Finn parene: hvilke sko passer til hvilke løp?

img_20150418_130814.jpg

I fjor på denne tiden lovet jeg at det skulle komme mange innlegg om terrengløpssko. Det gjorde det ikke, jeg hadde det alt for travelt med å bruke alle parene jeg kjøpte i min jakt på den perfekte skoen for North Downs Way 100. Her kommer derfor en gjennomgang av alle modellene jeg testet, og hva slags løp jeg mener de egner seg for.

image

image

image

Saucony Peregrine

Denne modellen er i år tatt inn av Løplabbet. Jeg snakket med gutta på Løplabbet i Stavanger, og de var spente på om den egnet seg for norske forhold. De skulle spurt meg før de tok den inn…

Jeg kjøpte den i fjor etter å ha lest en omtale av den av en som hadde løpt NDW100 med dem som første testtur – og var superfornøyd. Jeg brukte dem derfor på første halvdel av dette løpet, men har også brukt dem i Pyreneene og på treningsturer i Ryfylke.
På treningstider i hjemlige trakter var disse skoene en skuffelse. Utseendet på skoen gir forventninger om supergrep, det ser jo nærmest ut som om den har tenner som vil bite seg fast i underlaget. På stein, svaberg, trerøtter og sleipe underlag, og det er det jo en god del av i Norge, fungerer den imidlertid ikke noe særlig godt. På tørrere og jevnere stier i Frankrike fungerte den bedre. Jeg brukte disse under en syv timer lang sky maraton i Frankrike uten å få gnagsår eller andre problemer, men etter 80 km/8 timer på hardpakket leire blandet med flintstein på North Downs Way kjentes det ut som om føttene mine hadde fått skikkelig juling. Det å bytte til en mer dempet sko halvveis på løpet var himmelsk, men jeg var likevel nummen i føttene i tre uker etterpå.

Konklusjon: Egner seg best i tørre løyper og på litt mykere underlag.

 

image

Inov8 Roclite 268

Disse ble stående på gangen i to måneder før jeg tok dem i bruk, rett og slett fordi jeg synes de var så stygge. Når jeg tok dem i bruk var inntrykket litt meh! Når man tar dem på kjennes det ut som å ta på seg en tradisjonell oppbygd joggesko . På treningsturene var de nokså gode på alt, men utmerket seg ikke på noe. Jeg brukte dem på Ecotrail fordi stipartiene ble sagt å være veldig tekniske (det var de ikke). Det siste stykket fra Lysaker til Operaen angret jeg på at jeg hadde valgt å løpe med en ren terrengsko, denne strekningen kjentes ubehagelig ut for føttene.
I vinter har jeg brukt Roclite-ene mye i et forsøk på å slite dem ut, noe jeg nesten har lyktes med, men dess mer jeg har brukt dem dess bedre har de blitt. Nå når de nesten utslitt har jeg plutselig godt feste i steinete nedoverbakker. Dette kan også ha noe å gjøre med at jeg har bedre teknikk etter å ha trent mye i terreng i vinter. Planen min var å slite ut og ikke erstatte, nå virket det mer sannsynlig at jeg kjøper et nytt par (280 eller 295, IKKE Gore-Tex).

Løp denne skoen kan egne seg til: Haukeli Ultra Trail (jeg brukte den på testløpet), 7nutsløpet på Sandnes/Jørpeland, Hornindal Rundt. Kort sagt:
egner seg i norske løyper hvis det ikke er for mye asfalt (av den grunn ville jeg ikke brukt den på Lysefjorden Inn).

 

image

image

image

New Balance Fresh Foam 980 Trail/ Hierro

En av mine favorittsko i fjor. Sålen er ikke veldig aggressiv, men den gir overraskende godt grep, i hvert fall på de første turene. Der den virkelig kommer til sin rett er på harde og ikke alt for tekniske underlag, og når løypa veksler mellom sti og asfalt. Den er kanskje aller best på asfalt. God demping og høy komfort, men allikevel god løpsfølelse. Jeg brukte denne skoen på siste halvdel av NDW100, og angret på at jeg ikke løp hele løpet med den. På minussiden så var 980 Trail lite slitesterk. Gummierte kiler i stoffet på sidene som skulle forsterke hadde motsatt effekt, alle slitasjen ble da absorbert av de ubeskyttede områdene i mellom. På den nye utgaven, Hierro, er de disse forsterkningene erstattet med et horisontalt felt i syntetisk lær. Man har også lagt til en gummiert stripe rundt hele skoen i overgangen mellom sålen og skoen. Dessverre betyr dette at den nye utgaven ikke slipper fuktighet like lett ut som 980-utgaven. Tråkker man uti en bekk eller myr holder beina seg våte mye lenger.

 

Kjøp denne skoen hvis du: skal løpe et langt ultraløp på tørt og hardt underlag og/eller mye veksling mellom sti, grus og asfalt. Eksempel: Ecotrail Oslo og Ultrabirken (hvis det ikke er veldig bløtt). Jeg kommer til å bruke den på Lysefjorden Inn i år hvis det er tørt i terrenget, er det vått bruker jeg en sko med bedre grep. Egner seg også som restitusjonssko for ømme føtter.

 

image

Nike Terra Kiger 2

Løplabbet har tatt den inn, så da egner den seg vel for norske forhold? Tja…

Jeg kjøpte denne skoen med tanke på å bruke den på første halvdel av NDW100 (taktikken var å bruke en lettere sko første 80 km, og så bytte til en mer dempet sko siste på siste halvdel). I følge Løplabbets katalog skulle denne skoen både gi godt grep og være dempet og lett, en terrengutgave av Nike Free. Sålen ser ikke så veldig aggressiv ut, men man kan ikke alltid forutsi grepet ut fra mønsteret på sålen, gummiblandingen er også viktig. Allerede på første treningstur ble det klart at denne skoen ikke gir godt grep på svaberg. Jeg begynte og endte turen med å løpe over Hommersåkfjellet. Opp gikk det greit, ned igjen måtte jeg mer eller mindre krype på alle fire. På neste treningstur på Rennesøy ble det klart at den også var glatt i nedoverbakker på gress, i hvert fall når jeg landet på hælen. Med tyngden lenger fremme på foten gikk det bedre. (NB! Sålen på den nye utgaven av Terra Kiger som har komet i år ser mer aggressiv ut, så det kan hende at den gir bedre grep.) Den samme treningsturen endte med en halvannen kilometer lang nedoverbakke på grus, her synes jeg ikke at skoen ga nok støtte under fotbuene eller nok demping. Dette med manglende støtte under foten er noe jeg opplever med nesten alle Nike-modeller jeg prøver, så det virker som om Nike sine sko rett og slett ikke passer for mine føtter. Hælkappen er også enten litt for høy eller stiv, på lengre turer (>2 timer) får jeg gnagsår på akillesene.

Jeg bruker disse skoene inmellom, men helst på treningsturer i lett terreng og kortere løyper. I fjor så jeg at noen spurte i kommentarfeltet på en blogg om disse skoene kunne egne seg for Ecotrail Oslo. Ut i fra min erfaring med denne skoen på lengre turer og underlag som grus og asfalt vil jeg si nei, bruk heller en mer dempet sko.

 

Har du løpt noen av løpene som er nevnt i dette innlegget? Skriv gjerne en kommentar under om hvilke sko du brukte og hvordan de fungerte for deg. Sko var det store samtaleemnet i fjor foran både Ecotrail og Lysefjorden, så jo flere erfaringer som deles jo lettere blir det å finne rette skoen i år.

 

4 thoughts on “Finn parene: hvilke sko passer til hvilke løp?

  1. I fjor under Ecotrail Oslo observerte jeg (dvs passerte) løpere som tok av seg skoene og gjennomførte de siste kilometrene på asfalt barbeint, så jeg vil absolutt si at sko med passe demping på hardt underlag er viktigere enn sko med skikkelig godt grep i dette løpet. Det er få partier som er skikkelig tekniske, men du kan tape mye på å ha vonde sko de siste kilometrene. Jeg brukte Hagløf gram comp (2015-modellen) i fjor, men kjente jeg kunne hatt enda mer demping de siste kilometrene. Jeg kommer til å bruke enten Salomon Sense Mantra eller vanlige asfaltsko i år.

    Jeg er som vanlig i tvil om hva slags sko jeg skal ha på Lysefjorden inn, hadde det ikke vært for de siste 15 kilometrene på asfalt hadde Inov-8 vært et soleklart valg… I fjor ble det Hagløf her også, men de egner seg ikke i vått og gjørmete terreng, så det ble noen frustrerende kilometer før jeg endelig var oppe på asfalten…

  2. Jeg tror kanskje det var meg som spurte om terra kiger skoene i fjor 😉 Jeg løp ecotrail 18k med vanlige asfalt sko i fjor (nike vomero), og bortsett fra det grusomme partiet ved lysakerelven var de helt topp. Nesten litt synd at man ikke kan bytte sko de siste 9km, og da spesielt for dere som løper de lengste distansene. Blir det ecotrail på deg også i år, eller kommer det for tett på VM uttaket til terreng ultra?

    1. Hei Joann. Det blir nok ikke Ecotrail på meg, i hvert fall ikke 80 km. Jeg skal løpe Thames path 100, 160 km, 30. april. Hadde egentlig tenkt å løpe Ecotrail 80 km, men når jeg fikk tilbud om TP ble fristelsen for stor. Synd å gå glipp av Holmenkollstafetten 😦

      1. Den ser jeg… Ecotrail kommer veldig tett på et slikt løp. Synd med holmenkollen ja. Tror Einar og co vil savne deg der i år 😉

Legg igjen en kommentar

