605_174508I det siste har jeg fått masse spørsmål fra andre løpere og veganere om hvordan jeg trener til ultramaraton, tapering og andre forberedelser, og ikke minst, hva jeg spiser. Jeg skal prøve å svare på alle spørsmålene via diverse blogginnlegg. Jeg har allerede skrevet om hva jeg spiser uken før et løp. Jeg holder meg til temaet mat og svarer her på hva jeg spiser når jeg løper.Under Lysefjorden Inn forrige helg hadde jeg mange hyggelige samtaler i løypa om mine favorittemaer mat og løping. Et av spørsmålene jeg fikk var om veganere kan spise sukker. Bildet over, som er den «maten» jeg hadde med meg på dette løpet besvarer vel det spørsmålet. (Ja, sukker kommer fra planter.)

Det veganere har med seg på løp er ikke så forskjellig fra det de som følger et tradisjonelt kosthold har i sekken. Energidrikk og gels er som regel vegansk (og nå har GU sine gels også blitt det), og det kommer stadig flere energibarer på markedet som er allergi- og veganvennlige. Squeezy energibarer (cola og fruktsmak) er for eksempel laktosefrie og inneholder kun vegetabilske ingredienser (i følge produsentens nettside), og fås kjøpt i de fleste sportsbutikker. Europris har også begynt å selge melkefrie og veganske gels, energibarer og proteinbarer, omtalt i et tidligere innlegg. Boller er også populært som løpemat, og kjøpeboller er som regel frie for både egg og meieriprodukter (vann og olje er billigere enn smør, melk og egg). Jeg tror at mange løpere følger et vegansk kosthold under løp, men de vet det kanskje ikke selv.

I fjor eksperimenterte jeg en del med vanlig mat under løp, og det var vellykket, men jeg konkluderte med at det veide for mye og tok for stor plass i sekken. Det jeg har hatt med meg på mine to siste ultraløp har derfor vært følgende:

  • Torq energidrikk med sitronsmak. Smaker verken for søtt eller salt, bare friskt av sitron. Gir 30 gram karbohydrat per 500 ml (hvis blandet i henhold til instruksen på boksen). Kan kjøpes fra wiggle.com
  • Clif shot bloks energy chews med koffein. Gir både elektrolytter og karbohydrater. Mindre sølete enn gels, mer som gelegodteri. Tre biter (1/2 pakke) gir 24 g karbohydrater. Kan kjøpes fra veganermat.no og energibarrer.no
  • Clif Shot energy gel med sjokolade: jeg synes ofte gels smaker for søtt eller for kjemisk. Man skulle tro at sjokolade var enda søtere og mer kvalmende enn fruktsmak, men jeg synes det er omvendt. Denne gelen har en naturlig smak av sjokolade med et hint av salt. Jeg liker også at den er ganske tykk, slik at den ikke renner nedover haka når jeg prøver å få den i meg. Kan kjøpes på energibarrer.no
  • Clif Luna bar: Før pleide jeg å ha med meg vanlige clif bars til å spise når jeg ble sulten. Jeg synes imidlertid at clif barene er litt for seige og vanskelige å tygge, særlig ved lave temperaturer. De er også veldig søte. Luna bars er mer smuldrete og lettere å tygge. De markedsføres mot kvinner fordi de er tilsatt jern og folsyre, men kan absolutt brukes av mannfolk også. Jeg liker smakene sitron og chocolate peppermint stick. En bar gir 29g karbohydrat. Kan kjøpes på iHerb.com
  • Min egen smågodtblanding, bestående av:
    • Malaco salte sild: når jeg spiser dem mens jeg løper kjenner jeg bare saltsmaken, og den balanserer ut alt det søte.
    • Goody Good Stuff colaflasker eller sour fruit salad. Goody goodies er gelatinfritt gelesnop som man nå får tak i nesten overalt, inkludert min lokale Kiwi-butikk.
    • Marsipanbrød: Odense marsipan fungerte veldig bra i fjor, men marsipanbrød er mindre klissete og kommer ferdig innpakket, samtidig som emballasjen er lett å fjerne.

I tillegg til det jeg har med meg på løp pleier jeg også å forsyne meg med banan, cola og salt potetgull hvis/når dette er tilgjengelig på matstasjonene.

6 salte fisker, 1 håndfull gelefigurer og 1 lite marsipanbrød = ca 250 kcal og 30g karbohydrater.
6 salte fisker, 1 håndfull gelefigurer og 1 lite marsipanbrød = ca 250 kcal og 30g karbohydrater.

Hvis noen lurer: Nei, jeg blir ikke sponset av noen av merkene eller nettstedene som er nevnt i dette innlegget. Alt jeg spiser, drikker og har på meg under løp er kjøpt for mine egne penger.

One thought on “Men hva spiser du egentlig (når du løper)?

Legg igjen en kommentar

