Ny favorittløype: Hommersåk-Bergsagel tur-retur

IMG_20150712_125117

Denne løypen gir en utrolig fin naturopplevelse, og man kan variere den nærmest i det uendelige. Ønsker man bakketrening kan man løpe via diverse nuter på veien, ønsker man en relativt flat løype er dette også mulig. Løypen er også perfekt for varme sommerdager, man kan kjøle seg ned både i ferskvann og saltvann underveis.

Ikke så lenge etter at jeg hadde startet denne bloggen begynte jeg å lage en serie med forslag til løyper for terrengløping i nærheten av Stavanger. Jeg har forlengst mistet oversikten over hvilket nummer i serien jeg har kommet til, men det er jo bare positivt at jeg har funnet så mange kjekke løyper at jeg har mistet telling. I det siste har serien fått mer og mer slagside i retning av Hommersåk, men det er ikke så rart. Hver gang jeg løper her oppdager jeg nye stier og løypealternativer. Ideen om å løpe til Bergsagel fikk jeg da jeg løp til Vårlivarden, og fant stiskille til Bergsagel og Horve halvveis oppe på toppen. Jeg pekte meg ut Nodhagen, Turistforeningens utleiehytte på Bergsagel, som mål for dagen, pakket sekken full av energibarer, og satte av fire timer til å gjennomføre turen.

Som vanlig tok jeg båten fra Stavanger og begynte økten på Hommersåk kai. Man kan enten starte turen med å løpe over Hommersåkfjellet/Husafjellet (som heter Flataberget på Sandnes Øst-kartet) og derfra via Maudlandsgården til Lundekvam, eller man kan løpe opp til boligfeltet ovenfor Frøylandsvannet, og så følge stien til Sanddal og Måketjørn. Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre det siste, derfor fulgte jeg veien opp fra kaien til den gamle kirken. Over veien for kirken er det et lite tjern med en park rundt, og her begynner en turvei. Man løper forbi sandvolleyballbaner og deretter oppover gjennom en liten skog og forbi en fotballbane. Når turstien tar slutt følger man en sykkel- og gangsti videre oppover. I boligområdet skal man følge Maudlandsveien forbi Maudland skole, og deretter Astrids vei. Stien opp til Sanddal begynner bak et brunmalt skjul som står på venstre side av veien. Jeg løp imidlertid opp feil gate, og endte dermed opp med en mellomting av de to startalternativene: på grusveien som går opp på baksiden av Hommersåkfjellet. Dermed gikk turen ut om Maudlandsgården.

Uansett hvilket alternativ man velger får man en del stigning de første kilometrene, enten på fjell, asfalt og grus, eller asfalt og skogssti. I området mellom Maudland/Måketjørn og Lundekvam varierer underlaget mellom myr og steinete skogssti. En ekstra utfordring om sommeren er høyt gress på begge sider av stien, som skjuler mange av steinene og røttene på stien.

På Lundekvam tok jeg til høyre, over gressletta og fulgte den slake bakken oppover. Her løper man på gammel krøttersti, steinete og ujevn (og i regnværet også veldig sleip og glatt). Mens jeg var på vei opp her fikk jeg øye på noe som beveget seg i skogen, og fikk plutselig øyekontakt med et rådyr. Vi stod en stund og kikket på hverandre, før jeg løp videre.

Vårlivarden kom snart til syne. Gårdsveien ned til parkeringsplassen på Myrland var som vanlig svært våt og myrete, også her var det vanskelig å se hvor stien faktisk gikk. Hver årstid har sine egne utfordringer, om sommeren er det visst høyt gress.

Ved Myrland fulgte jeg den kortere og brattere stien opp mot Vårlivarden til jeg kom til det første av stiskillene til Bergsagel ved et gammelt småbruk, her løper gjennom kulturlandskap og så under grantrær opp en overraskende bratt skråning.

På baksiden av Vårlivarden flater terrenget ut, og det er for det meste nedoverbakke til Bergsagel. Underlaget endrer seg også, fra teknisk sti med store steiner og røtter til mer torv og myr.

IMG_20150712_133817

IMG_20150712_125202

IMG_20150712_125142

1436708691642

Det var tydeligvis dette området som ble verst herjet av den store skogbrannen for to år siden. Før var det nok tett bjørkeskog her, nå står for det meste halvt forkullede trestammer igjen. Kontrasten mellom de svidde trestammene og det frodige gresset og blåbærlyngen skapte en nesten trolsk stemning. Det svidde landskapet gjør også at man har flott utsyn. Stien slynger seg her rundt en myr, hvor det er stiskille til Horve (en rødmerket sti som ikke står på Sandnes Øst kartet), og så er man nede ved et idyllisk tjern med vannliljer og løper langs dette. Etter det flate partiet langs tjernet er det nedoverbakke resten av veien, stadig brattere på skogssti og deretter grusvei. Når man kommer ut av skogen ser man ned på Hølefjorden og Bergsagel. Her går det sauer på beite, og det bør nok nevnes at disse tydeligvis ikke var vant til folk som kom løpende ut av skogen.

Nede på asfaltveien tok jeg til venstre, og etter ca hundre meter dukket parkeringsplassen til Nodhagen opp. Nodhagen ligger nedenfor veien med egen strandlinje og brygge. Siden det regnet valgte jeg å ta en pause for påfyll av væske og næring på en benk under verandaen. Her var det tørt, og man har fritt utsyn over fjorden. GPS-en viste at avstanden fra Hommersåk til Nodhagen var 9,97 km.

IMG_20150712_131245

På parkeringsplassen ved Nodhagen er det en informasjonstavle som viser de merkede løypene i området. Man kan ta turen Nodhagen/Vårlivarden som en rundtur, det går en merket løype fra Bergsagel både til nord- og sørsiden av Vårlivarden. Det er kun den sørlige stien som står på Sandnes Øst-kartet, og det var denne stien jeg hadde fulgt. Flere andre merkede løyper her står heller ikke på kartet, blant annet opp til Ramnaberget, så det er mulighet for å legge inn en ekstra topptur hvis man har god tid (jeg burde tatt bilde av skiltet, men det regnet såpass kraftig at jeg lot telefonen ligge i sekken). Siden jeg var usikker på hvor den nordlige stien begynte og hvor mye ekstra tid jeg måtte beregne i oppoverbakkene valgte jeg å følge samme sti både fram og tilbake.

Oppoverbakken var mindre krevende enn fryktet, så når jeg kom tilbake til Vårlivarden hadde jeg tid til å fortsette opp til toppen og så ta den litt lengre og slakere stien ned igjen. Etter Lundekvam fulgte jeg merket sti til Måketjern og Sanddal. Her må man igjen være oppmerksom på at det er mange flere stiskiller og merkede løyper enn det som står på kartet, nesten uansett hvilken sti man tar ender man visst opp på Maudland. For en gangs skyld klarte jeg å holde meg på riktig sti, og fant både idylliske Sanddal og stien som går nedover gjennom skogen til Hommersåk. Det er ikke merket hvilken sti som går tilbake til Hommersåk her, følg stien som går nedover og ignorer alle stiene som tar av fra denne. Det siste partiet er lettere teknisk enn det foregående, som gjør det mulig å øke tempoet, men pass opp for røtter som går som snubletråder tvers over stien.

Tilbake på Hommersåk kai viste gps-en 23 km, og jeg hadde 10 minutter å vente på båten tilbake til Stavanger. Perfekt timet. Selve løpingen tok ca 3,5 t i rolig tempo.

Hvor godt likte jeg denne turen? Vel, jeg var inne på finn.no i går og så på leiligheter til salgs på Hommersåk. Hvis jeg bare hadde hatt en jobb hvor jeg kunne hatt hjemmekontor…

Logistikk: Buss nr 21 fra Sandnes eller båt fra Bakerbryggen i Stavanger (rute 802). Jeg har lenge trodd at første båt går kl 11 på søndager, men oppdaget nettopp at det er en båt som går kl 07.30 også. Retur til Stavanger hver 2. time. Siste båt i helgene går kl 20.05. På hverdager går det båter hver time fra 05.30 til ca kl 23.

Mat og drikke: Mix-kiosk i Bryggen-senteret er åpen på søndager. Coop, Rema og Kiwi-butikker i nærheten av kaien. Usikkert om det er trygt å drikke vannet i bekkene i løypa (det går sauer på beite).

Toaletter: på båten og på Bryggen-sentere (stengt søndager). Ingen toaletter i løypa.

Underlag: Den vanlige blandingen av kampesteiner, skogssti, svaberg, myr og torv. Ca 1-2 km med grus og asfalt i hver ende av løypa.

Distanse og tid: Tur-retur Hommersåk-Nodhagen er ca 20 km. Mange variasjonsmuligheter. Man bør beregne 3-4 timer.

8 thoughts on “Ny favorittløype: Hommersåk-Bergsagel tur-retur

  1. Fin blogg du har Mari! Liker å lese om løps-eventyrene dine🙂

    Er det nike terra kiger du hadde på deg på denne turen? Er de i så fall gode på denne type terreng?

    1. Takk, ros ogsmiger verdsettes alltid🙂. Jepp, det er Nike Zoom Terra Kiger. Er de gode i dette terrenget? Ja og nei – de suger på vått svaberg og glatte steiner (og da mener jeg IKKE at de suger seg fast), men de er gode på tørre stier, torv, myr, gress og lignende underlag. På grus og asfalt synes jeg de gir litt for lite demping, derfor valgte jeg å ikke bruke dem på Ecotrail Oslo. Turen til Bergsagel var den lengste med tanke på varighet så langt med disse skoene, og jeg syntes de var gode mens jeg hadde dem på. Men så, i dusjen, kjente jeg at det svidde bak på hælene, og oppdaget at jeg har fått et lite gnagsår på begge akillesene der hælkappen har gnagd. Så konklusjon: best på myke/tørre/ikke alt for tekniske underlag, og best på turer av kortere varighet. Mari🙂

      1. Takk selv for fyldig og godt svar! Jeg har snust litt på disse som en terrengsko med litt mer demping i forhold til x-talon 212 og som kan brukes på litt mer variert underlag, men det høres ikke ut som om det blir disse… Lite tørre stier i haugesund, dog mye myr både her og i karmøyheiene😉 Ecotrail var ikke akkurat den letteste å løypa å velge sko til, hehe… Hilste på dere på toalettet på Gardemoen etter det løpet😉 Hvilken sko ville du valgt til feks Rallarvegsløpet? :p

      2. Rallarvegsløpet er lettere å velge sko til enn Ecotrail: det er kun grusvei, så vanlige asfaltsko går fint å bruke.
        Hvis du trenger et er dempet alternativ til x-talons så kan Roclite 268 være et alternativ. Gode i terreng. Brukte dem på Ecotrail, var veldig fornøyd med valget på alle terrengpartiene, men de var ikke like gode på grus og asfalt. Hvis det var noen løpere som var 100 % fornøyd med skovalget på Ecotrail skulle jeg gjerne visst hva slags sko de hadde😉
        Mari

  2. Haha, så sant så sant! Ecotrail var litt av en miks hva underlag angikk… Selv for oss som bare løp 18km😉 Takk for tipset om Roclite 268. Jeg skal undersøke de nærmere! Asfaltsko har jeg god kontroll på, så da skal jeg nok finne et passende skopar omtrent denne tiden neste år😉 Løper du Rallarvegsløpet igjen i år?

    1. Nei, løper ikke Rallarvegen i år. Neste løp er North Downs Way 100 (miles) 8. august, deretter 3×3000 Sky Marathon (80 km over 3 fjell) i Lake District, og så sannsynligvis en terrengmaraton i Wales i november.

Legg igjen en kommentar

