Produkttest: GU energy gel

Kinvara4
I butikkene får man nå Kinvara 8, jeg er happy med Kinvara 4 til 378 kr. GU gels ble veganske i fjor, på tide å teste 🙂


GU energy gels kom på markedet i 1993, og er så populære at merkenavnet GU nesten har gått fra å være et merkenavn til et substantiv, a la Kleenex for papirlommetørkler og Farris for mineralvann. Dessverre har GU også vært en av de få uveganske gels-ene på markedet, på grunn av at den har inneholdt aminosyrer med animalsk opprinnelse.  I april i fjor, på Earth Day, annonserte imidlertid GU at de endret oppskriften, slik at dette produktet nå er vegansk. Til og med gel-en med baconsmak er vegansk!

GU pleide å inneholde fire aminosyrer. Den ene av disse, histidine, er nå fjernet, og det er denne endringen som gjør at dette produktet nå egner seg for veganere. GU har oppgitt flere grunner til at histidine ble fjernet. Den viktigste var nok at ny kunnskap viste at den ikke hadde den ergogene effekten man trodde, men henvendelser fra forbrukere som ønsket et vegansk produkt var også medvirkende. GU annonserte i samme slengen at de ønsker å gjøre hele produktporteføljen og produksjonen sin mer bærekraftig og miljøvennlig.

Jeg har pleid å bruke gels fra Clif og Torq, men har ikke vært fornøyd med smakene til Clif eller konsistensen til Torq (for flytende). De fleste gels som selges i norske sportsbutikker synes jeg også smaker rart, og har en forferdelig kjemisk ettersmak. Siden GU er kjent for å smake godt, og fordi det ofte er GU som blir tilbudt på matstasjonene på løp utenfor Norge, tenkte jeg derfor at det kunne være greit å teste dem ut. Jeg har med vilje ventet en stund før jeg bestilte, da jeg regnet med at de uveganske gels-ene ville være i omløp en god stund etter omleggingen.

Da er det vel på tide å svare på om GU gels smaker like godt som ryktene sier. Jeg kjøpte inn fem av smakene, og her er min mening om dem:

Salted Caramel: En av de mest populære smakene, hvis ikke den mest populære smaken, til GU. Det er lett å skjønne hvorfor. God smak av karamell, med perfekt balanse mellom søtt og salt. Man får i seg sukkeret man trenger uten å bli kvalm. Faktisk så har man lyst til å spise en til, og det er jo det en bør gjøre for å få i seg de anbefalte 30-90 grammene med karbohydrater per time (en gel inneholder ca 22g  karbohydrat).

Strawberry banana: Vanligvis unngår jeg gels med fruktsmak fordi de har en tendens til å smake kvalmende søtt, mens hjernen min forventer noe friskt og syrlig. Denne gel-en hadde en svært naturlig fruktsmak, og siden den er flytende og litt tykk minnet den mest av alt om en jordbær- og banansmoothie. Jeg planlegger å ha med meg et lass med disse på Transgrancanaria om noen uker.

Caramel Macchiato: Første munnfull fikk meg til å fantasere om en gigantisk sjokoladekake, dekket med sånn ca en liter av denne gel-en. Den minnet meg om en kakeglasur fra barndommen, laget av kokesjokolade, kaffe og melis. Andre munnfull smakte som flytende brente mandler, med en ettersmak av candyfloss. Jeg testet denne smaken på en treningstur, og mens jeg stod og ventet på bussen hjem fant jeg fram den tomme emballasjen fra sekken og prøvde å tyne ut et par ekstra dråper. Fungerer antakeligvis like bra både som lørdagssnop og ultraløpsmat.

Chocolate peanutbutter: Når jeg testet denne tenkte jeg at den smakte helt greit. Nå husker jeg ikke hvordan den smakte, så helt greit er vel en passende beskrivelse.

Salted watermelon: Vannmelon smaker utrolig godt under ultraløp, og det samme gjør salte ting, men gel med vannmelonsmak er ikke godt. Denne var bare søt og klissete, og jeg hadde definitivt ikke lyst på mer enn en om gangen. Det var bare å skylle den ned med vann for å bli kvitt smaken.

Det var ingen kjemisk eller bitter ettersmak på noen av disse gels-ene, til forskjell fra et par andre merker jeg har prøvd.

Konsistensen på GU Energy Gel er ganske tykk, noe som jeg foretrekker. Hvis en gel er veldig tynn ender det ofte opp med mye søl. Tykkere gels kan også gi noe metthetsfølelse,  som er gunstig hvis man ikke klarer å få i seg vanlig mat eller energibarer under et løp.

Alle smakene, unntatt macchiato, ble testet under trening i 25 varmegrader. Som jeg erfarte i Franrike i fjor sommer forsvinner ofte matlysten i varmt vær, og slik var det på treningsturene på Gran Canaria også. GU gels-ene var omtrent det eneste jeg klarte å få i meg ute i løypa, ernæringsstrategien min under Transgrancanaria blir derfor å basere meg hovedsaklig på GU gels med salted caramel og strawberry/banana.

GU Energy gels inneholder 22g karbohydrater per pakke i form av maltodekstrin og fruktose, elektrolytter (salt) og koffein (mengden varierer mellom de ulike smakene). I tillegg inneholder hver pakke 450 mg aminosyrer, og det er dette som skiller GU fra en del andre gels på markedet. Jeg hadde tenkt å skrive om hvorfor noen produsenter velger å tilsette proteiner i sine gels, med henvisning til forskning på dette området, men for å unngå at dette innlegget blir for langt kommer det heller som et eget innlegg.

GU energy gels kan kjøpes på løpeshop.no. De koster 18 kr pr stk, eller 396 kr for en eske med assorterte smaker (24 gels, 12 ulike smaker).

Man kan også kjøpe gels-ene på ultramarathonrunningstore.com, her koster de £1.55 pr stk.

Jeg har bestilt fra begge de overnevnte nettbutikkene. Jeg har fått to leveringer fra ultramarathonrunningstore, begge kom innen en uke. Pakken fra løpeshop.no ble bestilt for to uker siden, men har ikke ankommet ennå. De har lovet meg at de skal sjekke hvorfor det går så treigt på mandag.

Som vanlig: jeg får ingen form for godtgjørelse for å omtale dette produktet, og jeg har selv betalt for alle produktene jeg testet.

Til slutt en liten NB! Følgende GU produkter er veganske: GU Energy Chews, GU Roctane Energy Drink, GU Hydration Drink Tabs, and GU Hydration Drink Mix.Følgende GU produkter er IKKE veganske ennå: GU Roctane Energy Gel og GU Recovery Drink (kopiert fra produsentens nettside)

Kilde: https://guenergy.com/happy-earth-day-gu-energy-gel-vegan/

 

Legg igjen en kommentar

