Det finnes ikke dårlig vær… del 1: Vanntette løpejakker

image
Fra venstre: Norrøna Bitihorn Dri1, OMM Aeon, The North Face Storm Stow, Inov8 Race Ultra

Mitt første innlegg etter treningsturen til Gran Canaria dreier seg, kanskje noe overraskende, om vanntette løpejakker.

«Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.» Dette uttrykket har du sikkert hørt mange ganger, særlig hvis du bor på vestlandet. Jeg så det til og med oversatt til engelsk i en sportsbutikk i Lake District – det klinger bedre på norsk. Med vårt klima skulle en tro at sportsbutikkene ville flomme over av produkter beregnet på bruk i regnvær. Den gang ei – man er heldig hvis man finner en eneste vanntett jakke på Løplabbet. Når min eneste vanntette løpejakke, som kanskje ikke var så veldig vanntett, ble ødelagt i fjor startet jakten. Totalt dukket det opp tre nye vanntette jakker i løpegarderoben min i 2015. Etter en høst og vinter med både store nedbørs- og treningsmengder har disse plaggene blitt testet grundig.

 

image
Norrøna Bitihorn Dri1. Denne jakken har flest detaljer, men er også den tyngste. Glidelåsen røk etter 2 års bruk (åpner seg når man bruker jakken

Norrøna Bitihorn Dri1

Når jeg kjøpte denne jakken i 2013 ble jeg fortalt at det var den letteste Norrøna-jakken som var helt vanntett. Merkelig nok, et par dager senere nektet betjeningen i den samme butikken å selge den samme jakken til søsteren min når de hørte at den skulle brukes til stiløping. De mente den ble for tett, og at man ville bli våt innenfra. Ekstra merkelig, på Norrønas nettsted står det at den er ideell til nettopp denne aktiviteten.

Første gang jeg brukte den, i en voldsom regnbyge midt på sommeren, ble jeg klissvåt, men jeg var usikker på om væsken kom innen- eller utenfra. To år senere lurte jeg fortsatt, jeg ble gjennomvåt hver gang jeg brukte den i kraftig regnvær. Ofte følte jeg at en vanlig treningstights holdt vannet bedre ute enn regnjakken. På Norrønas nettside står det at glidelåsen er vannavvisende – etter lettere regnbyger hadde jeg ofte en våt stripe nedover trøya hvor vannet hadde kommet inn gjennom glidelåsen. Glidelåsen viste seg også å være det svakeste punktet på jakken – den røk etter under to års bruk.

Når jeg kjøpte ny(e) jakke(r) oppdaget jeg imidlertid at denne jakken har mange gode kvaliteter som jeg savner:

  • lommer med plass til mobil, nøkler, leppepomade, og andre småting man tar med seg på kortere treningsturer, når man løper uten sekk.
  • glidelåser fra armhulen ned til albuen som kan åpnes for ventilasjon når man blir varm.
  • vid ermåpning nederst med borrelås, slik at man selv kan regulere størrelsen på åpningen. Ermet kan sitte tett rundt håndleddet, men løsner man borrelåsen kan man lett trekke ermet opp for å sjekke tallene på pulsklokken.
  • den fås kjøpt i sterke farger.

Jakken har tapede sømmer og oppfyller kravene til å brukes på de fleste ultraløp. Den kan pakkes ned i brystlommen. Vekten er ca 193g i følge produsenten, 208g i følge min kjøkkenvekt (damestr S).
image

Denne jakken kan kjøpes på norrona.no og i butikker som fører Norrøna. I Norrønas nettbutikk koster den 2 299 kr, og den finnes i flere farger. (Jeg anbefaler en skrikende farge av sikkerhetsgrunner, på kveldsturer angret jeg ofte på at jeg hadde kjøpt en svart jakke.)

 

testløp_kalleogmari
The North Face Storm Stow jakken testet her i løypa til Haukeli Ultra Trail (det er den grønne jakken til høyre på bildet, hvis noen lurer)

The North Face Storm Stow Jacket

Dette var et impulskjøp i The North Face butikken i Oslo i fjor. Stoffet er tynt, nesten gjennomsiktig, og den er strippet for det meste av «kjekt å ha» type detaljer (se listen over) slik at den er svært lett. Han som solgte jakken til meg rådet meg til å ikke bruke jakken når jeg løp  med sekk, han mente at den ikke var slitesterk nok til å tåle dette. Hvorfor er den da uten lommer til nøkler etc? Jeg har kun brukt denne jakken sammen med sekk, og ser ikke noen tegn til slitasje på stoffet over skulder og rygg ennå.

Jakken tåler det meste av regn og vind, men må gi tapt mot de kraftigste bygene og vindkastene. Denne jakken egner seg derfor best til bruk om våren og sommeren. Den oppfyller  kravene om tapede sømmer som nesten alltid kreves på lange ultraløp. Siden den veier lite og tar liten plass i sekken er den veldig grei å ha med på løp og turer når man egentlig ikke tror det vil bli bruk for den. Hetten kan rulles ned slik at den kan brukes som en vindjakke i tørt vær. For å pakke den ned lager man en lomme av det ene ermet, og den tar svært liten plass når den er pakket sammen.
image

Det jeg ikke er fornøyd med,  bortsett fra mangel på lommer, er fargene. Med en grønn, lilla og grå jakke går man i ett med landskapet når man løper i terreng, noe som er uheldig med tanke på hvis man er utsatt for en ulykke og ønsker å bli funnet av letemannskaper/medisinsk personell. Den har noen små refleksdetaljer, men man vil være ganske usynlig for biler hvis man løper langs vei i mørket også.

Jeg finner ikke noe informasjon på The North Faces nettside om denne jakken, men i følge kjøkkenvekten min veier den 126g (str M)

En liten tilleggsopplysning om TNF: min erfaring er at topper og jakker er små i størrelsen, her må jeg opp en størrelse i forhold til det jeg normalt bruker, mens for benklær er det omvendt.

TNF Storm Stow jacket kan kjøpes på outnorth.no til kr 760 (outlet, kun str XS)

inov8_raceultra_ogna
Inov8 Race Ultra testes her i sterk vind på Jærstrendene (foto: Svein Kjetil Riska)

 

Inov8 Race Ultra

Navnet sier hva denne jakken er designet for: ultraløp. Den er ultralett (125g) og ultratynn, men oppfyller kravene til obligatorisk utstyr på ultraløp med hensyn til tapede sømmer og vannsøyletrykk (10 000 HH). Den er strippet for ikke-essensielle detaljer, og designet som en anorak for å spare vekt. Siden glidelåsen ofte er et svakt punkt både med hensyn til slitasje og vanntetthet er dette i grunnen en fordel. Den virker veldig tynn og puslete, men er overraskende tett, og holder både regn og vind ute selv i en vestlandsstorm. Derfor liker jeg denne jakken:

inov8_raceultra_7nut
Inov8 Race Ultra på 7nutstur på Jørpeland (til venstre i bildet). Med en neongul trøye under ser man godt at  jakken er gjennomsiktig.
  • den er gjennomsiktig, slik at startnummer synes gjennom. Siden flere løp sier at det er obligatorisk å bære startnummeret på brystet er dette svært praktisk i ustadig vær.
  • Den er lett og tar liten plass. Den kan pakkes ned i en lomme i hetten, eller bare stappes ned i et knøttlite hulrom i sekken.
  • Hetten sitter helt inntil ansiktet og halsen, når man løper i motvind slipper derfor minimalt med luft inn i halsåpningen og hetten. Den sklir heller ikke ned i øynene.
  • Stoffet er behagelig mot huden.

Den virker ikke særlig slitesterk, og det har allerede kommet et par små hull i min. Det ene tror jeg oppstod spontant, men det andre var resultatet av at ermet hektet seg fast i et tre på en treningstur.  Jeg er kjempefornøyd med jakken, men kommer nok ikke til å kjøpe regnbuksen som hører til, da jeg ikke ser for meg at den vil tåle et fall. Kanskje hvis jeg skal delta på et løp hvor regnbukse er obligatorisk utstyr, men værmeldingen sier 25 grader og sol…

Jeg har str XS (unisex), og den passer helt perfekt. (I damestørrelser bruker jeg vanligvis str S.)

Inov8 RaceUltra kan ikke kjøpes i Norge, men du får den i nettbutikker som ultramarathonrunningstore.com, ultra-runner.com, northernrunner.com, peteblandsports.co.uk og wiggle.com. Den koster ca 90 GBP, og er ofte utsolgt.

 

omm_aeon_lifjell
På vei opp Lifjell under ekstremværet Synne iført knallgul OMM Aeon jakke (foto: Svein Kjetil Riska)

OMM Aeon

Jeg kjøpte herremodellen (str s) ved en feil, men den passet helt fint. Herremodellen har en ganske kroppsnær fasong, men er akkurat stor nok til en tynn fleece under.

Som alle de andre jakkene omtalt i dette innlegget har den tapede sømmer og oppfyller kravene til ultraløp a la UTMB. Bruker jeg denne jakken på turer med høy intensitet blir supertrøyen jeg har på meg under ganske fuktig, men som med Norrønajakken er jeg litt usikker på om dette er på grunn av kondens eller at den slipper vann inn. Jeg har også irritert meg mye over hetten, som har en tendens til å skli ned i øynene. Den kan justeres med en strikk på baksiden, men det krevde mange småjusteringer før den begynte å fungere greit. Et annet lite irritasjonsmoment er at ermene er ganske stramme, og det går ikke an å justere dem, dermed kan det av og til være litt plundrete når man skal sjekke pulsklokken.

Selv om jeg ikke er helt fornøyd med den har denne jakken allikvel blitt min go-to-jakke nå i vinter. De to viktigste grunnene er nok fargen, knallgult er lett å få øye på for bilister og syklister, og at den har en brystlomme med glidelås. Dermed trenger man ikke å bruke sekk, flipbelt, drikkebelte e.l. for at nøkler, busskort og andre småting skal ligge trygt mens man løper. En annen kjekk detalj med denne jakken er at den er lengre bak, slik at den dekker og beskytter baken. Jeg fryser ofte på baken på treningsturer på vinteren, så jeg setter pris på dette. (Hvis du ønsker å gå i ett med omgivelsene så kommer denne jakken nå også i lysegrått)

Prisen for denne jakken er ca 130 GBP, og den fås kjøpt i nettbutikkene som er nevnt i omtalen av Inov8-jakken over.

image
OMM Aeon sammenpakket

Denne jakken er den nest tyngste av de jeg har, 210g i følge produsenten og 177g i følge kjøkkenvekten, men det betyr visst ikke at den er slitesterk. Etter å ha brukt den sammen med diverse løpesekker denne høsten og vinteren har jeg slitt  et stort hull på ryggen på min jakke.  Neste prosjekt blir å teste ut om lappesaker for regntøy er noe tess.
image

 

Hva er så mine anbefalinger når det gjelder vanntette løpejakker? Min konklusjon er at man bør ha to jakker, en til trening og lange løp i dårlig vær, og en jakke til å ha i sekken på godværsdager/for å oppfylle kravene om obligatorisk utstyr på ultraløp.

Den vanntette treningsjakken bør ha følgende detaljer og kvaliteter:

  • Lommer til å ha småting i, slik at man ikke alltid må løpe med sekk.
  • Glidelåser som kan åpnes for ventilasjon og temperaturregulering.
  • Hette som sitter godt rundt ansiktet, og gjerne en som kan pakkes bort når det ikke regner.
  • Justerbar åpning på ermene, slik at man enkelt kan dra dem opp for å se på klokken.

Til trening eller dager hvor man har på seg jakken hele tiden gjør det ingenting om jakken ikke er den tynneste eller letteste, velg heller en mer slitesterk jakke. Min neste jakke kommer antakeligvis til å være OMM Kamleika, som er litt kraftigere enn Aeon-jakken jeg har, og som har to store lommer i sidene. I følge produsenten er disse lommene store nok til å romme et kart, mobil, og energibarer. Med en håndholdt flaske kan man derfor bruke den på ganske lange treningsturer uten å ha med sekk.

Til ultraløp eller turer der man bare trenger en jakke som skal ligge i sekken for sikkerhets skyld så  Inov8 Race Ultra perfekt. Lett og kompakt, men holder elementene ute hvis den skulle bli bruk for den.

Alle jakkene som er nevnt i dette innlegget har jeg selv kjøpt og betalt for. Jeg får heller ingen form for godtgjørelser fra utsalgsstedene som er nevnt.

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

