Transgrancanaria – preview av utstyret

På nettsiden til Transgrancanaria har det inntil nylig stått følgende beskjed på forsiden: «from now on you must think only of Transgrancanaria». De tre ukene som har gått etter at jeg kom hjem fra treningsturen kan jeg forsikre alle om at jeg har gjort nettopp det. Mer spesifikt har jeg tenkt på utstyret jeg skulle bruke,

og hvor jeg skulle få tak i det. (Treningen har jeg ikke trengt å tenke så mye på siden jeg nå blir trent av Sondre Amdahl, det er bare å logge seg på nettet og gjøre det han gir meg beskjed om.) Et par av tingene visste jeg ville trenge: jeg hadde brukt opp lageret mitt med gels, og jeg har lenge vært misfornøyd med løpesekken min.Et par av de andre behovene dukket opp mens jeg var på treningsturen, sko for eksempel. Det å få tak i alle tingene jeg trengte/ville ha viste seg derimot å være en nesten større kraftanstrengelse enn treningen før løpet.

Sekk/drikkesystem:
image

Et av samtaleemnene på treningsturen var selvsagt ulike sekker og drikkesystemer. Det var generell enighet om at drikkeblærer er upraktisk på løp. Med flasker har man bedre kontroll på væskeintaket, og det går fortere å fylle dem å drikkestasjonene. Jeg har de siste to årene brukt en Nathan Vaporshape med plass til en flaske foran i tillegg til blære, men har konkludert med at to flasker ville vært bedre. I tillegg har jeg savnet lomme for smartelefon. Etter å ha sett på hva andre løpere bruker og sendt meldinger til diverse løpevenner bestemte jeg meg for å kjøpe Salomon S-lab Advanced sekken. Alle andre har den jo…

Denne sekken kommer i tre farger, svart, blå og hvit/grå. Foran TGC skjønner jeg hvorfor produsentene bruker lyse farger, når sola steker vil du helst ikke ha for mange mørke farger på deg. Jeg holdt på å kjøpe den hvite, men så kom jeg på at jeg har bitchet om hvor upraktisk det er med hvit løpesekk i to år nå, og kjøpte den blå i stedet.

Det å få tak i en lys sekk i str xs/s viste seg å være en utfordring, de fleste hadde den kun i svart og/eller store størrelser. Jeg fikk sekken først for to dager siden og har derfor kun brukt den på en liten tur, men den satt i hvert fall godt på ryggen og skuldrene. De myke flaskene var stabile og behagelige,og det var lett å drikke av dem uten å ta dem ut av flaskeholderne. Plasseringen av lommene vil ta litt tid å bli vant til, så jeg ser for meg at det blir en del fomling under TGC. Som vanlig på slike sekker var det også en fløyte i en snor og noen mystiske stropper framme på skulderstroppene som dasket meg i ansiktet når jeg løp. Er det ikke mulig å designe en sekk uten slike irritajonsmomenter?

På TGC er det obligatorisk med kapasitet til 1,5l væske, så dermed blir det nok en kombinasjon av flasker og drikkeblære denne gangen også, siden de to flaskene tar 0,5l hver.

Antrekk:

img_20160227_145004.jpg

Jeg pleier å bruke Skins kompresjonstights på løp. Jeg er ikke så glad i kompresjonsstrømper, men liker å ha kompresjon på lårene. Siden jeg har 14 Skins tightser i skapet hadde jeg selvsagt en shorts i A200 serien fra før. Den gir kompresjon på hamstringene, men er så behagelig at jeg ikke kjenner at jeg har den på. Jeg testet antrekket på en tredemølleøkt nylig, og jeg fikk da litt panikk halvveis fordi jeg trodde jeg hadde glemt å ta på meg shortsen!

Kompresjonsstrømper bruker jeg stort sett når jeg har glemt/ikke gidder å barbere leggene. Når jeg kom hjem fra Gran Canaria var leggene imidlertid så fulle av småkutt og skrubbsår fra steiner og vegetasjon langs løypa at jeg bestemte meg for å teste ut calf sleeves. De fra Skins var en positiv overraskelse, selv om de sitter stramt er de behagelige, og de er enkle å ta av og på.

I varmt vær og på tredemølle foretrekker jeg løse trøyer i tynt stoff som tørker raskt. Når jeg kjøpte calf sleeves-ene kjøpte jeg samtidig en løs og behagelig trøye fra 2XU som har både solfaktor 50 og store reflekser. (Perfekt for 100 mileløp!) Det at trøyen og calf sleeves-ene matcher hverandre, sekken og skoene er i grunne ganske tilfeldig, de var på tilbud.

Løse ermer er noe jeg ofte bruker om sommeren. Til TGC har jeg kjøpt et par hvite armvarmere. Tanken er at de kan ha dobbelt funksjon, armvarmere om natten, solbeskyttelse om dagen.

Sokkene blir enten  Injinji trail eller Drymax. Begge disse er ganske tykke og gir litt ekstra demping under foten. En ting er sikkert, hvis jeg sender er par med ekstra sokker ut i løypa for å skifte halvveis blir det ikke tåsokker. Jeg gjorde den tabben på NDW i fjor , og den kostet meg kanskje en plassering.

Sko

img_20160218_161407.jpg

Min favorittsko i fjor var New Balance Fresh Foam 980 Trail. Jeg brukte dem på siste halvdel av NDW100, og angret på at jeg ikke hadde brukt dem fra starten av. De  fungerer svært godt på harde, tørre underlag og i tørre løyper som veksler mellom sti, grus og vei. Dermed tenkte jeg at de også ville fungere godt på TGC, noe treningsturen bekreftet. Jeg skled enkelte ganger i nedoverbakke, men det kan ha vært fordi mønsteret under begynte å bli litt slitt. Dessverre overlevde ikke FF980-ene treningsturen, så i stedet løper jeg med arvtakeren Fresh Foam Hierro. Mønsteret under er helt likt, men overdelen ser mer slitesterk ut.

Edit: har i dag fått rapporter om at det har regnet mye i det siste, og at underlaget de første fire milene er veldig glatt. Dermed er det mulig at jeg ender opp med å starte med et par sko med godt grep, og sende Hierro-ene med drop bagen ut i løypa. Problemet er bare at skoparet som ville vært førstevalget mitt med hensyn til grep, Inov8 Roclite, er nesten helt utslitt, og Løplabbet i Stavanger har ikke denne modellen inne. Skal jeg da prøve noe helt nytt, som Asics Fuji Runnigade 2, eller en gammel favoritt som Haglöf Gram Comp?
image

IMG_20150131_173723

 

Elektrolytter og energi
image

IMG_20150605_174508

Jeg gjorde meg en del erfaringer anggående effekten av varme på matlyst og næringsinntak i fjor, nemlig at matinntaket mitt er omvendt proporsjonalt med temperatur. Treningsturen til Gran Canaria ga meg en nyttig påminnelse om dette. På TGC kommer jeg derfor til å basere meg på mine gamle favoritter Torq energidrikk og Clif Shot Bloks, og min nye favoritt GU energy gels. Jeg kommer i tillegg til å ha med meg noen få energibarer, og  salt lakris. På drikke- og matstasjonene tar jeg bananer, poteter, potegull, og cola der det er tilgjengelig. Jeg tar også med meg S-caps salttabletter og vil bruke dem hvis jeg ser at jeg svetter ut mye salt.

 

Hodelykt

Jeg har flere hodelykter, men favoritten er Led lenser SE05. Den billigste jeg har, men også den med lengst batteritid og som gir best lys. Ulempen er at batterihuset ikke er vanntett, så hvis det regner slutter den å virke. Som backup tar jeg med Petzl E+ Lite.

 

Som nevnt hadde jeg en del problemer med å skaffe deler av utstyret. Jeg endte opp med å bestille sekk tre ganger. Det første nettstedet jeg bestilte fra sendte aldri avgårde ordren, så jeg kansellerte og bestilte fra løpsarrangøren Centurion Running. De sendte sekken med en gang, men tollbehandlingen tok så lang tid at jeg ble nervøs og kjøpte en til fra Fjellsport.no, selv om de bare hadde den i svart. Så nå har jeg nettopp hentet sekk nummer to på Posten.

Halvparten av gels-ene, calf sleeves og trøye bestilte jeg fra en nettbutikk som jeg hadde et gavekort til. Bestillingen ble gjort for tre uker siden, men jeg mottok den først i dag, mindre enn 48 timer før avreise. Heldigvis, hadde jeg ikke fått denne pakken hadde jeg bare hatt gels i en smak under løpet, noe som ville blitt fryktelig ensformig. Nettbutikken sa at det tok lang tid fordi jeg brukte gavekort. Siden det tok så lang tid endte jeg med å bestille calf sleeves og trøye fra tights.no også, disse fikk jeg fem dager etter bestilling.

Den andre halvparten av gelsene bestilte jeg fra Ultramarathonrunningstore.co.uk, sammen med sokker, salttabletter og diverse andre småting. Alt ble mottatt innen en uke. Armvarmerne jeg bestilte hos spinn.no ankom innen et døgn. Sko kjøpte jeg fra sportsshoes.com, og de kom etter ca to uker. Jeg har handlet hos dem før, og leveringstiden her var som normalt.

Konklusjon: Hvis du trenger utstyr til et løp så ikke tro at det holder å bestille det en måned før, uansett hva som loves på nettsiden angående leveringstid.

Hva skal jeg gjøre når jeg i neste uke får dobbelt opp av det meste av utstyr? Vel, det jeg pleier å gjøre når jeg har shoppet masse treningstøy og har litt dårlig samvittighet er å gi et par ting videre til tvillingsøsteren min. Så enten får Sara masse nytt utstyr hun også, eller så sendes det i retur.

Legg igjen en kommentar

