Statusrapport (med en kort rapport fra Hålandsvannet Halvmaraton)

IMG_20170404_211557

De siste to ukene har jeg oftere og oftere fått spørmål om jeg ikke skal delta i et løp snart. Svaret er jo, det skal jeg, og ja, det er snart. Om to og en halv uker løper jeg 160 km langs Themsen fra Richmond i London til Oxford. Seks uker etter løper jeg 160 km til gjennom South Downs, fra Winchester til Eastbourne. Deretter er det åtte uker til neste løp, North Downs Way, som har noen bonusmiles som gjør det 165 km langt. Yay! Til slutt, 10 uker senere, er årets siste løp, Autumn 100, et 160 km langt løp på Thames Path og Ridgeway Trail.

InShot_20170319_180917
Akkurat nå sitter jeg og diskuterer med meg selv hvor mye jeg skal trene på fridagene i påsken. Les videre

Hvordan kombinere styrketrening og løping?

screenshot_2017-03-23-18-42-21.png
Bilder av denne typen på instagram har visst ført til spekulasjoner om at jeg har lagt opp som løper. Neida, det går an å trene både styrke og løping 😉

«Har du sluttet å løpe? Det virker som om du bare trener styrke for tiden.» Denne kommentaren fikk jeg forrige gang jeg var innom Løplabbet, fra en av de ansatte som tydeligvis følger meg på Instagram. Neida, jeg har selvsagt ikke sluttet å løpe, jeg har bare endelig knekket koden for hvordan jeg skal kombinere løping og styrketrening. I tillegg er det mye lettere å ta selfies innendørs på et treningssenter enn ute i terrenget midt på vinteren. Les videre

10 om dagen, del 2: snacks og dessert

Bilde av de ferdige oppskriftene kommer om noen dager, når avocadoene er modne nok 🙂

 

I forrige innlegg skrev jeg om ny forskning som sier at vi bør spise 10, ikke 5, porsjoner med frukt og grønt om dagen. En strategi for å lykkes med dette er å snike grønnsaker inn i snacks og desserter. Om ikke annet er det en unnskyldning for å spise mer dessert. Les videre

Klarer du 10 om dagen?

En av mine favorittmiddager – brun ris med dampet tofu og grønnsaker, og tahinisaus. En kjempegod måte å bli kvitt rester i grønnsakskuffen.

Som vanlig multitasker jeg og skriver blogginnlegg mens jeg ser på tv. I forrige reklamepause var det nok en reklame for Bama med kokke-Lise med tips til hvordan man skal spise fem om dagen. I britiske media den siste uken har det imidlertid flommet over av artikler om hvordan en skal spise 10 om dagen.

Les videre

Matprat

Ultraløpere kan deles inn i to grupper med tanke på mat – de som bruker gels, energidrikker og energibarer, og de som sverger til vanlig mat som brødskiver og banan. Det siste året har imidlertid flere merker lansert nye produkter som er en mellomting av de tradisjonelle energiproduktene og vanlig mat. Naturlige ingredienser, men med hygienisk innpakning, lang holdbarhet, og forutsigbare doser av ulike næringsstoffer. Denne vinteren har jeg, i tillegg til å trene, testet noen av disse hybridene.

Dette innlegget er ikke sponset – som vanlig har jeg betalt for alle produktene jeg omtaler.

Powerbar Performance Smoothie

Les videre