En sykt god bok

Tofu i rød karrisaus, akkurat som på thai-en i Pedersgata

Før du leser videre bør jeg vel komme med følgende disclaimer: Personen som har skrevet boken som omtales i dette innlegget regnes av meg som en omgangsvenn, og bestikker undertegnede regelmessig med gratis cupcakes. Eller kanskje det er jeg som bestikker bokforfatteren med gratis arbeidskraft på julemarkeder o.l. for å kunne fråtse i vegansk bakverk? Dessuten er jeg namedroppet i boken (side 164), og en nær slektning av meg har laget maten på ett av bildene. Med andre ord er jeg sterkt forutinntatt i denne omtalen.

Når en god venn gir ut en kokebok fortjener det selvsagt et blogginnlegg.

I august kom boka «Sykt godt» ut, skrevet av Mari Hult. Mari driver  Vegetarbloggen,  en av Norges største matblogger. Navnet bedrar litt, bloggen er en vegansk matblogg, og boka Mari nå har gitt ut er selvsagt også en vegansk kokebok.

Når jeg hørte om prosjektet til Mari i fjor forhåndsbestilte jeg umiddelbart «Sykt godt» fra Frisk Forlag.  En vakker dag i august dukket den plutselig opp i postkassen. Eller kanskje ikke så plutselig, facebook hadde da i flere dager flommet over med selfies med veganere som poserte med boka, og matbilder etterhvert som oppskriftene ble testet. Jeg hadde også fulgt utviklingen i prosjektet via bloggen til Mari og mailer fra forlaget.

Selv om ‘Sykt godt’ en vegansk kokebok er ikke målgruppen bare de som allerede er vegetarianere/veganere, men også alle som vil ta en kjøttfri dag innimellom, folk som er ute etter mer variasjon i kostholdet sitt, og de som ønsker å legge om livsstilen og trenger en lettfattelig guidebok.

Bokas oppbygging kan minne litt om kokeboka til Alicia Silverstone som kom ut i for 5-6 år siden («The kind diet»), begge bøkene er delt inn i fire stadier, og oppskrifter og ingredienser blir mer avanserte/eksotiske utover i boka. Forskjellen er at Mari ikke har som mål at alle skal ende opp med å følge en makrobiotisk diett. I Maris bok inneholder alle fire stadiene både frokostideer, middagsoppskrifter, småretter, og desserter og bakst. I den første delen av boka er består alle oppskriftene av helt vanlige ingredienser, og tanken er at uansett hvor man befinner seg i Norge, så skal man få tak i alle ingrediensene på den lokale matbutikken. Bor du på et lite sted med bare en butikk skal du likevel kunne kokkelere deg gjennom dette kapittelet.

Rå tacosalat, som jeg valgte å bruke som fyll til wraps.

Etter hvert blir ingrediensene, og noen av oppskriftene, litt mer avanserte, og man må antakeligvis innom et større supermarked som Meny eller Coop Mega, eller en internasjonal matbutikk, for å få tak i alle ingrediensene. Det siste kapittelet inneholder glutenfrie oppskrifter, inkludert en del raw food retter. Dette kapittelet inkluderer også oppskrift på marengs og sjokoladefondant med aqua faba, kikertlake, den store trenden i veganmiljøet det siste året.
Alle oppskriftene er illustrert med bilder tatt av fotografen Erik Sæter Jørgensen. Når rettene skulle fotograferes innkalte Mari rett og slett alle vennene sine til dugnad på et hemmelig sted på Sandnes. Jeg var blant dem som ble innkalt, men jeg var dessverre på treningsopphold på Gran Canaria den helgen. På grunn av dette vet jeg imidlertid at alle rettene som er avbildet i boken er laget av helt vanlige folk med helt vanlige evner på kjøkkenet. Den tyrkiske pizzaen på side 70 er det for eksempel søsteren min Sara som har laget. Man trenger altså ikke å være en dreven kokk for å prøve seg på de mer avanserte oppskriftene. (Hvis du skal lage Nøttestek Resept anbefaler jeg imidlertid å være to på kjøkkenet. Jeg har laget den alene også, men det går mye fortere og er mye kjekkere å lage den sammen med noen.)

Nøttestek Resept
Nøttestek Resept

Det er et par måneder siden jeg fikk ‘Sykt godt’ nå, jeg har derfor hatt tid på å teste ut mange av oppskriftene. Jeg har brukt bloggen til Mari mest til å finne kakeoppskrifter. I tillegg har Vegetarbloggen vært mitt go-to sted når jeg skal lage risengrynsgrøt eller tynne pannekaker. Pannekakeoppskriften på side 164 kan derfor anbefales, ikke bare fordi jeg er nevnt i innledningen (alle oppskriftene har en koselig innledning som forteller hva som inspirerte oppskriften), oppskriften på risengrynsgrøt likeså. ‘Sykt godt’har jeg brukt mest, eller rettere sagt utelukkende, for å finne middagsoppskrifter. Jeg slutter som regel seint på jobb og trener før jeg går hjem, når jeg kommer hjem er jeg derfor skrubbsulten og har dårlig tid. Mari oppgir heldigvis vanskelighetsnivå og hvor lang tid man må beregne på hver oppskrift, dermed har det vært enkelt å plukke ut retter som passer på travle dager. En uke endte jeg med å spise en ny rett fra boka til middag hver dag, og restene til lunsj neste dag. Hver gang jeg har med noe nytt til lunsj nå spør kollegaene mine «Er det fra boka?», og en av dem endte med å kjøpe boka selv. (Vi kaller den bare «Boka» nå.)

Bakt søtpotet med bønnestuing

Den kommende uken er ca halvparten av de planlagte middagene fra ‘Sykt godt’, og jeg har funnet noen favoritter som nok kommer til å dukke opp på mine ukemenyer med jevne mellomrom. Disse inkluderer tofu i rød karrisaus, bakte søtpoteter med salsa og bønnestuing, rå tacosalat, blomkål cashew korma, three bean chili, og marokkansk søtpotetsuppe. Mitt tips når det gjelder disse oppskriftene er å være litt generøs med krydderne. Jeg liker absolutt ikke sterke retter, men når jeg laget thaikarrien synes jeg den ble litt tam.

Hvis noen har lest helt hit og er i tvil om hva poenget med dette innlegget er så skal jeg oppsummere det veldig enkelt: Hun andre Mari har laget bok. Kjøp den!

…for eksempel her: https://www.friskforlag.no/syktgodt/

Eller på julemarkedet på Tou Scene 3. og 4. desember, hvor du både kan kjøpe ‘Sykt godt’, en av Maris sagnomsuste cupcakes, og slå av en prat med henne. (Hvis du har lyst til å slå av en prat om løping mens du spiser cupcakes så finner du nok meg der også mesteparten av tiden, jeg pleier alltid å melde meg som frivillig som salgsassistent. Jeg tror det var slik kallenavnet Ultra-Mari oppstod, folk begynte å tro at jeg var en ekspert på cupcakes, så vi trengte noen kallenavn for å presisere hvilken Mari som var god til hva.)

Sara i aksjon som cupcakeselger

​’Sykt godt’ fås også kjøpt hos i bokhandler, i hvert fall her i Stavanger. (Ark og Norli i følge ryktene.)


 

 

 

 

One thought on “En sykt god bok

  1. Har fulgt bloggen til ‘kokebok Mari’ i mangen år. Ingen tvil om at den damen kan sakene sine! 😉👍🏼

Legg igjen en kommentar

