Lang langtur langs Jærstrendene

image

Forrige helg sa treningsplanen min 35 km back to back lørdag og søndag. Den sa også at løypen og underlaget skulle ligne på løypen i mitt neste løp, Thames Path 100. Dette ville si at jeg trengte en flat og ikke veldig teknisk løype, med mye gress og hardpakket jord som underlag. I tillegg måtte det være mulig å komme seg til og fra med kollektivtransport.

Fra Varhaug er det kort vei fra jernbanestasjonen ned til Kongevegen som går langs sjøen til Hå Gamle Prestegard, og derfra kan man følge strendene nesten helt til Stavanger. Jeg tenkte derfor at Varhaug til Hellestøstranda kunne være en fin tur. Et innlegg i facebookgruppa «Sti- og terrengløping i Rogaland» ga svar på nesten alt jeg lurte på. Et medlem som hadde løpt turen kunne opplyse at turen var ca 36 km lang, det var noen korte partier med rullestein, men disse var fremkommelige, men dessverre er kollektivtilbudet i nærheten av Hellestø nærmest ikke-eksisterende. Å fortsette til flyplassen for å ta en buss derfra ville gjøre turen ca 10 km lengre. For sikkerhets skyld dobbeltsjekket jeg kollektivtilbudet, og oppdaget da at man kan ta Jaerlines fra Tjelta til flyplassen, og så bytte til rutebuss eller Flybussen. Jaerlines går en gang i timen på søndager, og ruten går i motsetning til jernbanen nær kysten. Dermed var alle boksene krysset av, og jeg satt meg på toget til Varhaug søndag formiddag.

Fra togstasjonen på Varhaug er det ca 2 km ned til sjøen. Når du kommer ned til E39 krysser du veien og følger skiltene til «Gammal kyrkjegard» og Kongevegen. På parkeringsplassen ved siden av kirkegården finner du et toalett. Det så helt ok ut, men låsen på døra var ødelagt slik at det ikke gikk an å låse.

image

Fra kirkegården følger du kongevegen nordover, mao ta til høyre. Til å begynne med løper man på en gårdsvei langs rullesteinsstranda, deretter veksler underlaget mellom gårdsvei, gress og rullestein. Jeg har løpt strekningen fra den gamle kirkegården på Varhaug til Hå gamle prestegard flere ganger før, og har alltid løpt med hetten på regnjakken oppe på grunn av regn og vind. Nå var det bare noen få dråper i lufta og flau vind, så jeg kunne høre suset fra havet og klapringen fra rullesteinene hele tiden – magisk!
image

Strekningen mellom kirkegården og Hå gamle er blåmerket. Stien følger stort sett jordene ovenfor rullesteinsstranda, men noen ganger blir du ført ned i rullesteinene. Følg med på merkene, det er lett å ta feil og havne i myr eller rullesteinsfelt, mens stien egentlig følger den mye mer lettløpte moreneryggen ovenfor. Det er to steder man ikke skal følge moreneryggen, og det er nede ved i Obrestad havn og ved Obrestad fyr en kilometer lenger nord. Ved havna skal man følge veien, og møter på stien igjen på stranda bortenfor havna. Fra havna går det en merket sti opp på en bakketopp, men den går bare opp til et utsiktspunkt. Når man kommer til fyret fortsetter man å følge stien nedenfor, med mindre man har lyst på noen høydemeter eller se fyrbygningene på nært hold.
image

image

Fra Varhaug til Hå gamle er det ca 11 km, og jeg brukte litt over en time på denne strekningen. Selv om underlaget var svært bløtt var det ganske lettløpt, men med motvind bør man beregne opptil ett minutt ekstra per kilometer. Hvis man vil ha en kortere tur går det fint an å snu på Hå gamle og løpe tilbake til togstasjonen på Varhaug. Det er også en kafé og toaletter for de som trenger å fylle på eller kvitte seg med væske før man løper videre.

Etter dette punktet var jeg i ukjent territorium. Jeg visste at jeg skulle følge ruta som som sykles i Nordsjørittet og krysse Håelva på hengebru, og etter litt leting og gjetting (se etter syklister hvis du er i tvil om veien) var jeg på rett vei. Man skal følge grusveien som svinger bort fra havet, ikke den som går ned til stranda. Grusveien fortsetter på andre siden av elva, og når jeg hadde løpt denne til endes, etter ca 13 km, møtte jeg på den første sandstranden.
image

image

Når man møter på sandstrendene er det ikke lenger merket sti, men det er lett å finne frem. Det er bare å følge strendene. De første sandstrendene jeg møtte på på denne turen hadde ikke sanddyner, så jeg var nødt til å løpe nede i sanden. Den var ganske løs, til tross for at den var våt, hadde det vært sterk vind hadde dette partiet vært skikkelig tungt. Enkelte steder gikk det an å løpe langs jordene som grenset til strendene, men i vekstsesongen må man nok løpe nede på selve stranda.

Det var også en liten elv her som måtte vades. Den var grumsete og det var derfor vanskelig å anslå dybden, men etter litt rekognosering fant jeg ut at det var enklest å krysse den helt nederst på stranden. Vannet gikk såvidt opp til anklene her.

Etter 20 km møtte jeg på Orreelva, og var nødt til å følge elva opp til bilveien for å komme over, og så nedover på andre siden til jeg var nede på Orrestranda. På Orrestranda og Borestranda valgte jeg å følge stiene på baksiden av sanddynene. Her er sanden mer hardpakket og sanddynene gir le for vinden. Ulempene er at det er mer kupert, og man ser ikke havet. Jeg var bare glad til for litt avveksling fra de flate strendene, og for å være helt ærlig var jeg nesten litt lei av synet av sandstrender og hav også. Vakkert til å begynne med, litt monotont etter hvert.

image

Mellom Bore og Sele, på Reve, var det et rullesteinsparti jeg hadde blitt advart mot. Det var imidlertid ikke så ille som jeg hadde fryktet. Rullesteinsstranda ligger nedenfor en bratt skråning, og stien går stor sett nederst i skråningen her. Det at det var sølete og glatt var en større utfordring enn rullesteinene. Rullesteinsstranden rett før Sele er tydeligvis den mest populære blant surferne i området, så her fikk jeg løping med underholdning attåt.

image

På Selestranda skal man krysse nok en elv, utløpet av Figgjoelva. Jeg fulgte grusveien fra parkeringsplassen til badeplassen Elvenes, forbi alle hyttene som ligger langs stranda. Ved å følge denne veien løp jeg mer eller mindre rett på broa over elva.
Jeg hadde løpt ca 30 km når jeg var på Sele. Klokka var litt over 15, og jeg visste at Jaerlines skulle passere i nærheten kl ca 15.25. Jeg bestemte meg derfor for å følge veien oppover i håp om å møte på bussen. Imidlertid hadde jeg ikke løpt lenge før jeg ble påminnet om at veiene på Jæren aldri går i den retningen du tror. Plutselig går de i en stor bue, eller knekker i 90 graders vinkel. Jeg innså ganske at jeg ikke kom til å nå bussen. Hvis jeg først skulle tilbringe en time ekstra ute på landet ville jeg heller være nede på stranda enn løpe langs en asfaltvei, så jeg fulgte Rindaveien ned til fornminnet Steinstjerna (en gammel gravplass). Herfra var det bare å klyve over et gjerde, hoppe over en grøft og krysse et jorde, så var jeg nede på Hellestøstranda.

På parkeringsplassen ved stranda stanset jeg, og slo av pulsklokka. Den viste da 39 km, det å følge veien i stedet for stranda hadde forlenget turen med et par kilometer. Jeg hadde brukt ca 4 timer, og selv om løypa er flat (i følge Suuntoen min var det totalt ca 230 høydemeter) var jeg sliten. Det er tungt å løpe på sand og rullestein.

Busstoppet i Tjelta sentrum lå 2,3 km fra stranda i følge google. For å finne det følger man Vigdelveien, veien som går langs stranda, sørover, og så østover når veien svinger inn i landet. Man passerer en blokk med leiligheter og en Coop Extra, og krysser veien i en undergang. Rett etter undergangen er busstoppet. Det er veldig lett å finne hvis man bare vet hvilken retning man skal løpe i. Det gjorde ikke jeg, og når jeg prøvde å spørre et par lokale beboere virket de ganske overrasket over at det fantes busstopp på Tjelta.

På busstoppet hang det et oppslag med busstidene, som sa at på søndager går bussene kl 15 min over hel. Jeg kikket på klokka: 16.23. Det var rett før jeg begynte å grine, jeg hadde lyst på en varm dusj, tørre klær og mat, og nå måtte jeg sitte i nesten en time på ett busstopp! Jeg var helt sikker på at Kolumbus sin reiseplanlegger sa at bussen skulle gå klokken halv. Etter å ha finstudert oppslaget oppdaget jeg at tidene oppslått på busstoppet refererte til når bussen gikk fra Bryne, med lavt blodsukker er det ikke alltid man får med seg det som står med liten skrift. Klokken halv kom en luksusbuss forbi, et kvarter senere var jeg på flyplassen, og to minutter etter det satt jeg på en buss i retning Stavanger sentrum.

Det å finne et kollektivtilbud på Sola som gjør at strendene i Time, Klepp og Sola kommune er tilgjengelige selv om man ikke har bil var kanskje det beste med turen. Løypa var utrolig fin den også, og jeg kommer definitivt til å gjenta turen, men for øyeblikket er jeg ganske mett på hav og sandstrender.

Varhaug-Tjelta oppsummert:

Distanse: 39 +2 km
Variasjonsmuligheter: Varhaug-Hå gamle t/r, 22 km, Tjelta-Orrestranda t/r, ca 26 km. Tjelta-Stavanger sentrum via Hellestø, Vigdel, Ølberg, Ræge, Solastranda, 27 km (ca17 på asfalt)
Underlag: Gress, gårdsvei, rullestein, sandstrand. Terrengsko med noe grep anbefales hvis vått, i tørt vær kan man bruke vanlige løpesko også.
Toaletter: På toget, ved Varhaug gamle kirkegård (2km), Hå gamle (11 km), Orrestranda (23 km) og Borestranda (ca 27 km, muligens bare åpent om sommeren, nåværende standard ukjent).
Mat og drikke langs løypa: Matbutikk ved togstasjonen på Varhaug og ved busstoppet på Tjelta, stengt søndager. Vann tilgjengelig på toalett etter 2 km. Kafe på Hå gamle, selger kaffe,te, brus, saft, diverse kaker.
Transport: Tog til Varhaug fra Stavanger, 1x pr time søndager, oftere i ukedagene. Flybuss Tjelta-Sola, 110 kr. Bytt til flybuss eller rutebuss på flyplassen. Flybuss Sola-Stvg 120 kr. Kort aksepteres.

2 thoughts on “Lang langtur langs Jærstrendene

  1. Jæren altså! Savner kjøreturene utover Jæren fra da jeg bodde i Sandnes. Hadde ikke oppdaget løpegleden enda da 😉 Bra jobbet Mari!

Legg igjen en kommentar

