South Downs Way 100 2017

 

CENTR-17-SDW100-OldWinchHill-26
On Old Winchester Hill. Photo by Stuart March

Centurion 100 mile grand slam race 2/4
In the week leading up to the SDW100 it felt almost absurd to be making the final preparations for another 100 miles race – it felt like the Thames Path 100 was just a few days ago. Six weeks go by really fast.

Les videre

Recovery time and health issues following a 100 mile ultramarathon

If I had a krone for each time someone has stated to me that «ultramarathons cannot possibly be good for your health», well, I might have had enough to cover the starting fee for my next ultramarathon. On the other hand, there are also plenty of people who argue that we are born to run (as the book claims), and historical evidence shows that it has been relatively normal to run what today is considered ultra distances. For professional runners in ancient Greece, and other old civilisations, running 100-200km to deliver messages was just a normal working day (Gotaas, 2008). As usual in such situations, I asked myself WDSS (What Does Science Say?), and headed to PubMed to find out.

Write blog? Sorry, but no.

Read research? I think not.

That was a couple of years ago. A lack of deadlines and feline sabotage are some of the factors why I never got round to writing anything, but as I am taking part in a 100 miles grand slam this year my interest in this subject has been renewed. As a personal trainer I would also like to give my ultrarunner clients evidence based advice, as I was drilled to do in my previous career as a physiotherapist.

Les videre

Tilstandsrapport/Holmenkollstafetten 2017

Spoiler alert: som det fremgår av bildet er jeg svært fornøyd med både innsats og restitusjon for tiden.

Hvor lang tid tar det å restituere seg etter et langt ultraløp a la 100 km, 100 miles eller et 24 timers løp? Mange har spurt meg om dette, og det er noe jeg selv lurer på også. Jeg begynte å skrive et blogginnlegg om det for et par år siden, og fant en del forskning på det som i hvert fall delvis svarte på spørsmålet. Etter Thames Path 100 ble spørsmålet om restitusjonstid etter en 100 miler igjen svært aktuelt, så jeg bør nok finne fram forskningsartiklene og få somlet meg til å skrive ferdig blogginnlegget.

Les videre

Thames Path 100, 2017, part 1: the numbers

received_10154303121841780

I usually write really long race reports, and it takes me ages to write them, so this time I thought I would try something new and start with a shorter post focusing on the numbers. So part 1 is for all you statistics fanatics out there (this post is more or less a write up of a telephone conversation I had with my dad earlier today), part 2 will follow soon with all the gory details for those of you who likes to read about body fluids etc. Les videre

Statusrapport (med en kort rapport fra Hålandsvannet Halvmaraton)

IMG_20170404_211557

De siste to ukene har jeg oftere og oftere fått spørmål om jeg ikke skal delta i et løp snart. Svaret er jo, det skal jeg, og ja, det er snart. Om to og en halv uker løper jeg 160 km langs Themsen fra Richmond i London til Oxford. Seks uker etter løper jeg 160 km til gjennom South Downs, fra Winchester til Eastbourne. Deretter er det åtte uker til neste løp, North Downs Way, som har noen bonusmiles som gjør det 165 km langt. Yay! Til slutt, 10 uker senere, er årets siste løp, Autumn 100, et 160 km langt løp på Thames Path og Ridgeway Trail.

InShot_20170319_180917
Akkurat nå sitter jeg og diskuterer med meg selv hvor mye jeg skal trene på fridagene i påsken. Les videre

Hvordan kombinere styrketrening og løping?

screenshot_2017-03-23-18-42-21.png
Bilder av denne typen på instagram har visst ført til spekulasjoner om at jeg har lagt opp som løper. Neida, det går an å trene både styrke og løping 😉

«Har du sluttet å løpe? Det virker som om du bare trener styrke for tiden.» Denne kommentaren fikk jeg forrige gang jeg var innom Løplabbet, fra en av de ansatte som tydeligvis følger meg på Instagram. Neida, jeg har selvsagt ikke sluttet å løpe, jeg har bare endelig knekket koden for hvordan jeg skal kombinere løping og styrketrening. I tillegg er det mye lettere å ta selfies innendørs på et treningssenter enn ute i terrenget midt på vinteren. Les videre

10 om dagen, del 2: snacks og dessert

Bilde av de ferdige oppskriftene kommer om noen dager, når avocadoene er modne nok 🙂

 

I forrige innlegg skrev jeg om ny forskning som sier at vi bør spise 10, ikke 5, porsjoner med frukt og grønt om dagen. En strategi for å lykkes med dette er å snike grønnsaker inn i snacks og desserter. Om ikke annet er det en unnskyldning for å spise mer dessert. Les videre