Bør du få deg en trener?

 

For noen måneder siden satt jeg en hel helg og snekret treningsplanen for neste års prosjekt, 4×100 miles på 6 måneder. Sent søndag kveld var jeg endelig ferdig med det fjerde utkastet, og jeg tenkte at nå hadde jeg den perfekte planen. En halv time senere hadde treningsplan nummer fire havnet i søpla den også, og jeg angret jeg litt på at jeg ikke hadde gjort som i fjor og outsourcet jobben til en trener.

Fordeler med å ha trener:

  • Spesifisitet:Du får en treningsplan som er spesifikk for deg og det løpet/målet du trener til. Å ta en treningsplan man finner på nettet eller i et blad kan fungere, men det kan være at treningsplanen tar utgangspunkt i en løper med en helt annen treningsbakgrunn, kroppsbygning, livssituasjon eller målsetting enn deg.  Det kan også være fristende å ta en eliteløpers treningsplan og kopiere den – trene for det nivået man ønsker å være på i stedet for det nivået man faktisk er på. I beste fall ender man da opp med trening som ikke er optimal, er man mer uheldig får man kanskje sesongen ødelagt av skader.
  • Dynamisk: Treningen tilpasses i forhold til din situasjon; tiden du har tilgjengelig, hvordan du responderer på treningen, forkjølelse, skader etc. Dette kan noen ganger være litt frustrerende også, som når du har trent masse og tror at du skal få en rolig uke til å hente deg inn, bare for å oppdage at treningsplanen på mystisk vis har endret seg og den rolige uken du hadde gledet deg til har forsvunnet. Sånn går det når du er flink og følger planen og rapporterer fremgang. På den annen side betyr jo dette at du blir utfordret mer enn hvis du bare følger en generisk treningsplan.
  • Motiverende: Ofte er det ikke så mye som skal til for å gi motivasjonen et skikkelig løft. Jeg ble egentlig ganske overrasket over hvor stor effekt helt enkle ting som en mail eller melding med «bra jobba» hadde, for ikke å snakke om hvor mye jeg ble trigget av utformingen av selve treningsplanen. På nettsiden hvor jeg skulle logge treningen min ble økter jeg utførte i henhold til planen (eller ekstra treningsøkter jeg selv la til) grønne. Hvis jeg løp et par kilometer for lite ble økten oransj, og hvis jeg ikke logget treningsøkten i det hele tatt ble ruten rød.  Etter noen få uker dreide omtrent hele livet mitt seg om å få alle rutene for hele uken til å bli grønne.
  • Mer effektiv: Du pusher deg selv mer når du vet at noen følger med på hva du gjør. Det er for eksempel studier som viser at de som bruker personlig trener velger tyngre vekter og trener på høyere intensitet når de trener på egenhånd enn de som trener uten oppfølging (Ratamass et al, 2008, Dias et al, 2016). Det jeg opplevde når jeg hadde en trener var at selv om han befant seg på en helt annen kant av landet så ble terskelen for å utsette eller skulke økter mye høyere, og jeg løp heller en intervall eller kilometer for mye enn for lite.
  • Tidssparende: Man trenger ikke å bruke masse tid på å google etter treningsplaner, eller diskutere treningsmetoder i det uendelige i løpegrupper på facebook. Treningsplaner og øktplaner dukker bare opp i innboksen din eller i en app på telefonen din. Min opplevelse var at det var ganske herlig å bare fokusere på å fullføre øktene, og overlate planlegging og analyse til en annen person.
  • Variasjon: Trener man på egenhånd er det lett å bare gjøre ting av gammel vane, man bruker den samme treningsplanen eller gjør de samme favorittøktene sesong etter sesong. Noen ganger vil en trener gi deg nye økter som utfordrer deg på helt nye måter, andre ganger kan små endringer på de øktene du allerede er vant til gjøre en stor forskjell. For eksempel det å fokusere på å løpe nedover i stedet for oppover under bakkeintervaller, ta kortere pauser mellom intervaller, variere mellom 10 km tempo og halvmaratontempo i stedet for å roe helt ned i pausene etc. Variasjon gjør at man får bedre effekt av treningen, nye opplevelser og, forhåpentligvis, mestring, noe som igjen vil øke motivasjonen – en oppadgående spiral.
  • Skadeforebyggende: Med en plan som er spesifikk for deg og ditt nivå, med hensiktsmessig progresjon og variasjon vil antakeligvis risikoen for overtrening og skader gå ned. Det var i hvert fall det jeg håpet når jeg fikk meg en trener, at noen skulle si i fra når hvis jeg trente for ensidig, minne meg på at jeg burde trene litt styrke innimellom, eller jeg må ta hensyn til at jobben min inkluderer en del fysisk aktivitet, noe som jeg som regel bare ignorerer når jeg lager treningsplaner for meg selv. (På hviledagene mine i min nåværende plan har jeg en knallhard HIIT styrkeøkt.) Dessverre gikk det ikke helt som jeg håpet…

 

Mulige ulemper:

  • Man kan ende opp med å pushe seg selv for mye for å leve opp til trenerens forventning, eller det man tror er trenerens forventning. Som nevnt over var det en vellykket uke for meg hvis alle økter i treningsplanen var utført (og det ble som regel noen økter som ikke stod i planen også). Etter et par måneder gikk det opp for meg at dette kanskje ikke var forventet. Vær obs på at trenere ofte tar høyde for at livet av og til kommer i veien for trening og at man dermed ender med å skippe en økt eller to, og derfor legger inn et par ekstra økter i planen her og der. Hvis du vet du har en type A perfeksjonistisk personlighet så kan det være lurt å gjøre treneren din oppmerksom på det, slik at han/hun vet at du noen ganger trenger å holdes igjen heller enn å bli pushet hele tiden. Noe annet som kommer inn under dette punktet er at jeg noen ganger ignorte magefølelsen og trente selv om jeg hadde vondt et sted eller var sliten fordi Sondre var utilgjengelig og jeg dermed ikke kunne få «godkjent» en hviledag.
  • Ulik treningsfilosofi: Før man velger en trener kan det være lurt å sjekke om man har noenlunde lik treningsfilosofi, slik at det ikke oppstår konflikter. Ikke misforstå, det er treneren sin jobb å finne dine svake områder og få deg til å jobbe med dem, men hvis du mener tempotrening er nøkkelen til suksess og treneren din er en «time on feet»-type så kan det oppstå gnisninger. Med meg var det styrketrening det oppstod litt uenighet om, jeg ønsket at treningsplanen skulle inkludere et par styrkeøkter i uken, Sondre mente at jeg selv kunne bestemme når jeg skulle trene styrke. Siden det ikke stod i treningsplanen ble disse øktene ganske uregelmessige.
  • Manglende fleksibilitet: Noe som irriterte meg litt var at hvis jeg så et forslag til f.eks. en kjekk (i.e. hard) intervalløkt på tredemølle kunne jeg ikke bare kjøre den neste dag, jeg måtte først selge ideen om at denne økten ville være nyttig til treneren min, så måtte han overveie om det jeg foreslo passet inn i det han hadde planlagt, før økten endelig dukket opp i planen. Som regel bruker jeg meg selv som prøvekanin når jeg finner nye treningsmetoder, men i denne perioden eksperimenterte jeg i stedet for vilt med deltakerne på løpegruppene mine.
  • Man lærer ikke like mye? Jeg lærte mye om hvordan det er å bli trent av en annen, og hvor mye innflytelse en trener har på klientene sine. Jeg lærte også mye om meg selv, for eksempel at jeg er ekstremt redd for å skuffe andre og ofte underkommuniserer hvor sliten jeg er eller hvor mye smerter jeg har når jeg logger treningen jeg utfører. Dette har gjort meg mer bevisst på hvordan jeg selv er som trener, hvordan jeg kommuniserer, og hvordan jeg skal tolke feedbacken jeg får fra de jeg trener, for eksempel at man ikke alltid føler seg ok selv om man sier det. Jeg lærte ikke like mye nytt treningsfaglig, og dette er hovedgrunnen til at jeg valgte å gå tilbake til å trene meg selv før den kommende sesongen. Jeg liker å måtte finne ut av ting, og jeg liker å få praktisert kunnskapene mine. Etter å ha minnet meg selv på at jeg tross alt har en mastergrad i idrettsvitenskap og derfor vet ganske mye om emnet (kanskje den korrekt bøyningen er «har visst»?) satte jeg meg derfor ned og laget enda en treningsplan.

Etter en kjapp opptelling av pro- og kontraargementer er konklusjonen at det er flere fordeler enn ulemper ved å ha en trener. Kanskje et ikke helt objektivt resultat, siden jeg jobber med trening selv…?

 

Referanser:

J Strength Cond Res. 2016 Sep 23. [Epub ahead of print] The Influence of a Personal Trainer on Self-Selected Loading during Resistance Exercise.Dias MR1, Simao R, Saavedra FJ, Ratamess NA.

J Strength Cond Res. 2008 Jan;22(1):103-11. doi: 10.1519/JSC.0b013e31815f29cc.Self-selected resistance training intensity in healthy women: the influence of a personal trainer. Ratamess NA1, Faigenbaum AD, Hoffman JR, Kang J.

Legg igjen en kommentar

