Ny løype: Hommersåk-Sandnes

hommersak_sandnes

De siste to helgene har jeg gjort det jeg liker aller best: utforsket nye stier og løyper.

Det er herlig å endelig ha overskudd til å komme seg ut i terrenget igjen. Etter den ufrivillige løpepausen i fjor sommer holdt jeg meg i høst mest på grusen og asfalten inne i Stavanger. Det var ikke det at stiløping ikke fristet, men jeg orket rett og slett ikke å bruke masse ekstra tid på forberedelser og reising, det var mye enklere å bare ta på seg skoene og begynne løpeturen ved ytterdøren.

Å løpe rundt Gandsfjorden er noe jeg har tenkt på flere ganger. Tar man båten til Hommersåk og løper derfra til Li kan man følge stinettet rundt Lifjell, Dalsnuten og Gramstad til Sandnes, og så er det bare å følge sykkel- og gangstien langs dobbeltsporet fra Sandnes til Paradis. Når en bekjent av meg la ut nettopp denne ruta på Facebook foreslo søsteren min at vi skulle teste turen. Hun ble litt unnvikende når jeg spurte hvilken helg det passet for henne, dermed endte det med at jeg tok turen alene.

Fjorden rundt vil gi en total distanse på ca 35-40 km, avhengig av løypevalget i terrenget og hvor i Stavanger man avslutter turen. Det passet ikke helt med treningsplanen å løpe en så lang tur, dessuten var jeg mest interessert i å løpe i terreng siden jeg har fått mer enn nok trening på asfalt de siste månedene, så jeg nøyde meg med Hommersåk-Sandnes.

I følge kartet mitt (Sandnes Øst) går det ingen stier langs sjøen mellom Hommersåk kai og Li, det så ut som om jeg måtte følge asfalterte veier et godt stykke ovenfor sjøen de første kilometrene. Siden erfaringen min er at det som regel er masse stier på bakken som ikke finnes på kartet valgte jeg likevel å sette stø kurs mot sjøen når jeg gikk av båten. Magefølelsen stemte: Like før Riska Sveis tok jeg opp til venstre, og jeg hadde ikke løp mange metre før jeg kom til en parkeringsplass hvor det stod et skilt med ordet «Tursti» og en pil som pekte opp mot en skråning. Følg pilen – du får da en hyggelig liten sightseeing gjennom et hyttefelt før du ender opp i en rundløype som eiendomsutviklere i området alltid bruker som salgsargument. «Landlige omgivelser, tursti og badeplass like i nærheten». Badeplassen er Breivik,  hvor grusveien jeg fulgte (hvis du lurte på hva «rundløype» er) endte. Jeg fortsatte langs en asfaltert vei, og etter noen hundre meter så jeg noe som så ut som en blindgate med bolighus. En innskytelse fikk meg til å løpe inn denne gaten, og ved det siste huset fant jeg en sti ned mot sjøen. Jeg begynte å følge den, og krysset fingrene for at den ikke bare endte på svaberget nedenfor bolighusene. Stien tok meg rett ned i fjæra, deretter opp en bratt skråning inn i et skogholt, før den endte opp på en gårdsvei langs et jorde nede ved sjøen.

Stien over bymarka, hvor den treffer på løypa rundt Lifjell

Foran meg så jeg Lifjell og Lihalsen – jeg var på rett vei. Jeg kunne også se at gårdsveien jeg fulgte endte ved et kaianlegg, og stoppet derfor en turgåer for å sjekke om det var mulig å fortsette langs sjøen. Ovenfor jordene jeg løp langs gikk det en asfaltert vei, og jeg ble fortalt at hvis jeg fulgte denne og tok opp en bratt bakke til venstre ville jeg komme til en sti som gikk opp til toppen av Lifjell. Jeg valgte å fortsette rett fram mot til Li kai, planen min var å løpe på stien som går langs sjøen på vestsiden av Lifjell, og jeg visste at jeg ved Li kai ville finne en sti som går opp til Bymarka og treffer den merkede stien. Jeg fant denne stien når jeg for første gang prøvde å løpe rundt Lifjell, og dårlig skilting gjorde at jeg løp meg vill. Nå er det ikke lenger dårlig skiltet – alle de gamle skiltene rundt Lifjell er nå erstattet med de nye mørkegrønne skiltene som ser ut til å ha blitt den nye standarden for løypemerking i regionen.
Dalevågen. Det hadde fristet med et bad hvis det ikke hadde vært for at kalenderen sa januar.

Fra Dale fulgte jeg skiltene og stien opp mot Dalsnuten. Når jeg forberedte turen hadde jeg en vag plan om å løpe via Dalsnuten og Øvre Eikenuten, men tett tåke og tunge bein gjorde at jeg bare løp rett til Gramstad og satte kursen mot Sandnes. Siden jeg allerede hadde fått en god dose teknisk terreng bevilget jeg meg luksusen å løpe på grusveien fra Gramstad til Kubbetjørn, og derfra fulgte jeg stien mot Hana. Det var i hvert fall det jeg trodde, helt til jeg kom til et tjern jeg ikke kjente igjen, og skjønte at jeg på grunn av tåke og uoppmerksomhet hadde gått glipp av et stiskille og havnet på stien til enten Sandvika eller Aspervika. Typisk – det å finne fram på Riska og Li hvor jeg ikke hadde løpt før og hvor det ikke gikk oppmerkede stier gikk helt greit, men når jeg skulle følge en merket sti som jeg har løpt om ikke hundrevis så i hvert fall flere titalls ganger før så rotet jeg meg bort. Det var forsåvidt ikke et problem, men hvis jeg fulgte stien ned til Sandvika ville det bety et par kilometer ekstra på asfalt inn til Sandnes sentrum, mens målet med turen var å løpe mest mulig i terreng. Jeg tenkte derfor den idiotiske tanken at «hvis jeg bare løper til venstre gjennom terrenget så vil jeg treffe på stien til Hana, den går jo bare på andre siden av bakketoppen». Jeg fant ikke stien til Hana, men jeg fant merkebånd fra Turistforeningen som førte meg opp til en nut jeg ikke har vært oppe på siden 2012-utgaven av 7nutsturen, enten Sandviksfjellet eller Kollirudlå. Jeg innså også at det å rote rundt i terrenget i tett tåke i januar, en knapp time før solnedgang, var ganske dumt av meg, så jeg snudde og fant heldigvis tilbake til stien jeg hadde vært på.  Til slutt kom jeg ned i et boligområde som det var noe vagt kjent med, og når jeg fulgte en vei nedover viste det seg at jeg var like i nærheten av Hana Kirke.

Turen ble avsluttet på Coffeeberry på Ruten, hvor de ansatte var helt uaffiserte over at en svett og sølete gjest slengte seg ned i en sofa med en kopp dagens kaffe. Jobber man på Ruten på Sandnes er man sikkert vant til litt av hvert, og når jeg tenker meg om var dette sikkert den 10. gangen jeg har gått innom der etter en løpetur…

Tall og fakta – Hommersåk- Sandnes

Distanse: ca 21 km, muligens 20 hvis man ikke løper seg vill i 7nutsløypa… Kan også forlenges ved å legge inn diverse toppturer underveis, mulighetene er nærmest uendelige. (Lifjell, Dalevatn, Skjørestadfjellet, Resasteinen, Fjogstadnuten, Dalsnuten, Øvre Eikenuten, Vassfjellet, Ulvungane…). Fortsetter man til Stavanger (sentrum) blir det ca 36 km.

Tid: jeg brukte litt over 3 timer, men ca 30 minutter av disse tre timene brukte jeg på å rote rundt i terrenget etter å ha tatt feil sti. Jeg måtte også ta det litt rolig rundt Dalsnuten og Gramstad pga isete partier. Hvor mye tid man bruker vil avhenge både av vær, vind, temperatur, og veivalg og kan derfor variere veldig.

Skovalg: Hvis jeg skulle løpt helt til Stavanger tror jeg at jeg ville foretrukket et skobytte på Sandnes. På partiet mellom Hommersåk og Sandnes er det mye svaberg og fjell hvor terrengsko med godt grep vil være best egnet (jeg brukte Inov8 Roclite, som er min favorittsko i denne typen terreng), mens fra Sandnes får man ca 16 km med kun asfalt og grus.

Mat og drikke: Flere matbutikker på Hommersåk i nærheten av kaien. Storkiosk i Bryggensenteret som er åpen søndager. Masse muligheter for påfyll og proviantering på Sandnes.

Toaletter: Toalett ombord i båten fra Stavanger. Ingen ved starten (mulig det er toalettmuligheter inne på Bryggensenteret, jeg tror jeg kun har vært på Hommersåk søndager når senteret er stengt) eller underveis.

Transport: hurtigbåt fra Bakerbrygga i Stavanger, eller buss nr 21 fra Sandnes til Hommersåk. Lokaltog eller buss (rute 2) mellom Stavanger og Sandnes.

På grunn av regnvær fikk jeg fukt i mobilen slik at jeg ikke fikk tatt noe særlig bilder underveis. Jeg planlegger å ta turen rundt hele fjorden om et par uker, når treningsplanen min sier at jeg skal løpe 5-6 timers langtur, og vil da oppdatere innlegget.

Legg igjen en kommentar

