Matprat

Ultraløpere kan deles inn i to grupper med tanke på mat – de som bruker gels, energidrikker og energibarer, og de som sverger til vanlig mat som brødskiver og banan. Det siste året har imidlertid flere merker lansert nye produkter som er en mellomting av de tradisjonelle energiproduktene og vanlig mat. Naturlige ingredienser, men med hygienisk innpakning, lang holdbarhet, og forutsigbare doser av ulike næringsstoffer. Denne vinteren har jeg, i tillegg til å trene, testet noen av disse hybridene.

Dette innlegget er ikke sponset – som vanlig har jeg betalt for alle produktene jeg omtaler.

Powerbar Performance Smoothie

Gels er effektivt, men kan smake litt vel søtt og kunstig. I tillegg gir de ingen metthetsfølelse. I 2014 eksperimenterte jeg med barnemat a la fruktris fra Ella’s Kitchen. Disse smakte mye friskere og fylte bedre opp i magen enn gels, men i forhold til volum og vekt var de svært kalorifattige. Jeg har dagdrømt om en mellomting mellom disse to produktene, og når jeg var i Sverige i forbindelse med Ultravasan i fjor fant jeg det: Powerbar Performance Smoothie.

Performance Smoothie er laget av ekte frukt tilsatt ekstra sukker (maltodekstrin og fruktose, 2:1 forhold mellom glukose og fruktose) , salt og vitamin C (antioksidant). Hver pose inneholder 90 gram, som gir 142 Kcal og 34 g karbohydrat. Smoothien gir litt flere kalorier og gram med karbohydrater enn en vanlig gel, men er mindre konsentrert slik at man ikke trenger å drikke vann sammen med den. Siden den er laget med ekte frukt inneholder den noe fiber, og tykkelsen gjør at den til forskjell fra gels gir noe metthetsfølelse. Den kommer i tre smaker: Blåbær/banan, mango/eple,  og aprikos/fersken. Det tilsatte sukkeret gjør at smaken er søtere enn en vanlig smoothie. Blåbær/banan syntes jeg smakte som veldig sterk husholdningssaft -i søteste laget, men det gikk likevel greit å få den ned. Mango/eple smaker friskere, og derfor synes jeg den var bedre. Aprikos/fersken har jeg ikke smakt.

Designet på posen med sprøytetupp gjør det enkelt å få den i seg uten søl. Setter man på korken igjen når posen er tom unngår man også at rester lekker ut.

Jeg har på treningsturene i vinter brukt en kombinasjon av vanlige gels og disse smoothies-ene. Smoothies pakkene er større og veier 3x mer enn en vanlig gel, derfor blir de et supplement til  i stedet for erstatning for vanlige gels, i hvert fall på ultraløp der man må bære med seg sin egen proviant.

Sportsnutrition.no er distributør av Power Bar produkter i Norge, og jeg har spurt dem om de kan begynne å selge Performance Smoothies. Inntil videre må man kjøpe dem fra utlandet. I Sverige selges Performance Smoothie i sportsbutikker, og hvis jeg husker riktig kostet de ca 25 SEK pr stk. Man kan også kjøpe dem fra wiggle.co.uk, prisen for øyeblikket er 125,20-154 NOK for en eske med 16 stk (+ frakt).

 

Nakd

Rene energiprodukter (gels, gelefigurer, energidrikker etc) som smaker ok og fungerer bra er lett å finne. Det som ofte er vanskeligere er å finne ut hva man skal spise som gir metthetsfølelse. Det må være lett å spise, det vil si ikke for tørt, smuldrete, seigt eller kreve veldig mye tygging, det må smake godt, ikke veie for mye og ikke ta for mye plass i sekken, i tillegg er det jo praktisk med ting som er hygienisk innpakker og har lang holdbarhet. Jeg har eksperimentert med forskjellige energibarer (Clif bar, Lunabar, Torq), poteter, brødskiver og hjemmelagede energibarer med tørket frukt og nøtter. I vinter har jeg brukt Nakd, en energibar med enkle, naturlige ingredienser (dadler, cashewnøtter, tørket frukt og /eller kakaopulver, og naturlig aroma). Den kommer i mange smaker, sjokolade/mint er min favoritt, og er mindre søt enn de fleste sportsernæringsprodukter.

Ofte når jeg pakker ut sekken etter treningsturer eller løp finner jeg masse halvspiste barer eller brødskiver i lommene – som regel har jeg blitt lei av smaken, lei av å tygge, eller mett før jeg hadde spist hele. Når jeg har brukt Nakd-barer kommer jeg kun hjem med tom emballasje. Hver bar veier 35 gram, og gir 135 kcal og ca 17g karbohydrat. Størrelsen er perfekt, den er liten nok til at den kan spises i et par-tre munnfuller, men stor nok til å fylle litt opp i magen og fjerne sultfølelse.

Jeg bruker disse barene i kombinasjon med energidrikk, gels eller gelefigurer. Gels o.l. gir rask energi, siden Nakd barene inneholder både fett, protein og fiber fordøyes de langsommere og gir en mer gradvis tilførsel av energi.

Nakd barer kan kjøpes i de fleste helsekostbutikkerr, og koster ca 20 kr pr stk. Man kan også kjøpe dem på wiggle.co.uk for ca 130 kr for en eske med 18 stk, men de har kun et begrenset utvalg av smaker å velge mellom (sjokolade/appelsin, cashew cookie, bakewell tart og berry).

Torq Chew

Jeg trodde jeg kom til å elske dette produktet, og jeg ønsker virkelig å gjøre det også.  I likhet med Nakd barer har Torq Chew få og naturlige ingredienser. Chews med mangosmak inneholder for eksempel kun økologisk mango, dadler, maltodekstrin og agavesirup. Som vanlig med Torq energiprodukter gir en enhet (det vil si en 39 grams pakke chews) 30g karbohydrater med et 2:1 forhold mellom glukose og fruktose. Smaken er fantastisk, og minner om fruktkarameller. Så hvorfor elsker jeg ikke Torq Chews? Vel, jeg vil si at den viktigste kvaliteten til en matvare en skal spise under trening eller konkurranse er at den er lett å få i seg, og det er ikke denne. Jeg forventet at pakken skulle inneholde 5-6 biter, a la clif shot bloks, men Torq chews kommer i et helt stykke som man må gnage biter av. Seig og karamellaktig  konsistens gjør det vanskelig å tygge og puste samtidig – en liten ulempe når man prøver å spise noe mens man løper, og i tillegg fikk jeg vondt i tennene. Torq Chews funker imidlertid glimrende når man sitter på sofaen om kvelden og er litt godtesyk.

Torq chews kan kjøpes på wiggle.co.uk og koster ca 270 kr for en eske med 15 stk.

Trek Protein Flap Jack

Jeg har testet ut ulike flap jacks på løpeturer før, og synes som regel at de blir for tørre og smuldrete. Disse er litt fuktigere enn andre flap jacks jeg har prøvd, og derfor lettere å spise. Unntaket er sjokolade/kokos varianten. Denne smaker godt, men er litt tørrere og sjokoladetoppingen er veldig klissete. De andre to smakene jeg har testet, banana og morning berry, smakte begge naturlig og ikke alt for søtt.

Selv om jeg kjøpte disse for å bruke som restitusjonsprodukt på grunn av proteininnholdet har jeg spist dem under de lengste treningsturene mine  også.Tilførsel av moderate mengder protein under lange treningsturer og ultraløp kan være gunstig med tanke på restitusjon etterpå. Et studie med syklister fant at karbohydrat kombinert med protein under lange treningsøkter reduserte nedbrytingen av muskelfibre sammenlignet med inntak av kun karbohydrat (jeg skal oppgi referansen når jeg finner den igjen).

Hver bar veier 50 g og gir 216 Kcal, 10 gram protein og 21 gram karbohydrat, og inneholder glutenfrie havregryn, soyaprotein (soyamel, tapiokastivelse, salt), eplejuice,  frysetørket frukt, vegetabilsk olje, rissirup og rårørssukker, salt og naturlig smak.

Trek energibarer og flap jacks selges i nesten alle helsekostbutikker og sportsbutikker i Storbritannia, det var derfor jeg begynte å kjøpe dem. Siden de smaker godt og er ganske rimelige har jeg fortsatt å kjøpe dem på nettet, på wiggle.co.uk koster det ca 130 kr for en eske med 16 stk. Trek barer produseres av det samme selskapet som lager Nakd barer, derfor er det mulig at butikker som selger Nakd også kan ta inn Trek produktene.

Legg igjen en kommentar

