Målsettinger del 2: hvorfor SMARTE målsettinger kan være ganske teite

På nesten alle kurs jeg har vært på i treningsbransjen (og det er etter hvert veldig mange) så har jeg lært at det er viktig at målsettinger er SMARTE, og at det er viktig å hjelpe klientene våre med å formulere slike mål. Jeg har selv stått og forelest blivende PT-er om SMARTE målsettinger, på oppdrag fra blant andre NIH. Etter hvert har jeg imidlertid kommet fram til at slike målsettinger ikke alltid er like smarte.

Hva er egentlig SMARTE målsettinger? Vel, det ser ut til å være minst like mange forslag som det er bokstaver i akronymet. Den vanligste definisjonen er antakeligvis denne:

smart1

Et eksempel på en slik målsetting kan være å gå ned x antall kilo innen en bestemt dato, f.eks. å gå ned to størrelser innen bryllupet sitt for at brudekjolen, som man har bestilt et par størrelser for liten, skal passe. Når jeg nettopp hadde begynt som gruppetreningsintsruktør (eller aerobicinstruktør, som det het i gamle dager) fikk vi et medlem, la oss kalle henne A, som hadde nettopp denne målsettingen. Hun trente masse og kom i skikkelig god form, og så forsvant hun fra timene. Jeg spurte sjefen hvor A hadde blitt av, og fikk da som svar at hun hadde klart målsettingen sin om å gå ned i vekt og komme inn i brudekjolen. Mer eller mindre dagen etter bryllupet hadde hun så sagt opp medlemskapet sitt på treningssenteret.

En av mine første PT-klienter, la oss kalle henne B, hadde en lignende målsetting. Hun hadde fått barn ca et år før, og hadde etter fødselen nesten klart å ta av alle de ekstra kiloene hun la på seg under svangerskapet. Når B oppsøkte meg veide hun fem kilo mer enn før fødselen, og ville ha hjelp til å kvitte seg med dem innen sommerferien. Hun var slank og sunn, og hvor de ekstra fem kiloene befant seg var vanskelig å se, men det var tydeligvis viktig for henne, så vi avtalte faste treninger og regelmessig testing.  De første ukene husket jeg veiingen og målingen, men så glemte jeg det en periode. Når jeg etter noen uker kom på det igjen sa B at hun ikke ville veies og måles fordi, «jeg trener på grunn av den gode følelsen etterpå, hvor mye jeg veier er uvesentlig». Om B noen gang gikk ned de siste fem kiloene vet jeg ikke, men 7-8 år senere er hun fortsatt medlem på treningssenteret og trener jevnt og trutt uten å bruke personlig trener (utover at hun av og til får et nytt program eller tips til nye øvelser av meg).

Med tanke på målsettingen så lykkes klient A, men ikke klient B. Min påstand er likevel at vi som jobbet på treningssenteret mislyktes med A, men lyktes med B. Hun nådde ikke målet hun opprinnelig hadde satt seg, men hun oppnådde noe enda bedre – å utvikle en indre motivasjon for å trene og langsiktige gode treningsvaner. Faktisk så tenker jeg på henne som den første PT-klienten jeg virkelig lyktes med.

Både A og B hadde en målsetting som passet inn i malen over for SMARTE målsettinger. Målene deres var spesifikke og målbare, de var ambisiøse, de var realistiske, og begge hadde en frist for når målet skulle nås. Problemet med denne definisjonen av SMARTE målsettinger er at den ikke skiller mellom ytre og indre motivasjon, faktisk så favoriserer den nok ytre motivasjon, fordi slike målsettinger er lettere å måle. Eksempler på ytre motiver er prestisje, leve opp til andres forventninger/press fra andre, penger/materielle goder, utseende, eller å unngå sanksjoner. Eksempler på indre motivasjon er læring, mestring, nye opplevelser, positive følelser.Hvordan kvantifiserer man og måler mestringsfølelse eller læring? Som nevnt i forrige innlegg så er ytre motivasjon forbundet med negative følelser, og høyere frafall fra idrett og fysisk aktivitet. I forbindelse helsefremmende aktiviteter og handlinger, som å trene eller spise sunt, er det dermed ønskelig med indre motivasjon fremfor ytre motivasjon. Hvis man begynner å trene eller spise sunt kun for å gå ned i vekt, hva skjer da når man når målet sitt? Hvis man da ikke har utviklet indre motivasjon vil man ikke lenger ha en grunn for å opprettholde de nye vanene og vil slutte, slik A gjorde.

Mange som kommer inn på et treningssenter for første gang uttrykker faktisk ønske om nettopp å utvikle indre motivasjon. Når vi spør dem hvorfor de ønsker å begynne å trene nevnes mer energi i hverdagen og velvære ofte, eller kanskje at man vil «lære seg å like å trene». Andre oppgir å gå ned i vekt, men som eksempelet over viser er det ikke sikkert at dette egentlig er så viktig for personen, ofte sier folk simpelten  det de tror forventes av dem. De som sier at de vil stramme opp, bli sterkere eller få bedre utholdenhet eller bare «komme i form» ønsker kanskje egentlig å komme gjennom en arbeidsdag uten å bli utslitt, eller dra på fjellturer eller sykkelferier og føle seg trygge på at det er gjennomførbart, med andre ord mestring og nye opplevelser. Det ironiske er at vi i treningsbransjen ved å insistere på å bryte de store diffuse målene ned til konkrete og SMARTE målsettinger da ofte skifter fokuset fra indre til ytre motivasjon. Faren er også at vi når vi prøver å gjøre disse målene om til noe målbart og tidsavgrenset ender opp med mål som klienten ikke kjenner seg igjen i, eller som de ikke forstår relevansen av.

Når jeg tok PT-utdanningen min var eksamen å lage en periodeplan og en øktplan en ung mann som ønsket å bli sterkere og lære mer avanserte treningsmetoder. Vi måtte også sette opp SMARTE målsettinger for kasuset. Et par av målsettingene jeg foreslo var å øke 10RM i benkpress med x antall kilo, og å øke muskelmassen med x antall gram per uke, og tilbakemeldingen fra sensorene var at dette var gode målsettinger. Når jeg så skulle praktisere det jeg hadde lært på kurset og prøvde å sette opp slike målsettinger for klientene mine endte det  med at halvparten av dem sluttet, og de som jeg lyktes med gjensalg til ble mye mer fornøyde  når jeg sluttet å mase om SMARTE målsettinger. Kanskje det hadde gått litt bedre hvis jeg hadde brukt en av disse definisjonene på hva SMARTE målsettinger er?

smart4

smart3

Hvis du bruker SMARTE målsettinger for treningsmålene dine, så husk å sørge for at de fortsatt relevante og attraktive for deg. Hvis du har f.eks. en økning av 10 RM i benkpress med 5 kg som mål må du sørge for at du, eller den du setter opp mål for, vet hvorfor dette er relevant og hvordan det vil hjelpe deg/dem å nå det ultimate målet, slik at det blir attraktivt å klare det.

Selv setter jeg sjelden opp slike mål for mine klienter lenger. Jeg gjorde et forsøk i januar i år, og spurte alle klientene mine om hva vi skulle ha som mål for 2016, men å få dem til å konkretisere det de ønsket var som å presse vann fra gråstein. I stedet for å tvinge de jeg trener til å sette opp mål, og risikere at de sier noe kun for å please meg eller at jeg påtvinger dem mål som egentlig ikke er så viktige for dem, prøver jeg heller å gjøre treningen så morsom og variert som mulig, og fremdyrke indre motivasjon ved  å fokusere på mestring av nye øvelser, den gode følelsen man får etter en treningsøkt osv. Med nesten 100 % gjensalg virker det som om de jeg trener er fornøyde med dette (når jeg har mistet klienter har det vært på grunn av kronisk sykdom, endringer i jobbsituasjon o.l., ingen har sluttet frivillig).

Min mening etter mange år i treningsbransjen er at SMARTE målsettinger er kanskje mer relevante eller et bedre verktøy i andre settinger enn trening/helse. Når det gjelder trening, livsstil og helse er det viktigste kriteriumet for en god målsetting at det kribler i magen når du tenker på den, og at innsatsen og ofrene som skal til for å nå den føles verdt det.

Legg igjen en kommentar

