Nok en subjektiv produkttest: SiS Go Electrolyte energidrikk

IMG_20151025_115344

(Scroll down for English version)

Forrige helg brøt jeg en av de viktigste reglene for løpere: aldri prøv ut nye produkter under et løp. Grunnen for denne regelen er at man aldri kan vite hvordan kroppen reagerer på et nytt produkt, og man risikerer å ende opp med magetrøbbel hvis man eksperimenterer med mat og drikke. Jeg vet dette veldig godt, men valgte allikevel å putte en ny energidrikk i drikkeflaska før starten av 3×3000 Sky Race i Lake District.

Favoritten min blant energidrikker er Torq Energy. Det aller viktigste er at den smaker fantastisk, i tillegg er ingrediensene og sammensetningen basert på forskningsresultater, og den kommer i porsjonsposer som er hendige å ta med seg i sekken på trening eller løp. Jeg har en stor dunk med Torq Energy pulver hjemme, men hadde sluppet opp for porsjonspakkene før mitt siste løp. Dermed endte jeg opp med å kjøpe et lignende produkt fra Science in Sport, som var det merket som var tilgjengelig i byen der løpet foregikk.

SiS Go Electrolyte blir i likhet med Torq solgt i porsjonspakker, men selve pakken er mye større og tar derfor mer plass i sekken. Det er uvisst hvorfor, selve pulveret fylte mindre enn 50 % av pakken.

SiS inneholder 7g mer pulver og dobbelt så mye emballase som tilsvarende Torq-produkt.
SiS inneholder 7g mer pulver og dobbelt så mye emballase som tilsvarende Torq-produkt.
Størrelse på pakken vs hvor mye plass innholdet faktisk tar.
Størrelse på pakken vs hvor mye plass innholdet faktisk tar.
Torq ingrediensliste
Torqs ingrediensliste
SiS' ingrediensliste
SiS’ ingrediensliste

Ingredienslista til SiS Go Electrolyte er nesten identisk med Torq Energy sin, begge merkene består hovedsaklig av maltodekstrin og fruktose. Torq oppgir at forholdet mellom disse er 2:1, SiS oppgir kun at denne blandingen utgjør 93 % av innholdet. Elektrolyttinnholdet er nærmest identisk i de to drikkene. Siden både type og mengde av karbohydrater og elektrolytter var nærmest identisk med det merket jeg er vant til å bruke var jeg ganske sikker på at magen ikke ville reagere. Smakene var tilsynelatende også de samme, jeg kjøpte et par poser med solbær og et par poser med sitron/lime. Dessverre smakte jeg ikke på innholdet i drikkeflaska før jeg hadde løpt et par kilometer…

Når tørsten meldte seg tok jeg en slurk sportsdrikk med solbærsmak og forventet en frisk smak. I stedet smakte det supersøtt og kunstig. Jeg begynte å lure på om jeg hadde blandet ut med feil mengde vann (det hadde jeg, men jeg hadde brukt for mye, ikke for lite). Jeg lurte også på hvordan det kan ha seg at to produkter med tilsynelatende helt like ingredienser kan smake så forskjellig? Og hvorfor den som smaker verst ser ut til å være markedsledende? Uansett, konklusjonen var at blandingen i flaska var totalt udrikkelig, etter to slurker helte jeg ut resten.

Etter løpet finstuderte jeg pakkene jeg har igjen med SiS Go Electrolyte, og oppdaget en ingrediens jeg ikke hadde fått med meg før: aspartam. Det forklarer den intense, kunstige smaken. Jeg liker vanligvis snop og søte ting, men veldig søte drikker synes jeg er helt grusomt.

Torq har for meg satt standarden for energidrikk, og alle andre drikker jeg prøver vil jeg alltid måle opp mot dette merket. SiS havner i motsatt ende av skalaen, dessverre. Vanligvis når jeg skriver produktomtaler sammenligner jeg sammensetningen med hva forskningsstudier viser at er effektivt. Når det gjelder SiS er det ikke noe poeng i å gjøre dette. Hvis et produkt smaker så vondt at du ikke klarer å få det i deg blir sammensetningen helt uvesentlig.

Hvis noen lurer – nei, jeg er ikke sponset av Torq og får verken penger eller gratis produkter for å skrive dette:  Store dunker med Torq Energy kan kjøpes rimelig på Wiggle.com. Frakten er ca £10. Merlincycles.com selger porsjonsposene rimelig, ca £1,08 pr stk (de er en av få nettbutikker som faktisk trekker fra momsen når du handler fra utlandet). Frakten kommer på £5, dermed kan du kjøpe ca 20 poser uten å måtte betale toll og gebyrer.

English summary: I will make this summary short and sweet. I tested SiS Go Electrolyte during a race recently, as I had run out of my favourite brand of sports drink. Usually I go on about science,the optimal blend and amount of carbohydrates, osmolality etc in my reviews. In this case, who cares? SiS Go Electrolyte tastes sickeningly sweet and artificial, and was for me totally undrinkable. I ended up dumping it and refilling my bottle with water from the streams along the course, risking water-borne illnesses seemed the better option.

 

Legg igjen en kommentar

