Produkttest: Egg-free omelett mix (sic) fra Terra Vegane

For noen uker siden fant jeg eggefri omelettmiks på den økologiske dagligvarebutikken ved Fiskepiren i Stavanger. Av ren nysgjerrighet kjøpte jeg den, og når jeg hadde noen travle dager der det ikke ble tid til å lage skikkelig middag fikk jeg testet den ut. Lignet det ekte omelett?

Det finnes flere måter å lage veganske versjoner av omelett. En måte er å bruke kikertmel som basis, dette gir noe som ligner i konsistens og farge, men de oppskriftene jeg har testet ut har hatt en bismak jeg ikke likte. En annen måte er å bruke silketofu som hovedingrediens og tilsette svart salt, salt med høyt svovelinnhold, og næringsgjær for å få en eggeaktig smak. Egg-free omelett mix fra Terra Vegane har potetstivelse, cassavastivelse og kikertmel som hovedingredienser. I tillegg inneholder produktet amarantmel, solsikkeolje, næringsgjær, maisstivelse, hevemidler (natron), gurkemeie og svart salt.

Det å bruke denne miksen er lite enkelt som å lage en «vanlig» omelett: til en porsjon mikser man fire spiseskjeer av produktet med fire spiseskjeer vann, steker på middels varme i 2-3 minutter, snur den og steker 2-3 minutter til. Det står at man skal bruke en middels stor stekepanne – det viste seg at stekepannen jeg trodde oppfylte denne beskrivelsen var en størrelse for stor:

Det oppfordres til å tilsette typiske omelettingredienser som sopp, løk etc. Første gang jeg testet miksen tilsatte jeg det jeg hadde i skapet, bl.a. soltørket tomat og oliven. Når jeg smakte på omeletten smakte den veldig salt. Siden jeg hadde brukt flere salte ingredienser laget jeg den en gang til med bare miksen og vann, uten å tilsette noe ekstra. Konklusjonen var at miksen i seg selv er ganske salt, så en bør kanskje ikke tilsette ingredienser som tilfører mer salt? Smaken minnet imidlertid ganske mye om omelett laget med egg, tror jeg… Jeg må ta et lite forbehold her siden det nå er ganske mange år siden jeg ble veganer og kuttet ut egg fra kostholdet.

«Omeletten» hang godt sammen og var enkel å snu, men når jeg skar i den og tygget den var konsistensen ganske ulik omelett laget med egg. Denne eggefrie omeletten var seigere og ga en annen tyggemotstand, den minnet mer om en tykk pannekake enn omelett, noe som antakeligvis skyldes at ulike typer stivelse er hovedingrediensene. Dette betyr at næringsinnholdet også er ganske ulikt en omelett laget med egg. En omelett laget med to egg gir ca 20 gram protein (kilde), mens en porsjon med Terra Vegane eggefri omelettmiks vil bare gi 5,5 g protein (produktet inneholder 13g protein pr 100 gram tørr vare, til en porsjon bruker man ca 40 g). Bruker man derimot 200g silketofu får man tilsvarende proteinmengde som en omelett med egg.

Konklusjon: dette var et helt greit produkt smaksmessig, men ligner ikke på en tradisjonell omelett verken i konsistens eller næringsinnhold. Jeg kommer nok heller til å bruke silketofu hvis til å lage noe som ligner på omelett i fremtiden. Prøv for eksempel denne oppskriften fra One Green Planet.

PS: hvis noen lurer på pris så tror jeg det var 69 eller 79 kr for en pose a 250 gram. En slik pose gir ca 6 porsjoner.

Legg igjen en kommentar

