Treningstips til Lysefjorden Inn 2/3: Langtur i terreng

 

1454363619047

Bor du på Nord-Jæren er det lett å finne terreng som ligner på det rundt Lysefjorden. Stikkord er stein, svaberg og stigninger,

og i Sandnes kommune finner du kilometervis med slike løyper:

Lifjell Rundt
7nutsløypa
Hommersåk-Vårlivarden t/r
Hommersåk-Bergsagel t/r

Det er selvsagt enda bedre å dra over fjorden og trene i terrenget hvor løpet faktisk går. En del av deltakerne setter fra seg bilen en på Oanes, løper til Songesand og tar båten tilbake. Jeg pleier å møte dem på mine treningsturer. De er alltid ganske stressa, de har jo en båt de må nå. Jeg foretrekker å dra opp til Preikestolhytta og ta en out and back tur i deler av løypa. Hvis det å trene på å løpe i terreng er målet, og ikke bare gjøre seg kjent med løypa er det også mange andre stier og avstikkere man kan ta. I turistsesongen er det veldig enkelt å komme seg til Prekestolhytta, det går busser i skytteltrafikk mellom Tauferja og Prekestolhytta, fra tidlig morgen til kveld. Dette betyr at man kan ikke trenger å stresse med å nå en bestemt buss eller båt. I høst oppdaget jeg også at det går an å ta den lokale bussen fra Tau til Jørpeland kai, og løpe i terrenget opp til Prekestolen derfra. Jørpelands 7nutstur, 7 nuter på 700 meter +, er også en fantastisk tur, men hvis man ikke har bil må man løpe/gå 6 km på vei fra Jørpeland sentrum til starten av løypa.

Prekestolhytta-Botneheia t/r
Prekestolhytta-Bratteli t/r
Refsa-Lysefjorden og topptur til Moslivarden
Jørpeland kai-Prekestolen
7nutsturen på Jørpeland

IMG_20151031_142147

 

Langturer på asfalt og grus er heller ikke bortkastet, det er flere partier hvor man løper på vei under Lysefjorden Inn. Løpet avsluttes med 15 kilometer på asfalt hvor man skal slippe seg ned fra 900 moh til 0 moh, så noen bakkeintervaller med fokus på nedoverløping er også nyttig, gjerne på slutten av en langtur.

Hvor lange bør langturene være? Som nevnt i forrige innlegg har jeg blitt kontaktet at deltakere som lurer på om helmaraton er godt nok grunnlag. Når jeg deltok på mitt første ultraløp hadde jeg løpt en maraton -året før. Søsteren min løp sin første maraton seks uker etter sitt første ultraløp. Vår lengste langtur før dette løpet var 35 km. Mange av turene over er ganske korte, men vil ta 4-5 timer pga stigning og teknisk terreng. I fjor løp jeg for eksempel fra Ruten i Sandnes-Vassfjellet-Mattirudlå-Bjørndalsfjellet-Fjogdtsdnuten-Resasteinen-Skjørestadfjellet-Dalevatn-Lifjell-Dalsnuten-Gramstad-Ruten. Det ble bare 30 km til sammen, men jeg var ute i ca 6 timer. Ikke stress med å løpe et bestemt antall kilometer, det er bedre å løpe et bestemt antall timer. Hvis treningsplanen din sier f.eks. 40 km kan du beregne hvor lang tid det vil ta deg å løpe denne distansen i rolig tempo på et flatt underlag, og så løpe tilsvarende antall timer i terreng. Fire-fem timer lange turer ute i terreng er et godt grunnlag. Husk at det er bedre å være undertrent enn overskadet!

Trenger du flere forslag til turer, eller en treningskamerat eller to? Bli med i facebookgruppa Sti og terrengløping i Rogaland. Sjekk også STFs turprogram, fjellsportgruppa arrangerer flere stiløpingsturer. På selveste 17. mai er det nasjonalromantisk stiløping til Frafjordhatten. Vi sees?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s