Løpsrapport fra Hålandsvannet halvmaraton 2016

image

Tirsdag denne uken arrangerte Spirit Friidrett Hålandsvannet Halvmaraton, 3 runder i den 7 km og 33 m lange løypa. I år var 3. eller 4. gang dette løpet ble arrangert, men første gang jeg var med.

Hovedgrunnen til at jeg ikke har vært med før er at det går på en hverdag, og jeg har ikke fått logstikken til å gå opp. Hålandsvannet har heller aldri vært en favoritt hos meg; løypa er ganske kupert, med 4 bratte bakker, og det er åpent og forblåst. Jeg forbinder dette stedet med melkesyre og ubehag. Allikevel ba jeg treneren min, Sondre Amdahl, om å legge dette løpet inn i treningsplanen forrige gang vi hadde coachingsamtale. Mest fordi jeg ønsket å støtte opp om klubben min sitt arrangement, litt fordi jeg tenkte at tre runder i en løype jeg misliker vil være god mental trening. Jeg stilte med tunge bein etter back to back langturer i terreng helgen før, og forventning om et helt middelmådig resultat.
image

Jeg hadde meldt meg på i siste liten, men Spiritgeneral Einar hadde visst hatt på følelsen at jeg kom til å dukke opp. Han hilste i hvert fall ved å vise en liste med navn og personlige rekorder på halvmaraton, inkludert mitt navn og persen på 1.26 fra Sola i januar, og kommentaren «Den tiden slår du ikke i dag».

image

Oppvarmingen ble litt kortere enn planlagt, jeg måtte jo prate litt med bl a Joann som også løper for Spirit, Arenakollega Ingvild som trener til Ironman og Oslo-Paris på sykkel med Team Rynkeby, og Ruth som har Norseman og Bob Graham-runden som mål i år, pluss et par til. Mens jeg varmet opp kjentes beina overraskende fine ut, men i den første bakken 100 m etter start føltes det nesten som jeg hadde gått tom allerede. Jeg bestemte meg for å prøve å holde noe som i en en flat løype med uthvilt kropp ville vært rolig maratontempo, 4.30 pr min, og ha som mål å fullføre på rundt 1.35.

Første runde gikk greit. Jeg startet ganske langt bak siden jeg hadde tenkt å ta det rolig. Etter noen hundre meter syntes jeg selvsagt at tempoet var alt for rolig og jobbet meg fremover i feltet. De mange små bakkene kjentes både på pusten og i beina, men jeg klarte å finn en slags rytme. De siste 3 km av runden var nesten helt flate, så hver runde var hard i begynnelsen, men så fikk jeg hentet meg litt inn på slutten.

Ved passering av start for andre gang stoppet jeg og tok litt sportsdrikk. Jeg regnet med at jeg lå ganske bra an, siden løypa går rundt et vann kunne man ofte se løperne foran, og det var ikke så veldig mange. Jeg holdt litt høyere tempo enn planlagt, og lå ca ett minutt foran mitt eget skjema. Litt over halvveis rundt bemannet Spirit trener Tor en drikkestasjon, og der fikk jeg tommel opp og sekundering. Andre kvinne.

hålandsvannethm_innspurt
Jan Henrik Nylund drar i fra 400 m før mål, etter å ha pustet meg i nakken i to runder. Foto: Eirik Tjørhom.

 

Etter et par km på andre runden tok jeg igjen et par herrer. Det var motvind her, så taktikken var egentlig å legge seg bak dem i le for vinden. I stedet for endte jeg med å passere. Den ene forsvant, men resten av runden hørte jeg noen puste bak meg. Og på neste runde. På denne runden vekslet jeg og forfølgeren min, Jan Henrik, på å ligge foran og dra. Når vi kom til det siste flåte partiet så jeg en løper med svart og gult på seg. Jeg trodde det var min kollega Ingunn, hun hadde disse fargene på seg. Jeg vurderte å øke tempoet litt og ta henne igjen med en runde, men tenkte at det kanskje ville være litt slemt. Dessuten begynte beina å bli litt slitne. På slutten av andre runden verket det skikkelig i setemusklene, men det ga seg heldigvis på sisterunden – antakeligvis fordi tempoet mitt gikk litt ned. Jeg bestemte meg imidlertid for å ikke sette inn en sluttspurt, så når Jan Henrik begynte å akselerere og dra i fra valgte jeg å holde jevnt tempo til mål. Siden beina var ganske slitne fra før ville jeg ikke risikere en skade ved å presse meg selv for hardt, eller måtte bruke en uke eller to på restitusjon. Thames Path er bare litt over tre uker unna, og Sondre har planlagt et par langturer til for meg før det.

Resultatet mitt ble 1.33.34, og 2. plass blant kvinnene. Det var ca ett minutt opp til beste kvinne, Kirsti Johnsen Skåtøy, og ett minutt ned til Ruth på 3. plass. Kirsti hadde på seg svart shorts og gule kompresjonsstrømper, så det kan ha vært henne jeg så foran meg på slutten. Skitt au, 1.33 og 2. plass på et treningsløp var langt over forventning. Jeg likte også løypa overraskende godt.

hålandsvannethm_3bestedamer
Topp 3 damer på Hålandvannet halvmaraton 2016. Foto: Eirik Tjørhom.

image

I følge splittidene mine på EQ timing klarte jeg å disponere løpet ganske bra, med en snittid på 4.25 pr km på første runde, 4.27 på andre og 4.29 på siste. Selv trodde jeg at andre runden hadde vært den raskeste, kanskje fordi jeg tok igjen en del løpere? Jeg lå som andre kvinne ved hver passering, men krøp oppover fra 23. til 19., og havnet til slutt på 16. totalt av 120 løpere. Topp tre herrer ble dominert av triatleter, med Sindre Sørensen som førstemann på 1.21.38.
Jan Henrik som løp i fra meg var strålende fornøyd og takknemlig. Han hadde forbedret sin personbeste med 12 minutter! Det er ikke første gang dette skjer, jeg har fleipet før med at jeg kan begynne å ta betalt for å være privat fartsholder for andre løpere.

Etter løpet kom Einar bort og spurte forsiktig om hvor lang restitusjonstiden er etter ett 100 mile løp. Er Holmenkollstafetten en uke etter helt utelukket? Sukk, jeg skulle gjerne ha stilt opp på andre etappe i år også, men måtte si til Einar at det nok er urealistisk å tro at jeg skal klare å løpe fort etter bare en ukes restitusjon.

Nå venter Thames Path 100 om tre uker, Lysefjorden Inn i juni, og så det neste målet denne sesongen: Hornindal Rundt (NM). Det kjennes ut som om kroppen fungerer godt igjen etter kollapsen på Transgrancanaria, og jeg gleder meg faktisk til å løpe 100 miles langs Themsen.

 

One thought on “Løpsrapport fra Hålandsvannet halvmaraton 2016

Legg igjen en kommentar

