Planlagte løp i 2016

Hva har man som mål etter å ha fullført en 100-miler? Jeg vurderte å vie 2016 til å løpe «normale» maraton, det vil si den typen som ikke har ordet «ultra», «terreng» eller «sky» i tittelen, for å se om jeg kan komme under den magiske tretimers grensa. Eller kanskje 2016 skulle være året der jeg jobbet meg gjennom bucketlisten min; Classic Quarter, Causeway Crossing, Vegan Welsh 3000, Mourne Sky Race?

Til slutt ble det økonomi og mulighet for landslagsdeltakelse som veide tyngst når jeg skulle velge hvilke løp jeg antakeligvis kommer til å være med på i 2016. Det ble mange utenlandsreiser i 2015, og det merket jeg godt på privatøkonomien på slutten av året. Blir det VM-deltakelse må jeg dekke det meste av utgiftene i forbindelse med dette selv. Siden jeg ikke har noen sponsorer (bortsett fra min gamle bestemor på 93 som har gitt en tusenlapp i reisestøtte) kommer jeg derfor for det meste til å holde meg i Norge det kommende året, og prøve å spare mest mulig penger. Jeg bør kanskje også konsentrere meg om å slite ut sko, i stedet for å kjøpe dem…

Tilbake til planene for 2016. Året starter selvsagt med…

IMG_20150117_140504
Solastranden

Spirit Halvmaraton 23.1. på Sola: Det lokkes med en flat trasé og nydelig solskinnsbilder av Solastranden. I virkeligheten må man takle kuldegrader, glatt underlag, stiv kuling, og sandstorm mens man kjemper seg fram på sykkelstiene rundt Sola Flyplass. Allikevel stiller jeg, og de fleste andre løpeglade mennesker på Nord-Jæren, til start år etter år. I fjor ble det personverste, men da hadde jeg bare såvidt kommet meg i gang med systematisk trening igjen etter et vinteravbrekk. I år har jeg trent som bare det i hele vinter, med 400+ km i  desember. Etter en rolig uke med et par tempoøkter håper jeg derfor at årets kickoff blir mer oppløftende.

Heldigvis kan jeg i år se fram til en stor belønning, eller to, eller alt strevet i vinter:

Treningstur til Gran Canaria 3.-7. februar: Tidlig i fjor høst meldte jeg meg på Transgrancanaria, som er et av løpene som ultraløpsutvalget baserer seg på når de skal ta ut landslaget. Som seg hør og bør postet jeg umiddelbart nyheten om min fremtidige deltakelse i dette løpet på Facebook. Innen kort tid sendte Olav Engen meg en lenke til Sondre Amdahls nettsted, hvor det stod at Sondre skulle arrangere treningstur til Gran Canaria i forkant av TGC. Han sendte meg også en søknadstekst jeg kunne bruke for å få fri fra jobb midt i høysesongen, så da endte det med at jeg både meldte meg på treningstur og hyret Sondre som min trener fram mot TGC. På denne turen skal vi løpe nesten hele løypen, fordelt på etapper på ca 40 og 50 km. Syden og løping – definitivt noe å se fram til.

Transgrancanaria (125 km), 4. mars: Dette blir kanskje årets happening for min del, definitivt et A-løp. For to år siden sverget jeg i grunnen på at jeg aldri mer skulle ha et A-løp på våren. Jeg var lei av å løpe langturer i vinterkulda, oppleve å miste følelsen fra skuldrene og ned til fingertuppene, at innholdet i drikkeflasker og gels frøs til is, og å måtte kjempe meg over dørstokken hver gang jeg skulle ut på treningstur. Heldigvis gir dette løpet meg noe å glede meg til, og jeg oppdaget også at det å bruke en trener gjør underverker for motivasjonen når været er dårlig, beina er trøtte og det gjør vondt i viljen. Løpet er fulltegnet, med 3000 + deltakere, så det blir et av de største løpsarrangementene jeg har vært med på noen gang.

KRSUltra (60 km), 9. april: KRSUltra arrangeres for første gang av Kristisansand Løpeklubb i år. Jeg har ikke meldt meg på dette løpet ennå, planen er å se an hvordan beina og kroppen føles etter Transgrancanaria, og så hive seg med hvis jeg er skadefri. Jeg kjenner flere løpere fra Sandnes som skal være med, så jeg har allerede fått tilbud om skyss. Det frister å bli med uansett hva min fysiske tilstand er, rett og slett fordi det kan bli en kjekk og sosial tur med fine naturopplevelser attåt. Jeg står også på venteliste for South Downs 50 som er samme helg, men hvis jeg får tilbud om plass kommer jeg til å takke nei. (Jeg står også på venteliste til North Downs 50 i mai, men kommer til å takke nei til en eventuell plass her også. Splittiden min halvveis på NDW100 hadde holdt til 2. plass på 50-mile løpet i 2015, så det er fristende å være med på disse løpene for å se om jeg kunne klart å vinne. Kanskje i 2017?)

Ecotrail Oslo, 80 km (?), 21. mai: På plussiden en fin løype, kjekt arrangement, og masse kjente fra Stavanger som er påmeldt. På minussiden gjorde jeg det jo ganske bra i fjor, og dermed blir det kanskje noe mer forventningspress i år? Det vil være litt flaut hvis jeg havner langt nede på resultatlisten. I år tar jeg toget til Oslo, litt for å være miljøvennlig, men mest for å være sikker på å få en hviledag før løpet. Hvis jeg sitter på et tog langt ute i gokk risikerer jeg ikke å plutselig måtte være vikar på en spinningtime dagen før løpet.

Lysefjorden Inn 2015 from Ingve Steinskog on Vimeo.

Lysefjorden Inn (62 km), 04.juni: Påmeldingen åpnet mandag 4. januar klokken 18.00, og 18.05 var jeg påmeldt. På dette løpet er man garantert både en storslagen naturopplevelse og en sosial helg. Flere av dem jeg traff på fjorårets løp har nå blitt treningskamerater. Jeg er kjempefornøyd med både resultat og tid fra i fjor, men er sikker på at med optimale forhold eller optimale sko kunne jeg klart å senke tiden med ytterligere 15-20 minutter. Glatte sko kostet meg ganske mye tid i terrenget i fjor. Jeg krysser fingrene for tørt terreng og en liten formtopp rett før løpet.

Hornindal Rundt 9. juli (75 km): Et av Norges tøffeste løp, og NM i terrengultra. Vinnerne blir automatisk tatt ut til VM-troppen. Jeg er ikke påmeldt ennå, men hvis det ikke går bra på TGC vil dette løpet være en ny sjanse til å kvalifisere seg til landslaget. Jeg vurderer også X Reid Norge som også går i juli, og som i år er flyttet fra Hardangervidda til Senja. Har imidlertid en mistanke om at reiseutgiftene vil bli litt før høye, og i tillegg kommer løpene veldig tett i sommer.

Haukeli Ultra Trail 30. juli (47 km): Testløpet jeg var med på i september i fjor har fått et navn, og blitt flyttet til juli. Tror nesten dette er det løpet jeg gleder meg mest til, noe som sikkert har noe å gjøre med at facebook-feeden min har flommet over av bilder og videoer fra testløpet vårt.  Påmeldingen er åpen frem til og med søndag 24. januar, og fungerer slik at man kjøper et lodd først. Hvis det er flere påmmeldte enn antall plasser blir det loddtrekning, og 8. februar får man vite om man har fått plass på løpet. Startkontingenten er noe høyere enn på andre løp, men inkluderer to overnattinger på Haukeliseter, frokost lørdag og søndag, busstransport til starten, og festmiddag på kvelden etter løpet. Prisen er egentlig den samme som for en helg på Haukeliseter, kanskje litt lavere til og med, men man får et ultraløp på kjøpet. I likhet med Lysefjorden Inn og Rallarvegsløpet får man også anledningen til å tilbringe en hel helg sammen med andre løpenerder.

Ultravasan 20. august (90 km): En av premiene på Ecotrail i fjor var en startplass på fjorårets løp. Siden jeg skulle løpe North Downs Way bare noen uker før fikk jeg ikke benyttet plassen, men arrangøren av Ultravasan er så greie at de lar meg få benytte plassen i år i stedet. Søsteren min Sara er med på dette løpet for tredje gang, så jeg har utnevnt henne til reiseleder. Jeg er ikke sikker på hva jeg kommer til å synes om en flat 90 km løype inni skogen, men det er jo bare en måte å finne det ut på.

 

SkyRunning UK 3×3000 80km, 24. september: Jeg elsket både stedet, løypa og arrangøren når jeg var med på dette løpet i fjor. Siden jeg måtte bryte pga en vond hofte står dette løpet på lista over unfinished business (noen som vet om et tilsvarende uttrykk på norsk?). En eller annen gang skal jeg tilbake og fullføre, helst i år.

Etter disse løpene får vi se. Kanskje blir det VM, kanskje trenger jeg litt hvile og restitusjon? Kanskje vil det da være på tide å iverksette planen om en periodisering av treningsåret, med fokus på styrketrening om høsten og vinteren?

Legg igjen en kommentar

