Bør du få deg en trener?

 

For noen måneder siden satt jeg en hel helg og snekret treningsplanen for neste års prosjekt, 4×100 miles på 6 måneder. Sent søndag kveld var jeg endelig ferdig med det fjerde utkastet, og jeg tenkte at nå hadde jeg den perfekte planen. En halv time senere hadde treningsplan nummer fire havnet i søpla den også, og jeg angret jeg litt på at jeg ikke hadde gjort som i fjor og outsourcet jobben til en trener. Les videre

Hvordan trene til et 100-mile løp?

CR16-TP100-Finish-38

Når jeg annonserte til søsteren min at målet mitt for neste år er å fullføre en 100 miles grand slam var kommentaren hennes «du vet jo hvordan du skal trene til et 100 miles løp etterhvert, nå må du bare finne ut av det med restitusjon etterpå».

Hele perioden fra høsten 2013 til i dag har vært en mer eller mindre sammenhengende periode med trening og forberedelser til 100 miles løp, så ja, når jeg nå skulle gå i gang med treningen til neste års grand slam følte jeg at jeg hadde noenlunde kontroll. Det har imidlertid krevd mye googling og prøving og feiling å opparbeide seg denne kompetansen. Tilsynelatende er det lite forskning på temaet, men mange, mange meninger. Før jeg satte i gang med opptreningen til neste års 100 miles grand slam satte jeg opp en sjekkliste for treningsplanens utforming og innhold. Faktisk endte jeg opp med nøyaktig 10 punkter, så her er min 10 punkts oppskrift på hvordan man skal trene til et 100 miles løp: Les videre

Målsettinger del 2: hvorfor SMARTE målsettinger kan være ganske teite

På nesten alle kurs jeg har vært på i treningsbransjen (og det er etter hvert veldig mange) så har jeg lært at det er viktig at målsettinger er SMARTE, og at det er viktig å hjelpe klientene våre med å formulere slike mål. Jeg har selv stått og forelest blivende PT-er om SMARTE målsettinger, på oppdrag fra blant andre NIH. Etter hvert har jeg imidlertid kommet fram til at slike målsettinger ikke alltid er like smarte. Les videre

Målsettinger 1: Det enkle er ofte det beste

goals

Vanligvis synes jeg inspirasjonsbilder på facebook og Instagram med sitater som skal motivere er ganske banale, overforenklende og forslitte – litt teite med andre ord. Når en tidligere kollega delte dette bildet ble jeg imidlertid sittende og se på det lenge, før jeg konkluderte med at det var en av de beste definisjonene på gode målsettinger jeg har sett. Grunnen til at dette inspirasjonsbildet faktisk virket etter hensikten på meg var kanskje at jeg nettopp hadde bestemt meg for neste års målsettinger når jeg så det, og det jeg føler om målet mitt er nøyaktig det som står på bildet…? Les videre

En sykt god bok

Tofu i rød karrisaus, akkurat som på thai-en i Pedersgata

Før du leser videre bør jeg vel komme med følgende disclaimer: Personen som har skrevet boken som omtales i dette innlegget regnes av meg som en omgangsvenn, og bestikker undertegnede regelmessig med gratis cupcakes. Eller kanskje det er jeg som bestikker bokforfatteren med gratis arbeidskraft på julemarkeder o.l. for å kunne fråtse i vegansk bakverk? Dessuten er jeg namedroppet i boken (side 164), og en nær slektning av meg har laget maten på ett av bildene. Med andre ord er jeg sterkt forutinntatt i denne omtalen.

Les videre

Ultravasan 2016 (20.8.)

Under Haukeli Ultra Trail i juli fikk jeg erfare at å ligge på sofaen ikke er den beste måten å forberede seg til et ultraløp. Hva gjorde jeg så i ukene mellom det 47 km lange Haukeli Ultra Trail og den dobbelt så lange (90 km) Ultravasan? Jeg la meg på sofaen igjen. Siste uka før løpet løp jeg et par ganger til jobben, og en 4×4 intervalløkt. Med andre ord, blåkopi av «opptreningen» før Haukeli. Det var bare å stålsette seg for et langt og vondt løp… Les videre