Stiløping på Nord-Jæren: Toppturer langs Ålgårdbanen

Trenger du tips til helgens langtur (eller bare tur)? Jeg trodde jeg hadde utforsket turmulighetene i nabokommunen Sandnes ganske grundig, helt til jeg en dag kom på å kikke under bretten på mitt velbrukte Sandnes Øst turkart…

Første lørdag i januar har jobben min et årlig allmøte for alle de ansatte på et hotell i Sandnes. Siden jeg de siste årene alltid har vært midt i oppkjøringen til et løp på dette tidspunktet, og treningsplanen sier back to back langtur lørdag og søndag, har det blitt en liten utfordring å få løpt det planlagte antallet kilometer i forbindelse med dette møtet. Løsningen jeg har funnet er å løpe fra Sandnes til Ganddal, og så løpe langs det gamle jernbanesporet til Ålgård. Terrenget er helt flatt, dermed kan jeg holde et greit tempo og treningen tar ikke alt for mye tid, og hvis det skulle bli mørkt før jeg er tilbake på Sandnes så er det enkelt å navigere (jeg har selvsagt en hodelykt i sekken for sikkerhets skyld). I år kom jeg plutselig på å stoppe ved gamle Bråstein stasjon og lese et informasjonsskilt som Sandnes kommune har satt opp. Det var sånn jeg oppdaget at en løpetur langs Ålgårdbanen ikke trenger å være flat og rett fram, det er mange muligheter for kjappe toppturer langs denne løypa.

Når jeg kom hjem denne lørdagen kikket jeg på Sandnes Øst turkartet, og innså da at jeg de siste fem årene kun har brukt øverste halvdel av kartet. Under bretten skjulte det seg mange nye muligheter. Allerede helgen etter, dagen etter Solastranden halvmaraton, tok jeg toget til Ganddal og la i vei langs Ålgårdbanen for å utforske.


Fra Ganddal til gamle Bråstein stasjon er det ca 6,5 km, og forholdsvis enkelt å finne fram. Det er bare å følge jernbanelinja, og etter Foss-Eikeland følger man også Figgjoelva hele tiden. Ved Foss-Eikeland er imidlertid sporet brutt, man må krysse veien og navigere seg gjennom en liten labyrint av underganger og følge en asfaltert vei et stykke oppover, før man tar en liten avstikker ned en skråning og er tilbake på Ålgårdbanen.
Turen langs den 12 km lange Ålgårdbanen gir masse muligheter. Man kan ta en out and back tur hvis man vil ha en flat og enkel økt,  men fra Bråstein stasjon har du også minst tre kjappe toppturer innen kort rekkevidde:

Åslandnuten, sett fra Bråsteinåsen

Åslandsnuten, 302 moh
Den høyeste av de tre toppene, og stien som er lettest å finne. Sandnes kommune har nettopp skiltet og merket en rundløype opp til toppen. Første gang jeg var der så jeg ikke alle merkene, men det skyldtes antakelig at en del av dem var skjult av snø. Andre gang  var både merker og sti godt synlig. Jeg valgte å ta den korteste veien opp (1,5 km) og den lengste veien ned (1,8 km). Den korteste ruten begynner på baksiden av en gul løe nede ved jernbanesporet, og man følger først ytterkanten av et jorde. Deretter kommer man inn på en bratt men rett og jevn gårdsvei som går over i en skoggsti. 

Stien er merket med skilt og påler

Nesten oppe

På det siste partiet mot toppen må klatre litt oppover noen bratte knauser. Det aller siste stykket opp til toppen er slakt og løpevennlig svaberg. Fra toppen er det fantastisk utsikt 360 grader. Første gang jeg var der var det kaldt og klart, og man kunne se helt til Bokn i nord, utover Nordsjøen i vest, og fjellene i Ryfylke i øst. Det at det nettopp hadde snødd gjorde skuet enda mer magisk.


Ned igjen valgte jeg å ta den lengste veien, begge gangene. Det første stykket er steinete, delvis fra naturens side og delvis menneskeskapte trappetrinn, men siste halvdel av nedstigningen er veldig løpbart. Underlaget er beitemark og traktorvei, og det er bare å la beina gå ned til og gjennom gårdstunet på gården Gilje. Jeg foretrekker alltid å følge den bratteste stien opp og den slakeste ned, tankegangen min er at oppover ender man med å gå mye uansett, men tar man den bratteste og vanskeligste stien ned risikerer man å måtte holde et veldig rolig tempo nedover også. Da er det mye gøyere å løpe full fart nedover. Gjør det du vil, du kan jo ta samme vei opp og ned også.


Krossfjellet, 258 moh
Dette fjellet ligger på motsatt side av  E39.  Følg E39 i retning Sandnes til du kommer til en asfaltert vei, denne fører opp til en parkeringsplass en parkeringsplass og et skilt som annonserer at her startet løypa til Krossfjellet. Fra parkeringsplassen til toppen er det ca 3 km.

På kartet står hele turen som en umerket løype, kartene til Sandnes kommune og et par skilt rett etter parkeringsplassen gir inntrykk av at løypa nylig er merket. Sannheten er midt i mellom. Etter de første to skiltene som viser vei er det ikke et eneste skilt eller merke den neste kilometeren. Antakeligvis er det fordi man her løper på noe som er en privat vei over gårdstun og forbi bolighus. Veien slynger seg i en tilsynelatende ulogisk retning i begynnelsen, man løper først litt innover i landet, før stien svinger tilbake mot Krossfjellet igjen.

Når man har kommet seg litt opp i høyden dukker det opp skilt og rødmalte påler igjen, og man får også valget mellom to ruter opp. Velg det lengste alternativet. Jeg utforsket litt, og den lengre ruta har slakere stigning og  et jevnt, gresskledd underlag, mens den kortere løypa er brattere og mer teknisk krevende, i tillegg til å være dårlig merket. På den lengre stien kunne jeg kunne løpe hele veien uten å måtte foreta en kontinuerlig risikoanalyse (og uten å stoppe for å lete etter merker). Vi er ikke bortskjemt med ikke-tekniske stier i dette distriktet, i hvert fall ikke på toppturer, så jeg griper de mulighetene jeg finner til å løpe på slike underlag.


Fra toppen er ikke utsikten like spektakulær som fra Åslandsnuten, men absolutt verdt turen. Hovedattraksjonen ved denne turen for meg er den herlige nedoverbakken ned fra toppen igjen. Hvis du ikke har stiv kuling motvind så kan du sikkert få opp et skikkelig bra tempo.

Utsikt fra Bråsteinåsen mot Bråsteinvatnet

Bråsteinåsen, 191 moh
Nede ved E39 igjen løp jeg gjennom undergangen tilbake til motsatt side, og fulgte så sykkel- og gangstien i retning Sandnes. Etter ca en halv kilometer tar sykkelstien slutt, elller rettere sagt fortsetter den på motsatt side av veien, og man kommer til en bondegård. Herfra går det en «merket» sti til toppen. Jeg bruker hermetegn fordi jeg har en sterk følelse av at denne merkingen er ganske uoffisiell. Den består av det som Turistforeningen antakeligvis ville kalt tagging; spraymalte store røde (og litt falmede) T-er langs en gårdsvei som går i sikk-sakk oppover. Etter gårdsveien følger man et utkanten av et jorde, og på gjerdet langs dette jordet er det flekker av rødmaling her og der. Når man har løpt den ene langsiden og en halv kortside skal man krysse et steingjerde og klatre bratt oppover til toppen.

På toppen fant jeg en sti som så ut som om den kom opp fra nordsiden i tillegg til den stien jeg kom opp på, og det kan stemme med kartet. (På denne åsen stemte for en gangs skyld stiene på kartet og i terrenget nesten 100 % overens). Første gang jeg var oppe på denne toppen klatret jeg ned på samme sted jeg hadde kommet opp, men løp nedover mot elva når jeg kom ned til steingjerdet igjen. Jeg så ingen sti her, mulig at den lå under snøen, men navigerte etter gjerdeklyvere og anvisninger fra en familie på tur. Når jeg kom ned til elva traff jeg på en demning som tok meg tilbake til Ålgårdbanen noen hundre meter nedenfor Bråtveit Stasjon. Andre gang jeg var der fulgte jeg bare samme vei opp og ned fra E39.

Fra Ålgårdbanen er det ca 1,5 km opp til toppen av denne åsen, så dette er en kort avstikker som ikke tar mer enn en halvtimes tid.

I stedet for å løpe tilbake til Ganddal eller Sandnes langs Ålgårdbanen kan man fra Bråsteinåsen løpe bortover langs Bråsteinvatnet, og derfra komme inn på stinettet i Arboreet/Melsheia, og løpe til Sandnes sentrum via Oslifjell, Steinfjellet og Vedafjell. Ny langtur med innlagte toppturer er allerede planlagt for min del.

Oppsummering og fakta

Transport: Tog til Ganddal, 2 avganger per time fra Stavanger på hverdager (4 hvis du starter på Sandnes og løper noen kilometer ekstra), 1-2 tog per time på lørdager (avhengig av når på dagen) og 1 tog i timen på søndager. Jeg så en grønn buss på E39, så det er også mulig å ta buss fra Sandnes mot Ålgård og starte fra Bråstein. Se kolumbus.no for avganger.

Distanse: Ganddal-Bråstein stasjon t/r= ca 13 km. + 3,5 km for Åslandsnuten, 7 km for Krossfjellet, 3 km for Bråsteinåsen. Starter du fra Sandnes og følger Planetstien (eller fortsetter til Sandnes fra Ganddal fordi du kommer såvidt for sent til toget på en søndag og ikke gidder å sitte og fryse på stasjonen) er det 3,5 km ekstra per vei.

Beregnet tid: 3,5-4t for Gandal-Bråstein t/r , inkludert de tre toppturene.

Toaletter: ingen langs løypen fra Ganddal.

Mat og drikke: Matbutikk like i nærheten av togstasjon/tursti på Ganddal (stengt søndager). Stiene går over beitemark med dyr som går ute hele året, så vannet i bekkene underveis er antakeligvis ikke egnet til å drikke.

Underlag: Grus og hardpakket jord langs Ålgårdbanen, flatt og jevnt, kan være noe gjørmete. Kulturlandskap med mye gress og jevnt underlag opp til de tre toppene, litt svaberg/teknisk terreng de siste metrene opp til toppen. Kan kanskje være bløtt og gjørmete etter mye nedbør, jeg var i grunnen overrasket over hvor tørt og fast det var når jeg var der.

Anbefalt fottøy: Terrengsko, men trenger ikke være de mest ekstreme. Sko med grove knotter kan være lurt hvis det har kommet mye nedbør.

Annen informasjon: Statusen for Ålgårdbanen er litt uklar. Den er merket som tursti både på turkartet Sandnes Øst og på kartene til Sandnes kommune, men det står skilt på Ganddal om at det er ferdsel forbudt i sporet. Ålgårdbanen er visst ikke offisielt nedlagt, og det har blitt foreslått å gjenåpne den for togtrafikk. Siden sporet er brutt flere steder vil ikke dette skje over natten, men vær oppmerksom på at det tilbys dresinsykling mellom Figgjo og Ålgård om sommeren. På denne strekningen kan man følge asfaltert gangsti nedenfor sporet.

For mer informasjon om løypene i Sandnes kommune og turforslag, se oversikt på kommunens nettside.

 

Legg igjen en kommentar

