Stilige og superkomfortable tights fra Stormberg

Ved en tilfeldighet ramlet jeg innom Stormbergbutikken på Sandnes denne uken. Stormberg forbinder jeg med fleecejakker og turtøy, men det viste seg at de også har mye fint treningstøy. Jeg trenger strengt tatt ikke mer treningstøy, og i hvert fall ikke flere tightser, men tenkte at jeg alltids kunne prøve et par plagg på for å sjekke kvalitet og passform…

 

stormberg_studiomix

Stormberg studio mix tights (299 kr)

Jeg har hørt at andre bruker tights som koseplagg, men har aldri skjønt hvorfor. Jeg bruker tights når jeg løper og på jobb, men med en gang jeg kommer hjem skifter jeg til joggebukser eller pysjamas. Stormberg studio mix tights den mest behagelige tightsen jeg har hatt på meg noen gang, kanskje til og med det mest behagelige plagget jeg har prøvd noensinne (og ja, jeg har en fleece onesie i skapet). Den strammer ikke noen steder, verken i livet eller rundt anklene, og man merker ikke noen av sømmene heller. Til tross for at den er veldig tynn er den overhodet ikke gjennomsiktig.

Til nå har jeg kun brukt tightsen som koseplagg på sofaen, og til det egner den seg veldig godt.  Siden den er så tynn egner den seg best for innendørs trening eller for løpeturer om sommeren. Jeg kan tenke meg at den også kan være praktisk til ultraløp om sommeren, tynn nok til at man ikke blir for varm, men dekker huden slik at man ikke blir solbrent selv om man er lenge ute.

Den finnes i tre fargekombinasjoner, på Sandnes hadde de den kun i svart/rosa/lilla. Hadde de hatt alle fargene hadde jeg kjøpt en av hver, det er 3 for 2 tilbud hos Stormberg for tiden.

 

Stormberg_galakse

Stormberg galakse tights (399 kr)

Denne tightsen har litt tykkere stoff enn studio mix tightsen, men er like behagelig. Den er muligens litt stor i størrelsen. Jeg bruker vanligvis str S, men kjøpte denne i XS. Lengden var helt perfekt, og den sitter fint over lår og sete, men nede rundt ankelen er den litt løs. Denne tightsen finnes både i rosa og lilla, og både i lang og capri variant.

Jeg brukte denne tightsen på en halvannen times langtur/tempoøkt på tredemølle i går. Ofte synes jeg det blir for varmt med lange tights på tredemølle, men det er jo praktisk når man har glemt/ikke gidder å barbere leggene. Denne tightsen var helt ypperlig. Den satt fint, skled ikke ned i livet, det var ingen sømmer som plutselig begynte å gnage under trening, og jeg ble heller ikke varmere enn jeg pleier å bli når jeg har korte tights på.

Etter trening brukte jeg ca en time på tøying, foam rolling, og kaffedrikking før jeg dusjet. Jeg følte meg ikke klam og begynte ikke å fryse mens jeg gikk rundt i svett treningstøy, så det virket som om fuktigheten ble effektivt transportert gjennom stoffet, og tightsen tørket raskt.

 

Jeg var fristet av denne neonrosa Intervall tightsen også, i hvert fall så lenge den hang på hengeren. I prøverommet viste det seg dessverre at den var gjennomsiktig, både truse og merkelapper syntes gjennom stoffet. I tillegg var den så trang rundt anklene at det var vanskelig å få den av og på (str S). Jeg sa fra til betjeningen om at den var gjennomsiktig, og fikk da straks tilbud om å kjøpe den i svart eller mørkeblått i stedet. Den mørkeblå hadde de ikke inne, men de kunne bestille. Kjempegod kundeservice, men jeg synes jeg har nok mørke tightser i skapet fra før.

Konklusjon: de plaggene jeg kjøpte er jeg kjempefornøyd med, men det virker som om størrelsene på tightsene varierer en del. Bruker man vanligvis str S kan det være at man bør kjøpe str XS i en modell, og gå opp til str M i en annen. Jeg prøvde noen topper også, og gjorde samme erfaring der.

Nå gjenstår det bare å bestemme seg for om jeg skal benytte meg av 3 for 2 tilbudet og kjøpe alle varianter av Galakse og Studio mix tightsen, eller kanskje sende Stormberg en liten søknad om sponsing? Kanskje litt input fra en ultraløper er det som skal for at treningskolleksjonen skal bli helt perfekt?

(Jada, jeg vet at dere som bor på Sandnes mener at det heter «i Sandnes» siden Sandnes er en by. Jeg forholder meg til at det heter «på et nes», og at «på Sandnes» er det som har vært brukt i hundrevis av år, og derfor det korrekte i følge Sylfest Lomheim)

3 thoughts on “Stilige og superkomfortable tights fra Stormberg

  1. Hei, ser du har løpt deler av TRGC ruten, jeg har bare løpt siste del og er litt usikker på valg av sko. Skal løpe 83 km. Vurdere å bytte fra NB til Hoka evt kun løpe med Mizuno Trail sko… men NB er veldig komfortable, Hoka veldig god for trøtte ben og Mizuno Trail har godt grep… valgets kvaler… noen tips, ser du løper med NB?

    1. Heisann. Jeg har blitt veldig usikker selv, etter rapporter om regn og vått og sleipt føre. Har blitt rådet av Sondre Amdahl til å bruke sko med godt grep i første del av løypa, og bytte halvveis til NB, som har mer demping men ikke så godt grep. Tror at for de som skal løpe 83 km så er forholdene ganske gode, det var visst de første fire milene av 125 km som var problematiske. På lange løp med hardt underlag er min erfaring at komfort er viktig, så jeg ville foretrukket hoka eller NB. Men vanskelig å gi råd, alle er forskjellige, og forholdene i løypa har endret seg siden jeg var der. Lykke til både med skovalg og løping 🙂
      Mari

Legg igjen en kommentar

