Transgrancanaria: kjekt å vite

img_20160303_182907.jpg

Siste post om Transgrancanaria på lenge, kors på halsen…

Noe av det som irriterte meg med Transgrancanaria, bortsett fra at jeg ikke klarte å fullføre, var at det var mye praktisk informasjon som arrangøren enten ikke opplyste om, eller som var veldig vanskelig å finne. Så her har jeg prøvd å lage en oversikt over ting jeg lurte på i forbindelse med løpet, og informasjon som hadde gjort det enklere å organisere turen hvis jeg hadde fått den når jeg meldte meg på. Om ingen andre har nytte av den, så kan det være en nyttig påminnelse for meg selv hvis jeg skulle prøve meg igjen i fremtiden (jeg vurderer å la 2017 bli det store «do over»-året).

Organisering av turen – overnatting og transport

Når et løp går fra A til B er det ofte vanlig å overnatte ved startstedet dagen før starten, og så forflytte seg til et hotell i nærheten av mål. De fleste løp som er organisert på denne måten lar deg velge om du vil hente startnummer ved startstedet eller målstedet, og tilbyr frakt av bagasje fra start til mål. Det gjør ikke TGC. Her skjer alt i Maspalomas, hvor målet er. Booker du overnatting i Agaete/Puerto de las Nieves må du reise tvers over øya enten dagen før eller samme dag som løpet for å hengte startnummer, og levere drop bag og finisherbag. Det enkleste er å bestille overnatting i Maspalomas, og benytte seg av busstransporten som arrangøren tilbyr. Det er bare å bestille denne med en gang en melder seg på.

Jeg endte med på bo i Playa del Ingles, et veldig turistifisert område av Maspalomas. Det var her det var rimeligst, Meloneras, hvor løpets hovedkvarter er, var mye mer upmarket, altså dyrere. Det man har å velge i er stort sett all inclusive hoteller eller leiligheter. Jeg vil anbefale leilighet med kokemuligheter, det gir større fleksibilitet og man kan spise det man er vant til. På supermarkedene i Playa del Ingles hadde de godt utvalg i plantemelk, peanøttsmør, frukt og grønnsaker og andre veganske basisvarer. De hadde også havregryn, grovbrød, fiskeboller på boks, Kims potetgull, og til og med flaskevann importert fra Norge. Vanligvis på ferie ville dette irritert vettet av meg, men når man skal løpe langt er det absolutt en fordel å kunne spise mat man er vant til, og som man er noenlunde sikker på at magen ikke vil reagere på. Mat som har stått framme på en buffet i timesvis er noe jeg ville unngått.

Taxi mellom Playa del Ingles og Expomeloneras kostet ca 6 euro. Til og fra flyplassen kostet det ca 34 euro.

Pakking av løpssekken og drop bagen:

Når jeg forsøkte å levere drop bagen nektet de å ta den imot før jeg hadde merket alle gels-ene og energibarene med startnummeret mitt. Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte gjøre dette med alle gelsene o.l. jeg hadde med fra start. Grunnen er at man da kan identifisere og diskvalifisere løpere som forsøpler langs løypa. Dette hadde ikke stått i noen av mailene som ble sendt ut til løperne i forkant av løpet, men jeg oppdaget til slutt at det stod nevnt i løpsreglementet. Du vet, det man alltid må hake av på at man har lest og forstått når man melder seg på et løp. På TGC viste det seg at man hadde puttet inn masse veldig nyttig praktisk informasjon her, og reglementet var det eneste stedet hvor denne informasjonen stod. Jeg hadde selvsagt skummet gjennom dette når jeg meldte meg på, men det var lenge siden, og det var tydeligvis en del detaljer jeg ikke hadde fått med meg.

Frakt av klær/bagasje fra start til mål

Arrangøren gir ikke tilbud om å frakte eiendeler fra start til mål. Ekstra klær og annet som du har med deg til starten må du derfor enten bære med deg gjennom løpet eller legge igjen ved starten (mao kaste i en søppelbøtte), hvis du ikke har et crew med deg som du kan gi tingene dine til. Bussene som frakter løperne til start ankommer svært tidlig, man må derfor regne med ca halvannen times venting i Puerto de las Nieves. Siden starten går om kvelden vil det da være ganske kjølig. Jeg fikk råd om å ta med noen gamle klær for å holde varmen, og så bare hive dem rett før start. Problemet var bare at jeg fikk dette rådet etter at jeg hadde ankommet Gran Canaria, og jeg hadde derfor ikke noen klar-for-søppelbøtta type klær med meg.

Fasiliteter ved start

…er ikke-eskisterede. Arrangøren har ingen telt hvor man kan søke ly for vinden, tilbud om varme drikker mens man venter eller lignende. Det er imidlertid mange små barer og kafeer i havneområdet hvor starten er. Ta med penger eller kort slik at du kan kjøpe drikke og søke ly inne på en av dem. En espresso koster en euro.

Toaletter

Dette er noe alle løpere lurer på, derfor synes jeg det var merkelig at det ikke ble gitt noen informasjon om hvor man kunne finne toaletter langs løypa. Heldigvis har jeg aldri hatt mageproblemer, annet enn oppkast, under løp, men føles betryggende å vite at det finnes toaletter med jevne mellomrom langs løypa, sånn i tilfelle. Grunnen til at det ikke ble gitt noen informasjon om toaletter for løperne var at dette ikke fantes, verken i startområdet eller langs løypa. Når man ankommer starten halvannen time før løpet, etter halvannen times bussreise, sier det seg selv at de fleste løperne har behov for et toalettbesøk like før starten. Løsningen er den samme som over, gå på en kafé. Eller, som Sondre foreslo, gå til enden av gata hvor det ikke er gatelys…

 

Resultater underveis

Hvis du ønsker å vite plasseringen din og differansen mellom deg og løpere foran deg bør du alliere deg med noen hjemme i Norge som kan sende deg en sms med resultater med jevne mellomrom, eller ha med deg et crew som kan gi deg noen sekunderinger. Alternativt stoppe i løypa og bruke mobilen din til å sjekke resultatene på internett. De frivillige på drikkestasjonene var veldig hyggelige, men kunne ikke hjelpe med resultater.  Som regel hører man sladder underveis om løpere som har droppet eller har problemer, under TGC klarte vi litt bak i feltet  klarte ikke engang å finne ut hvem som ledet løpet.

 

Expoen

På Expoen i år var det to boder som solgte diverse sportsutstyr, som løpesekker, sko, solbriller, drikkeblærer etc, en bod som solgte et spansk klesmerke, og en adidasbutikk. Jeg trengte en ekstra drikkeflaske og sportstape. Tape, som jeg trodde det ville være selsagt at noen solgte, fant jeg ikke. Med andre ord, ikke ta det for gitt at de har den ene tingen du trenger på Expoen. Det var heller ikke noe særlig penger å spare, prisnivået var tilnærmet som i Norge selv med påståtte Expo-spesialpriser.

 

Hvis du nå har fått inntrykk av at jeg synes TGC var det forferdelig dårlig løp så stemmer ikke det. Løypa er fantastisk, de frivillige underveis er superflinke, Expoen og rammen rundt løpet var bra, og man får en Sydentur på kjøpet når man deltar. Det var bare annerledes fra løpene jeg var vant til i Norge og UK, og dermed gjorde jeg en del antakelser på forhånd som ikke stemte. Neste gang når jeg vet alle disse småtingene kan jeg planlegge rundt dem og få en enda bedre opplevelse. Hvis beina i tillegg holder hhelt til mål blir alt perfekt🙂

 

Legg igjen en kommentar

