Fartslek på tredemølle

image

For noen uker siden sa treningsplanen min simpelthen at jeg skulle «ha det gøy», så jeg dro opp i Sørmarka, et skogsområde sør i Stavanger. Her fant jeg en for meg ny sti som jeg utforsket, og fikk da gleden av et par kilometer sammenhengende teknisk men samtidig løpevennlig sti. Resten av treningsøkta tilbrakte jeg i «hoppbakken» nedenfor Ullandhaugtårnet. Sola skinte, det var en varm og fin vårdag, og det var herlig å være ute. Det er imidlertid ikke alltid at treningsplaner og værguder er helt på lag. Hva gjør du hvis treningsplanen din sier fartslek, men ute er det full storm, eller klunk is, metervis med snø, eller du er ute på en plattform i Nordsjøen? Av en eller annen grunn tenker jeg alltid at fartslek betyr at jeg må ut i skogen, men det er fullt mulig å gjennomføre denne type økter på en tredemølle også.

img_20160405_150113.jpg

 

1. Random

Så godt som alle tredemøller har et random-program, men etter mer enn 20 år i trenings bransjen er min erfaring at det er få som bruker dem. Stort sett går folk på mølla, trykker på quick start, løper 20-30 min i det tempoet de alltid pleier å ha, og så går de og løfter litt vekter i helsestudioet. Det er kanskje de samme som alltid klager på at det er så kjedelig å løpe på en tredemølle? Med random-funksjonen setter mølla sammen opptil en million forskjellige programmer. På de fleste møller består dette programmet av at stigningen varieres, mens tempoet holdes konstant. Alle programmer på en tredemølle er litt omstendelige og krever en del trykking på knapper, men når man først har gjort dette trenger man ikke å gjøre noe resten av økta, med mindre man har valgt et tempo eller nivå som m er for hardt eller for lett. Tempoet og nivå (maks og minimum stigning) kan man endre når som helst uten å avbryte treningen.

2. Musikk

Sett spillelista på random og la deg inspirere av musikken. Når det kommer en rolig sang løper du i rolig tempo, på mer energiske sanger øker du tempoet, stigningen, eller simulerer nedoverbakke ved å sette stigningen på 0. Ikke heng deg opp i antall beat per minutt, det er ikke om å gjøre å løpe i takt, bare gjør det musikken inspirerer deg til å gjøre.

3. TV

Til denne økten trenger du en tv og en reklamekanal. Saktetv på NRK vil ikke fungere. Løp i et behagelig tempo mens du ser på et kjekt program. Hver gang det er reklamepause kjører du enten et drag på høy intensitet eller øker stigningen til det føles ut som en skikkelig bratt bakke. Når programmet begynner igjen kan du skru ned og følge med på tv-en igjen. Denne økten er inspirert av et tips jeg fant i Runners World, men de anbefalte å ha høy intensitet mens man så på programmet og lav intensitet i reklamepausene. Jeg har valgt å snu dette på hodet. Min personlige erfaring er at dess høyere intensitet, dess vanskeligere blir det å følge med på tv-en. Hvis man klarer å følge med på programmet klarer man kanskje ikke å holde følge med mølla. På treningssenteret hvor jeg jobber hadde vi i fjor høst usedvanlig mange ulykker på yredrmøllene, særlig blant våre mannlige medlemmer. Det viste seg at tv-ene i området var stilt inn på en sportskanal og folk ble så engasjerte mens de så på at de falt av tredemøllene. Vi skiftet kanal til Bliss, og vips var problemet løst.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s